דלג לתוכןדלג לפוטר

הסכם ממון על דירה

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    איך לנהל נכון תיק גירושין?

    בתחילת הקשר אתם עדיין עסוקים בלהכיר זה את זו, אך כאשר הקשר מתהדק ואתם מתחילים לגור ביחד ואולי אף שוקלים להתחתן קיימים גם מגוון שיקולים כספיים שיש לקחת בחשבון. דירת המגורים שלכם, נכסים שקיבלתם בירושה ואפילו בית שאתם כרגע חולקים ושניכם משתתפים בעלות השיפוץ שלו. במקרים כאלה חשוב לעשות הסכם ממון על דירה. הסכם זה יכלול את הדרך בה תרצו לחלק את הדירה במידה ותתגרשו או תיפרדו לאחר זמן ארוך.

    מדוע חשוב לערוך הסכם ממון על דירה גם אם אתם רק גרים ביחד

    בישראל, זוגות שגרים ביחד לאורך תקופה וחולקים בחשבונות ובהוצאות הבית, עשויים להיחשב כידועים בציבור. אחרי עשור או שניים, אם נפרדתם, חלק מהחוקים הנוגעים לזוגות נשואים עשויים להיות רלוונטיים גם לגביכם. לכן, אם יש דירה שנמצאת כרגע על שם שניכם או על שם אחד מכם, אם תנסחו הסכם ממון על דירה תוכלו לוודא כי בן הזוג לא יוכל לטעון לזכות בנכס שלא השקיע בו.

    הסכם ממון על דירה בין זוגות נשואים

    אם הסכם ממון על דירה חשוב במקרה של ידועים בציבור קל וחומר הוא יהיה משמעותי במקרה של זוגות נישואין. במהלך תהליך הגירושין כיום, הרכוש מתחלק על פי עקרון "איזון המשאבים". אם יש בידכם כמה דירות, למשל, בית המשפט עשוי לחלק את ערכן ביניכם, לחייב אתכם למכור חלק מהדירות או להחליט כי מחציתן שייך לבן זוג אחד ומחציתן לשני. אם עבדתם קשה לאורך כל השנים וקניתם את הדירות מכספכם האישי ללא חתימה על הסכם ממון על דירה יתכן ותחושו מתוסכלים מאד לאבד את עמל ידיכם.
    בנוסף הסכם ממון על דירה יכול לשמור לא רק על זכויותיכם בנכס אלא גם על זכויות הילדים. תארו לכם כי בית המשפט מחליט כי זכות השימוש בדירה (גם אם הבעלות לא עברה) נשארת בידי בן הזוג שלכם. הוא אינו מעוניין כי ילדיכם מנישואין קודמים יתגוררו בדירה. הסכם ממון על דירה מבטיח כי הנכס שהיה בידיכם בעבר ישמר בבעלותכם – גם אם בן הזוג השני השקיע בו כספים.

    מה עושים אם אתם מעוניינים שבן הזוג ישתמש בדירה לאחר מותכם ויעבירה לילדים?

    אחת הסיטואציות הנפוצות בין בני זוג שנשארים נשואים עד שאחד מהם הולך לעולמו היא הרצון לדאוג לצרכיו של בן הזוג השורד עד יום מותו מחד, תוך שאתם מבטיחים את זכויותיהם של ילדיכם על הדירה המשותפת לאחר מותו בעתיד מאידך. במצב כזה, חשוב שיהיה לכם לא רק הסכם ממון על דירה אלא גם צוואה. היות ולא ניתן לדעת בוודאות במידה ששניכם בריאים, מי ילך לעולמו קודם. לכן, נהוג לחתום על מסמך שנקרא "צוואה הדדית". מסמך זה, מסדיר את יעודה של הדירה לאחר מותכם – קודם לבעלות בן הזוג ואחר כך לחלוקה בין הילדים לפי רצונכם. אותו עו"ד העורך עבורכם הסכם ממון על דירה יוכל כמובן לסייע גם בניסוח צוואה מתאימה.

    הסכם ממון על דירה

    הסכם ממון על דירה: איך משכנעים את בן הזוג לחתום עליו?

    לפני החתונה אנחנו עשויים לחוש חוסר נוחות לבקש מבן הזוג לחתום על הסכם ממון על דירה. כל אחד רוצה להרגיש שהוא נמצא בקשר שלא ממניעים כספיים או חומריים. מצד שני, אם אתם חותמים על הסכם ממון על דירה רק לאחר שאתם כבר נשואים ומתגרשים זמן קצר לאחר מכן, בית המשפט עשוי לראות זאת כאילו חתימה על הסכם ממון על דירה בשלב זה נועדה על מנת לנשל את בן זוגכם מבעלות על הדירה בה התגוררתם במשך שנים.

    לכן, כבר בתקופה שלפני הנישואין חשוב לדאוג להיבט הכלכלי בקשר ולחתום על הסכם ממון על דירה. ניסוח הסכם ממון על דירה ניתן לבצע מראש עם עורך דין ולאחר מכן לדבר בנועם עם בן הזוג ולהסביר לו כי חשוב לכם מאד להתחיל את הקשר "בצורה נקייה" ללא שיקולים פיננסיים. אם אתם מרגישים כי אתם צריכים לשכנע את בן הזוג לחתום על הסכם ממון על דירה, דעו כי הדבר עשוי להוביל למחלוקת זמנית, אך לחסוך לכם מאבקים ארוכים ומתישים בבית המשפט במקרה שהקשר עולה על שרטון. הסכם ממון על דירה הוא הדרך הטובה להבטיח את זכויותיכם ועדיין לאפשר לכם למכור את הדירה במקרה הצורך. נרחיב על כך מעט.

    הסכום ממון על דירה: מה קורה אם מכרתם את הדירה?

    כאשר אתם עורכים הסכם ממון על דירה אינכם מחויבים לשמור בעלות עליה לכל תקופת הקשר. תוכלו בעתיד למכור את הדירה ואפילו לקנות חדשה ואז לחתום הסכם ממון על דירה אחרת. במקרה זה כמובן חשוב להתייעץ עם עורך הדין שלכם כיצד לבצע את השינויים הדרושים בהסכם. מלבד הסכם ממון על דירה תוכלו גם כמובן להוסיף רכוש נוסף שצברתם כמו עסק שפתחתם, חסכונות פרטיים או פנסיה. הסכם הממון יכול גם היבטים נוספים, כמו – מי יקבל את בעל החיים המשותף שגידלתם? או מי יקבל את הרכב המשותף?

    הסכם ממון על דירה בחו"ל

    שאלה נפוצה נוגעת לרבים כיום המושקעים בנכסים מעבר לים. האם ניתן לעשות הסכם ממון על דירה בחו"ל? ההסכם ביניכם יכול לכלול כל סוג של רכוש, כולל דירות בחו"ל ואפילו סירות. עם זאת, כאשר אתם מעוניינים לבצע עיקול על מנת שבן זוגכם לא יוכל למכור נכס משותף שרשום רק על שמו תצטרכו להגיש במדינה בה נמצא הנכס בקשה לבית המשפט עם תרגום לשפת היעד המקומית או לאנגלית של הסכם ממון על דירה.
    פעמים רבות נגלה כי החלטות שביצענו משיקולי מס (כמו רישום נכס על שם בן הזוג) על מנת לשלם פחות מיסים בחו"ל או בארץ יהיו בעוכרינו כאשר אנו מנסים לממש הסכם ממון על דירה בחו"ל. שכן, אם הנכס נרשם על שם בן הזוג יהיה קשה יותר להוכיח כי הוא שלנו. הדרך לפתור זאת היא באמצעות רישום משותף של הדירה או באמצעות פתיחת חברה משותפת לניהול הנכס ויצירת הסכם ממון על דירה בו רשום כי במקרה ואתם נפרדים או מחליטים למכור את הנכס הכספים יתקבלו חזרה בהתאם לגובה ההשקעה הכספית בנכס, השקעת הזמן או ההשקעה בשיפוץ הנכס.

    הסכם ממון על דירה: אילו סעיפים הוא יכלול?

    הסכם ממון על דירה יכלול את הכתובות של הנכסים הנמצאים בבעלותכם, מספר חלקה והדרך בה הדירה רשומה בטאבו. אם לצד הנכס יש גם חלקה נוספת השייכת לכם, חשוב לכלול גם אותה בהסכם. לאחר מכן, יכתב בהסכם האם הנכס יימכר במקרה של פרידה ויתחלק ביניכם בשיעור כלשהו? (50% לכל אחד או 25% לאחד מכם) וכן אם תרצו לחלק חלק מערכו לילדים?
    בנוסף, אתם יכולים להוסיף תנאים שאינם קשורים לערך הנכס עצמו. למשל – תוכלו לאפשר לבן הזוג להתגורר בדירה עם הילדים עד הגיעם לגיל 21 או לקבוע כי יוכלו להתגורר בנכס לבדם אך ללא בן הזוג הבא (במקרה של פרידה או גירושין). רעיונות נוספים תוכלו לקבל במהלך ניסוח הסכם ממון על דירה בסיוע העו"ד שלכם.

    לסיכום, הסכם ממון על דירה מאפשר לכם לקבוע כיצד יחולקו הנכסים ביניכם במקרה של פרידה. הוא מעניק לכם את השקט הנפשי שאתם לא עשויים לאבד את הדירה במאבק משפטי וכן יכולים לגור בנכס עם בן הזוג מבלי שזכויותיכם בנכס יפגעו. על מנת לנסח הסכם ממון על דירה שיהיה חד משמעי ובן הזוג לא יוכל לערער עליו בקלות בבית המשפט מומלץ להיעזר בשירותי עו"ד המתמחה בניסוח הסכם ממון על דירה.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן