דלג לתוכןדלג לפוטר

בקשה ליישוב סכסוך

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    אם נספר לכם/ן כי במקום לנהל הליך משפטי במסגרת הליך גירושין, ולמצות את זכויותיכם/ן תוך הסתייעות בעורך דין משפחה מיומן, תצטרכו להגיש בקשה לגורם זר לסייע לכם לפתור סכסוך שהתגלע עם בן הזוג שלכם, האם הייתן/ם מתעניינים/ות? לא בטוח, כפי שנדון במאמר זה.

    לאמור, במאמר שלהלן נעסוק בהליך חדש, שהתווסף למשפט הישראלי, במסגרת החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), התשע"ה –2014 (להלן: "החוק להסדר התדיינות"). חוק זה להלכה ולמעשה מחייב, בעלי דין (בני זוג והורים וילדים), לקיים הליך הידברות פורמאלי, עוד בטרם הגשת תביעה. ברי כי הליך זה איננו חף מקשיים, כפי שנבאר להלן.

    מהי בקשה ליישוב סכסוך?

    בקשה ליישוב סכסוך היא בקשה שבעלי דין מחויבים להגיש לבית המשפט לפני שהם פותחים בהליכים משפטיים פורמליים בתחום המשפחה. עסקינן בבקשה שמוגשת לבית המשפט לענייני משפחה "ליישב סכסוך" שהתגלע בין בני משפחה. אין מדובר בתביעה משפטית לבית המשפט לענייני משפחה במובן הפורמאלי, אלא בבקשה למעין "קבלת סיוע", בפתרון מחלוקת.

    כאשר מוגשת בקשה ליישוב סכסוך, ההליך מופנה ליחידת סיוע, שמצויה ליד כל בית משפט לענייני משפחה. יחידת הסיוע מורכבת מעובדים סוציאליים, ופסיכולוגים, בעלי ניסיון בפישור וגישור בסכסוכים בתחום דיני המשפחה. אך נעיר, תוך רמיזה לבאות, כי אותם בעלי מקצוע הם ללא השכלה משפטית.

    זאת ועוד, בעת שמוגשת בקשה ליישוב סכסוך, כלל ההליכים המשפטיים בין בני הזוג מוקפאים לחלוטין. כך שלא ניתן להגיש תביעה הנוגעת לסכסוך, אלא מהרגע שבו תמו 45 ימים מהיום שבו הוגשה בקשה ליישוב סכסוך או 60 ימים ככל שהמועד הוארך. לשם הבהרה, נציין כי הדין האמור, נועד למנוע מצב שבו בן זוג מסוים ינסה לקנות לעצמו יתרון דיוני בטריבונל שיפוטי מסוים, תוך הסוואת התנהגותו באמצעות הגשת תביעה ליישוב סכסוך.

    איזה חוק מסדיר את הדין לגבי בקשה ליישוב סכסוך?

    החוק המסדיר את הדין באשר לבקשה ליישוב סכסוך, הוא החוק להסדר התדיינות, אותו הזכרנו במלואו בפתיח. חוק זה קובע בסעיף 1 כי "מטרתו של חוק זה לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד". בד בבד, קובע החוק להסדר התדיינות, כי אדם המבקש להגיש תובענה בעניין משפחתי (לרבות מזונות, תביעה לגירושין, יחסי ממון, ועוד) יגיש בתחילה תביעה ליישוב סכסוך.

    נעיר כי מצד אחד, בקשה ליישוב סכסוך היא הליך מאוד ייחודי, שנושא בחובו תכליות לכאורה ראויות, שביניהן – מתן סיוע לבני משפחה ניצים להימנע מלנהל הליכים משפטיים מורכבים לעיתים, ולקיים הליך הידברות, ולו חלקי, בטרם הגשת תובענה. כמו כן, תכלית ראויה נוספת לחוק, היא גם להפחית מעט מהעומס המוטל על בתי המשפט. יחד עם זאת, בהמשך, נעמוד – מן הצד השני – על הקשיים העולים מהחוק להסדר התדיינות.

    הוגשה נגדי בקשה ליישוב סכסוך – האם אני חייב לשתף פעולה?

    התשובה היא בחיוב. סעיף 3(ב)(1) לחוק להסדרת ההתדיינות, קובע כי הזמנה לישיבה במסגרת בקשה ליישוב סכסוך, כמוה כהזמנה לדין לבית המשפט, אי לכך אי התייצבות עשויה לגרור סנקציות כלפי הצד שלא מתייצב לדיון. על כן, אנו סבורים שיש לשתף פעולה, ולהימנע מאי נעימות בהמשך הדרך.

    האם בכלל כדאי להיעזר בהליך של יישוב סכסוך? מהם הקשיים בהליך זה?

    כאמור, האפשרות להגיש בקשה ליישוב סכסוך, נועדה לכאורה לתכלית ראויה. היא נועדה לאפשר לבני זוג לקיים הידברות, שהיא בוודאי ראויה כשלעצמה. דא עקא, שההליך האמור, לא חף מקשיים, בלשון המעטה. הבה נסביר:

    ההליך מתנהל על ידי בעלי מקצוע ללא השכלה משפטית – כפי שרמזנו לעיל, עובדי יחידת הסיוע, שבוודאי עושים עבודה נאמנה, הם ללא השכלה משפטית. מה שגורם לכך שבעלי דין המקיימים הליך של יישוב סכסוך, לא נהנים מבעל מקצוע בתחום המשפט, אשר מתווה את ההליך, בשים לב לזכויות והחובות, והסיכונים המשפטיים המצויים באמתחתו של כל אחד מהצדדים. דווקא משום שהליכי גירושין הם הליכים מהותיים, הרי שייצוג וידע משפטי, הוא מחייב המציאות.

    פגיעה בזכויות מהותיות ודיוניות – בכל הכבוד לעובדה שגישור והידברות בין בני זוג היא דבר חשוב. האפשרות "להקפיא" באחת את כלל ההליכים המשפטיים, באמצעות הגשת תביעה ליישוב סכסוך, עשויה ומביאה לפגיעה בזכויות מהותיות של אחד מהצדדים. בנוסף, גם הזכות הדיונית, היינו – הזכות לגשת לערכאות ולמצות את זכויותיך, נפגעת אף היא במקרים כאלו.

    בקשה ליישוב סכסוך

    לסיכום

    בקשה ליישוב סכסוך נועדה לכאורה לתכלית ראויה, והיא פישור וגישור בין בני זוג המצויים בהליך גירושין, יחד עם זאת בקשה זו לא חפה מקשיים כפי שפירטנו. בכל אופן, בכל מקרה חשוב מאוד להיות מלווה בעורך דין גירושין בעל ניסיון.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

      לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
      ונחזור אליכם בהקדם

        סניפי המשרד עו"ד חגית הלוי

        סניפי המשרד

        ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
        תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

        לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

        או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

          צור קשר דילוג לתוכן