דלג לתוכןדלג לפוטר

הגדלת מזונות ילדים

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    הגדלת מזונות ילדים

    על פי הדין וההלכה הפסוקה במדינת ישראל, מחויב האב בתשלום מזונות ילדיו הקטינים עד הגיעם לגיל בגרות או לחילופין עד לסיום שירותם הצבאי, לפי המאוחר מביניהם.

    סכום המזונות יכול להיקבע הן באמצעות חתימה על הסכם גירושין אשר אושר בבית המשפט והן באמצעות מתן פסק דין למזונות שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

    יחד עם זאת, פעמים רבות מתעורר הצורך בהגשת תביעה להגדלת סכום המזונות וזאת בעקבות שינוי נסיבות מסוים שהתרחש בחייו של ההורה המשמורן.

    זכותם של הקטינים לתבוע את מזונותיהם (באמצעות אימם כמובן) נובעת מתוקף העובדה שעל פי הדין והפסיקה, הקטינים אינם כפופים להסכמות בין הוריהם לעניין מזונותיהם.

    לדוגמה, סעיף 13(א) לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט-1959 קובע כי בית המשפט רשאי לשנות את אשר נקבע בהסכם הגירושין או בפסק הדין למזונות, אם הוא ראה לנכון לעשות כן על סמך נסיבות שנודעו לתובע או שנשתנו אחרי הסכם הגירושין או פסק הדין.

    בנוסף, ישנה פסיקה ענפה של בתי המשפט בנושא הגשת תביעה להגדלת מזונות, כאשר  לעניין זה נביא מדבריו של השופט שמגר בע"א 363/81 פייגה נ' פייגה:

    "כידוע, פסק-דין מזונות אינו יוצר מחסום החלטי בפני התדיינות חוזרת, אלא ניתן לשוב ולפנות לבית המשפט בבקשה לעיון חוזר בפלוגתה פלונית בקשר למזונות" ודבריה של כבוד השופטת אילה פרוקצ'יה: "פסק המזונות אינו יוצר מחסום סופי מפני חידוש ההתדיינות, וניתן לחזור ולפנות לבית המשפט בקשר לנושא המזונות, בכפוף להוכחת התנאי כי חל שינוי מהותי בנסיבות המצדיק את שינוי הקביעה המקורית"

    עם זאת, חשוב לציין, כי על מנת שבית המשפט למשפחה יקבל את תביעתנו להגדלת המזונות, עלינו להוכיח תנאי חשוב שבלעדיו לא יהיה בסיס לתביעתנו והוא: "שינוי נסיבות מהותי".

    כלומר, על התובע להוכיח בתביעתו כי מאז שניתן פסק הדין למזונות, חל שינוי מהותי בנסיבות, וכי יהא זה בלתי צודק להשאיר את סכום המזונות על כנו.

    השופט לווין קבע בע"א 442/83 קם נ' קם כי "גם משניתן פסק-דין המאשר הסכם, הרי אם הוכח, שמאז הינתנו חל שינוי מהותי בנסיבות, וכי יהא זה בלתי צודק להשאירו על כנו, ניתן לפתוח את העניין מחדש. פסק-דין מבוסס על מערכת נסיבות מסוימת, הקיימת בעת הינתנו, ועם שינוי הנסיבות באופן מהותי עלול המשך קיומו של פסק הדין להפוך לבלתי צודק".

    בבואו לדון בתביעתנו להגדלת המזונות, יבחן בית המשפט האם בפועל הקטינים אכן קופחו בסכום המזונות שנפסק לזכותם, כאשר במסגרת זו, בית המשפט יבחן את גילם של הקטינים, צרכיהם הבסיסיים, צרכיהם המיוחדים וההכנסות של כל אחד מההורים.

    ככל שימצא שהקטינים לא קופחו במזונותיהם, הרי שבית המשפט לא ישנה את מזונותיהם. בעניין זה פסק השופט יהורם שקד בתמ"ש (ת"א) 32604-04-13 כי אין למהר בשינוי סכום המזונות שנקבע בהסכם הגירושין שאושר ע"י בית המשפט ויש לנסות לכבדו ככל האפשר.

    העלאת טענה לפיה "הקטינים גדלו ולכן גדלו הוצאותיהם", היא טענה אשר לא התקבלה בבית המשפט ברבות השנים, ואף לאחרונה ניתן פס"ד ע"י השופט ארז שני אשר קבע :

    "עצם התבגרותו של קטין ושינוי מערך צרכיו, כנובע מהתבגרותו, הייתה עניין שהיה צפוי מראש גם עת אושר ההסכם ומשכך, ומשלא נטען להוצאה שלא ניתן היה לצפותה ואין היא אלא פרי התפתחותו הטבעית של הקטין, אין בעצם התבגרותו של הקטין כדי להרים את נטל שינוי הנסיבות הדרוש"

    לפיכך, כאשר אנו מעוניינים להגיש תביעה להגדלת מזונות, אל לנו למהר ולהגישה אם אין בידינו ראיות מוצקות לשינוי מהותי בנסיבות ולקיפוחם של הקטינים בעקבות סכום המזונות המקורי שנפסק לזכותם.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן