דלג לתוכןדלג לפוטר

אחריות הורית משותפת

כאשר בני הזוג נשואים וחיים תחת קורת גג אחת, חלוקת הזמן של ההורים עם הילדים אינה שווה בהכרח. לעיתים אחד ההורים עובד מחוץ לבית, והשני נמצא שעות רבות עם הילדים. פעמים אחרות, אנו עדים לחלוקה שווה לחלוטין שבה שני ההורים חולקים ביניהם את הימים שבהם הם אוספים את הילדים מהגן. כאשר אותו זוג מתגרש, שני בני הזוג עשויים להחליט שלטובת הילדים הם מעוניינים להשאיר את האחריות ההורית משותפת. עד כה, בית המשפט היה מכנה זאת בשם משמורת משותפת. כיום, המושג השתנה מעט.

מהי אחריות משותפת?

קטינים מושפעים בצורה מהותית מתהליך הפרידה של ההורים זאת כאשר אחד מהם "נעלם" ואינו נוכח בחייהם של הילדים. לכן, בתי המשפט כיום מייחסים חשיבות רבה להחלטה של ההורים לשמור על ההרגלים של הילדים גם אם נפרדו. לדוגמה, הורה שהיה אוסף את הילדים הקטנים מהגן או מחוג בבית הספר, יוכל להמשיך לנהוג כך גם כאשר עבר להתגורר בדירה אחרת. אחריות הורית משותפת מעניקה לשני ההורים את האפוטרופסות על הילדים. בצורה זו, אם מערכת היחסים ביניהם תקינה, הם יכולים לקבל במשותף החלטות הנוגעות לילדים. משרד הרווחה, למשל, בוחן את נושא האחריות המשותפת כאשר נקבעות החלטות הקשורות למוסד שבו ילמדו הילדים, או מובאות המלצות לבית המשפט בדבר סיוע כלכלי לאחד ההורים. חשוב לדעת כי הגדרה זו לא חייבת לשנות באופן מהותי את חלוקת המזונות, אך עשויה להשפיע עליה כאשר הנושא ידון שנית בבית המשפט בבקשה להגדלת או הפחתת מזונות.

כיצד בתי המשפט מתייחסים לנושא?

קיים הבדל בין הדרך שבה בתי הדין הרבניים ובית המשפט לענייני משפחה מתייחסים לנושא. בדרך כלל, לא תהיה הפחתה של סכום המזונות בהתאם להגדרה שבה בחרו ההורים למשמורת ביניהם. זמני השהות, המצב כלכלי וסיבת הגירושין עשויים להוות סיבות מהותיות יותר להבדלים בהגדרת המזונות. לעומת זאת, בית הדין לענייני משפחה מתייחס לגיל הילדים. על פי ההלכה החדשה כאשר גיל הילדים שש ומעלה, נבחנת הכנסה של כל הורה, פוטנציאל ההשתכרות שלו וכן זמני השהות. ההגדרה של הורה משמורן, משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת תקבל פחות משמעות ברגע שבו בית המשפט נדרש להחליט על סכום המזונות. אם הילדים מתחת לגיל שש בדרך כלל זמני השהות ישפיעו על שינוי בדמי המזונות. לדוגמה, הורה שפוטר בתקופת הקורונה ויכול לשהות זמן רב יותר עם ילדיו ובוחר לעשות כך, יוכל לפנות לבית המשפט להפחתת מזונות.

האם אחריות משותפת יכולה לפגוע בזכויות ההורים?

בדרך כלל אחריות הורית משותפת מסייעת להורה הנמצא זמן רב יותר עם הילדים בהחלטות הכלכליות. עם זאת, לעיתים הורה אחד עשוי לקבל אחריות כספית על הילדים, בעוד ההורה השני מתחייב להישאר שעות רבות יותר עימם לאחר הלימודים. בתי המשפט מכירים כיום בעובדה כי לילדים יש רק כתובת אחת והקבלה למוסדות החינוך נקבעת על פי כתובת זו. לכן, גם אם ההורים מחליטים על חלוקה שוויונית ביניהם בהגדרת משמורת משותפת, עדיין יהיה הורה אחד שיתגורר עם הילדים.לסיכום, כדי להקל על ילדים קטינים את ההתמודדות עם תהליך הגירושין ופיצול המשפחה הגרעינית אחריו, בתי המשפט נוטים לתמוך באחריות הורית משותפת. חשוב להתייעץ עם עו"ד לענייני משפחה על ההשלכות של החלטה זו מבחינה כלכלית על המשפחה ועל היתרונות והחסרונות שלה. אם הקשר בין ההורים אינו טוב או שאחד ההורים אינו כשיר מסיבה כלשהי לקבל החלטות הנוגעות לילדים, הגדרה זו עשויה לגרום לוויכוחים מיותרים ולנזק ולכן כדאי מאד לשקול אותה מחדש. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן