דלג לתוכןדלג לפוטר

פירוק שיתוף

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    פירוק שיתוף בין בני זוג

    המושג פירוק שיתוף מוכר בעיקר בהקשרים של שותפויות עסקיות, אך למעשה, הוא רלוונטי גם להליכי גירושין. פירוק שיתוף בין בני זוג, רלוונטי במקרים שבהם אין בין בני הזוג הסכמה באשר לאופן חלוקת דירת המגורים המשותפת שלהם ומכירתה. לשם כך, ניתן להגיש תביעה ל"פירוק שיתוף". מתי מגישים תביעה כזו? מה כדאי לדעת על הליך פירוק שיתוף בין בני זוג? על כך, במאמר שלהלן.

    פירוק שיתוף, הלכה למעשה:

    בד"כ הנכס היקר ביותר המצוי בידם של בני הזוג, הוא דירת המגורים. לרוב, בני הזוג גם מתגוררים באותה דירה. באופן טבעי, לדירת מגורים יש, בדרך כלל, גם משמעות סנטימנטלית לשני בני הזוג. בעת גירושין, נפגשים הרגשות והמציאות. מבחינה רגשית, תמיד אחד מבני הזוג מעדיף להישאר בדירה ולהמשיך בגידול הילדים המשותפים בדירה. עם זאת, בן הזוג השני לא פעם יעדיף למכור את הדירה, בין היתר בשל הנטל הכספי הכבד המוטל בעת הגירושין והצורך למצוא דיור חלופי.

    מה הדין במקרה שבו לבני הזוג יש דירת מגורים משותפת הרשומה על שם שניהם, אך אחד מבני הזוג מסרב למכור את הדירה? במקרה כזה, בן הזוג המבקש למכור את הדירה, עשוי למצוא את עצמו בפני שוקת שבורה. מצד אחד, אין אפשרות חוקית למכור רק חלק מהדירה. מצד שני, אין אפשרות למכור את הדירה כאשר אדם מתגורר בה. במקרים כאלו, הפתרון הוא להגיש תביעה לפירוק שיתוף. מדובר בתביעה, שתכליתה לאכוף על בן הזוג להסכים למכור את דירת המגורים.

    הדין הרלוונטי לתביעות פירוק שיתוף הוא חוק המקרקעין, תשכ"ט-1968. חוק זה קובע, כי אדם השותף למקרקעין מסוים, רשאי בכל זמן לבקש לפרק את השיתוף במקרקעין. כך גם כאשר ה"שותפים" הם בעל ואישה או בני זוג שאינם נשואים. עם זאת, תנאי בלעדי לפירוק השיתוף הוא, כי דירת המגורים שייכת לשני בני הזוג וכפועל יוצא, גם רשומה על שמם.

    הגשתי תביעה לפירוק שיתוף – מה בסמכותו של בית המשפט לעשות?

    כאשר מוגשת תביעה לפירוק שיתוף בין בני הזוג, לבית המשפט יש סמכות לכפות על בן הזוג ה"סרבן" את פירוק השיתוף. בין היתר, בית המשפט יכול למנות כונס נכסים ולהטיל עליו את התפקיד למכור את דירת המגורים. לרוב, שכר עבודתו של כונס הנכסים ישולם כאחוז משיעור מכירת הדירה. ככלל, תביעה לפירוק שיתוף בין בני זוג מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה, שכן לבית הדין הרבני יש סמכות לדון רק בענייני נישואין וגירושין.

    גירושין

    כיצד ניתן להבטיח קיום כלכלי לאחר הפירוק?

    אחת השאלות השכיחות על פירוק שיתוף בין בני הזוג היא: כיצד ניתן להבטיח קיום בכבוד של בן הזוג המסרב למכור את הדירה. לדוגמא, מה הדין במקרים שבהם בדירת המגורים מתגורר בן הזוג המשמורן עם הילדים המשותפים של בני הזוג? כיצד ניתן להבטיח שהמשמורן והילדים יזכו לקורת גג?

    התשובה לכך היא כדלקמן: לרוב, בית המשפט יכריע בתביעה לפירוק שיתוף, בנפרד מהליכי הגירושין. תביעה לפירוק שיתוף אינה מבטלת את האפשרות לקבל מזונות זמניים, במקרים שבהם מי שמתגוררים בדירה הם האישה והילדים. האישה, במקרים כאלו, רשאית גם לעתור לתשלום דמי מדור, שתכליתם להבטיח הכנסה חודשית, שתכסה את עלויות הדיור.

    כל אלו הם נושאים שמקבילים לתביעה לפירוק שיתוף. הם לרוב נדונים במסגרת תביעת הגירושין לאחת משתי מהערכאות המקבילות המוזכרות (יודגש, כי תביעה לגירושין בלבד מצויה אך ורק בסמכות בית הדין הרבני).

    דפי גירושין

    האם כדאי לעתור לפירוק שיתוף?

    התשובה עשויה להיות חיובית, במקרים שבהם אין אפשרות לאכוף הסכמה על בן הזוג הסרבן, למכור את דירת המגורים. לא פעם, לסירובו של בן הזוג יש סיבות רבות, מציאותיות או רגשיות. לעיתים, בני הזוג אינם מצליחים להגיע להסכמה בעניין מכירת הדירה, מה שלא מותיר ברירה אלא לעתור לבית המשפט בתביעה לפירוק שיתוף.

    היות ולרוב מדובר בתביעה בין בני זוג לשעבר ובין בני זוג המגדלים ילדים משותפים, אנו סבורים כי דרך המלך היא הסכמה ופשרה. לדעתנו, עדיף לשוחח ולהגיע להסכמים בין בני זוג, במסגרת הליכי גירושין. במידה וזו לא צולחת, הדרך להגשת תביעה לפירוק שיתוף פתוחה בפני הצדדים. אנו מציעים לפנות לעורך דין בתחום דיני המשפחה, על מנת להתייעץ באשר לדרך הנכונה.

    צפו בעורך דין רון הלוי מתוך התכנית "המצעד המשפטי"

    מה פסק ביהמ״ש במקרה של מכירת דירה לאחר פרידה של זוג שהיו ידועים בציבור?

    עו״ד רון הלוי התארח בתכנית ״המצעד המשפטי״ המשודרת בערוץ רשת 13 וסיפק פרשנות מעניינת בעניין זה.
    צפו בקטע שלפניכם.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן