דלג לתוכןדלג לפוטר

מגשר מוסמך

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    תהליך הגישור

    לעתים, בזוגיות מגיעים למבוי סתום אשר המסקנה המתבקשת ממנו היא אחת: עליכם להיפרד. על הליך הגישור וכיצד תוכלו לדעת אם הליך הגישור הוא הדרך הנכונה בשבילכם?

    כאשר מדובר בזוג נשוי, אשר הגיע למסקנה כי אין ברירה אלא להיפרד, והצדדים רוצים להיפרד, חשוב להסדיר את העניינים המשותפים המהותיים בצורה הטובה ביותר. כך למשל, תרצו להגיע להסכם הסדרי ראייה והחזקת ילדים, חלוקת הרכוש ביניכם, תשלום מזונות ועוד. פתיחת מרוץ של תביעות האחד כנגד השני, מי בבית המשפט ומי בבית הדין הרבני איננה בהכרח הדרך היחידה או הטובה. ייתכן כי עדיף לפנות למסלול של גישור. להלן נפרט על הליך הגישור וננסה לעזור לכם להבין אם ההליך מתאים לכם.

    הרעיון בגישור הוא לסייע לצדדים להתמקד בנושאים הרלוונטיים, כמו חלוקת הרכוש, הסדרי ראייה, מזונות הילדים, זכויות סוציאליות, משמורת על הילדים וכו´, על מנת להגיע בהקדם לכדי הסכם כתוב בלי התנצחויות מיותרות.

    כדי שהליך הגישור יצליח על הצדדים להגיע אל ההליך מתוך רצון אמיתי וכן להיפרד ולפתור את המחלוקות בדרכי שלום. לא ניתן לחייב בני זוג לפנות לגישור במסגרת הליך גירושין.

    במסגרת הליך הגישור, נפגשים המגשר (שיכול להיות עו"ד לענייני משפחה או פסיכולוג בנוסף להיותו מגשר) ובני הזוג – ביחד ולחוד – כדי להגיע דרך השיחות האלה אל כל הנושאים שבמחלוקת ולהגיע לפתרונות שיהיו מקובלים על שני בני הזוג. לאחר שהצדדים מגיעים להסכמה מגובש הסכם אשר מובא לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

    יתרונות הגישור

    • הגישור הוא הליך מהיר בהרבה מדיון בבית המשפט ואף זול ממנו. הגישור חוסך מהצדדים הוצאות רבות, כגון ייצוג ע"י עו"ד ובנוסף, ניתן לחסוך זמן רב באמצעות הימנעות מהעומס הרב הרובץ על בתי המשפט, הגורם לא פעם לדחיית דיונים שנקבעו ולגרירת ההליך במשך חודשים רבים. הגישור יכול להיערך בשעות לפי נוחות הצדדים ודרישותיהם.
    • ההסכם שמגובש באמצעות הליך גישור, מאפשר לא פעם לצדדים להיוותר בקשר טוב אף לאחר הגירושין. ההסכם וההליך מביאים בחשבון את האינטרסים של שני הצדדים, ולכן, בניגוד לבתי המשפט בהם יש מפסידים ומנצחים, כאן שני הצדדים פשוט מגיעים להסכמה שמאפשרת להם להמשיך לתקשר בצורה טובה גם אחרי ההליך.
    • פיתרונות יצירתיים: המגשר חופשי להציע לבני הזוג פתרונות שונים ויצירתיים, על פי מיטב רעיונותיו. זאת, בשונה משופטים הכפופים לחוק ולהלכה הפסוקה.
    • דיון תרבותי: בשל טבעו והגישה אשר מביאים הצדדים לדיון, מאפשר הליך הגישור את הקיום של דיון נוח ותרבותי הרבה על החיים לאחר הגירושין והסדרת היחסים. זאת להבדיל מההליכים המשפטיים, בהם לא פעם מגיעים לטונים לא נעימים, ואשר במסגרתם נוקטים בני הזוג בצעדים משפטיים קשים זה כלפי זו ולהיפך.

    יש חסרונות לגישור?

    החיסרון העיקרי של הגישור הוא בכך שלא כל זוג שעומד בפני גירושין מתאים לגישור. במקרים רבים, כמו למשל כאשר הייתה אלימות קשה מצד אחד מבני הזוג, לא ניתן לנהל הליך גישור או דיון רציני ומכובד. אז, לרוב, אין מנוס אלא לפנות אל בתי הערכאות.

    הליך הגישור איננו בגדר דיון משפטי, ולכן יכול כל אחד מהצדדים שיחפוץ בכך להגיש במקביל להליך הגישור גם תביעה בבית המשפט. דבר זה יכול להוביל לכך שבן זוג יופתע מהגשת תביעה.

    על פי החוק יש לאשר את הסכם הגירושין בבית המשפט. הסכם הגירושין מסדיר את כל ענייני הגירושין. ההסכם צריך להיעשות בהסכמתם המלאה של שני בני הזוג ואין כל אפשרות של כפייה של צד אחד על הצד השני (זה אחד הדברים שבית המשפט בודק בבואו לאשר את ההסכם). אם אחד מבני הזוג לא מעוניין בהסכם הגירושין, אז לא יהיה מנוס מפנייה אל הערכאות וניהול הליך הגירושין במסגרת זו.

    מגשר מוסמך

    מה מסדיר הסכם גירושין

    הסכם הגירושין צריך להתייחס לנושאים האלה:

    • ענייני רכוש. ההסכם צריך להסדיר את האופן בו מתחלקים בני הזוג ברכוש המשותף ביניהם. הרכוש המשותף כולל גם את הזכויות שצברו בני הזוג במשך חייהם יחד כולל, למשל, קרנות השתלמות ואף קרנות פנסיה ועוד. ודאו, כי ההסכם כולל את כל הנכסים שבבעלותכם, כדי שלא יהיו בו "חורים" או נכסים אשר לגביהם לא ניתנה תשובה ואין לגביו הסדר, או מצב בו אחד מבני הזוג מצליח "להבריח נכסים" ולצאת כשהוא מרוויח יותר מהשני.
    • מזונות ילדים. יש לקבוע מהו הסכום אשר ישולם במסגרת ההסכם עבור מזונות הילדים – אשר נועדו לכלכל את הילדים עד הגיעם לבגרות. הסכום הזה נבדל ממזונות האישה, משום שאלה משולמים רק עד מועד פקיעת הנישואין. אחרי הגירושין אין לאישה זכאות למזונות מבעלה. עוד כדאי להבין, כי הסכם הגירושין לא כובל את הילדים, ולא מונע מהם להגיש תביעה בעצמם מאוחר יותר למזונות על אף האמור בהסכם הגירושין שיאושר.
    • משמורת וראיית הילדים. אחד הנושאים הקשים להסכים, אולם החיוניים בהם. ההסכם צריך לכלול קביעה מי מההורים מקבל את החזקת הילדים וגם את ההסכמה בין הצדדים בדבר הימים בהם ייפגש ההורה השני עם הילדים, התדירות וכו´. רצוי לכלול בהסכם גם את המסגרת הכללית לגבי שינוי הסדרי הראייה בעתיד וכו´.
    • חינוך הילדים. רצוי להכליל בהסכם גם הסכמה לגבי החינוך שיינתן לילדים. הדבר חשוב במיוחד כאשר אחד מבני הזוג בהליכי חזרה בתשובה, למשל – או כאשר אחד מבני הזוג משנה את אופי חייו. ודאות זאת חשובה ביותר ויכולה למנוע בלבול ובעיות בחינוך הילדים.
    • כל עניין אחר הקשור בגירושין ושהגעתם בו להסכמה.

    את הסכם הגירושין שערכו, על הצדדים להביא בפני בית המשפט לענייני משפחה, אשר בודק כי ההסכם מובן לבני הזוג, כי תכנו של ההסכם איננו מקפח מי מהצדדים והוא חוקי וחשוב מכל – כי ההסכם נחתם מבלי שהופעלו לחץ או כפייה.לאחר אישור הסכם הגירושין בידי בית המשפט, הרי שאם אחד הצדדים לא יכבד את ההסכם ניתן לפנות בתביעה לאכיפתו בלשכות ההוצאה לפועל.

    האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי ואין להסתמך עליו ככזה.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן