דלג לתוכןדלג לפוטר

גישור גירושין – היתרונות

כדי להבין מהו הליך גישור, ומדוע כדאי לפנות להליך זה, יש להבין תחילה את ההליכים הנלווים להליך הגירושין. מאמר תוכן זה יעסוק בהליך הגישור, וחובר על מנת לחשוף אתכם/ן, הקוראים והקוראות, להליך נוסף, הקיים במקביל להליך הגירושין.

מהו גישור?

הליך הגישור הינו הליך שבו בני הזוג פונים למגשר גירושין, מעלים בפניו את טענותיהם, רצונותיהם ויכולותיהם. המגשר מצדו יבנה הסכם פשרה, המציג את רצונותיהם של הצדדים, שניהם, על כל היבטי החיים. על מנת להבין את ההליך הזה, תחילה יש להבין לעומק כיצד מתנהל הליך הגירושין. מכאן, שבשורות הבאות נציג בקצרה את הליך הגירושין וכן את היתרונות והחסרונות של הליך הגירושין מול הגישור.

סקירה קצרה על הליך הגירושין:

בישראל, הליכי גירושין כפופים לדין הדתי–עברי. כלומר, בני זוג יכולים להינשא בארץ מכוח הדין העברי – הלכתי שחל עליהם, ואילו הדין החל על אזרחים שאינם יהודים, הינו דומה, היות והדין הינו הדין הדתי בהתאם לדתם.

בהתאמה, בישראל ישנם בתי דין דתיים לכל דת. כאשר מדובר ביהודים, הסמכות לשפוט בענייני נישואין וגירושין, שמורה לבית הדין הרבני, וזאת בהתאם להוראותיו של חוק שיפוט בתי דין רבניים, (נישואין וגירושין), התשי"ג–1953. חוק זה קובע כי נישואין וגירושין בין יהודים, ייערכו בישראל על פי דין תורה. יתרה מכך, הוראותיו של חוק הנקרא "דבר המלך במועצתו", קובעות כי באשר לבני הדתות האחרות בישראל (מוסלמים, נוצרים, דרוזים) – תינתן אוטונומיה בכל הנוגע לשפיטה בענייני נישואין וגירושין. חוק זה, הוא בעצם חוק שהוחל בארץ ישראל עוד בטרם הקמת המדינה, והוא קיים עד היום.

יתרונות וחסרונות בהליך משפטי:

בשורות הבאות נעמוד על היתרונות והחסרונות של הליך הגירושין בערכאות השיפוט, וזאת בהתאם לכל היבטי ההליך:

בהיבט הכספי: על בני זוג המצויים בהליך גירושין, לדעת כי הליך הגירושין טומן בחובו עלות כספית רבה. ככלל, הליך משפטי הינו הליך הכרוך בהוצאה כספית משמעותית, החל מלקיחת עורך דין טוב ומיומן ובהמשך – ניהול ההליך בערכה השיפוטית, לדוגמא – תשלום אגרות משפט, חוות דעת, עלויות שכר טרחת עורך דין, וכן בזבוז ימי עבודה רבים, הנדרשים מבני הזוג, כדי להופיע בערכאות המשפטיות. עם זאת, בשל העיסוק בנושאים הנלווים להליך הגירושין, לדוגמא – מזונות ילדים, יתכן שיהיו מצבים שבהם אחד הצדדים בהליך, יוציא כספים רבים על מזונות ילדים, ובאותה עת יוציא כספים נוספים על מחייה נפרדת, תשלום ההליך וכדומה. נראה כי הליך גירושין גובה עלות כספית יקרה מהצדדים.

בהיבט האישי: אין דבר הקשה יותר מפירוק של תא משפחתי. הדבר עלול להיות קשה יותר כאשר הצדדים מסוכסכים ביניהם, עד לכדי ריחוק ממשי ואף ניהול מלחמות בפתח בית המשפט. לפתע, בני הזוג חוזרים לבית שקט, והתא המשפחתי החם והמגונן כבר לא קיים יותר. מעבר לכך, פרידה מבן או בת זוג, שעמו/עמה מקימים בית ומשפחה, היא דבר קשה מנשוא, כשלעצמו. לכן, אחד הקשיים המהותיים ביותר, הוא הבדידות, בוודאי בשלב הראשון שלאחר הגירושין, שבו תחושה זו מתעצמת. לרוב, תחושת הבדידות הינה רגשית ולא בהכרח פיזית.

בהיבט המהותי: אחד הקשיים המאפיינים ביותר את הליך הגירושין, שבו אנו נתקלים לא אחת, הוא הריחוק מהילדים המשותפים. בעת פרידה, בדרך כלל נקבעים הסדרי ראיה להורה הלא משמורן. אומנם, הסדרים אלו הם אולי זמניים, אך לפתע, בבת אחת, האב (לרוב) לא פוגש את ילדיו, אלא בזמנים קבועים. זאת, בניגוד לעבר, לפני הגירושין, כאשר האב חי עם ילדיו באותו הבית. חשוב גם להדגיש שהקושי האישי והרגשי הנובע מהריחוק הפתאומי מהילדים המשותפים, הוא נחלתם גם של הילדים, אשר לפתע צריכים להתרגל לסיטואציה חדשה, לפיה משפחתם, במתכונת שאליה גדלו, כבר לא תתקיים.

יתרונות וחסרונות בהליך גישור גירושין:

מנגד, נוכל למנות מספר לא מבוטל של יתרונות וחסרונות להליך הגישור.

בהיבט הכספי: הליך הגישור נתון בידיהם של בני הזוג שמגיעים למגשר. כלומר, בני הזוג יכולים להחליט על מספר הפגישות שאותן יקיימו עם המגשר, וכך הם בעצם שולטים על סכומי הכסף שאותם הם מוציאים לשם הפגישות.

בהיבט האישי רגשי: בשל העובדה שהליך הגישור מנוהל על מי מנוחות ובני הזוג נפגשים בצורה נעימה ורגועה, אזי ההליך עצמו מתנהל בצורה שוטפת וטובה. רצונותיהם של בני הזוג באים לידי ביטוי בהליך, היות והוא אינו מתנהל במלחמה קשה, כדי להרע אחד לשני. היתרון המהותי ביותר, הוא כמובן ההסכם בין בני הזוג, שנשארים בקשר חברי וטוב.

הליך נעים ואווירה נוחה: הליך המתנהל בבית המשפט, הוא לא תמיד נעים לבני הזוג. לא פעם, שני בני הזוג צריכים להכפיש איש את רעותו, לצורך השגת היעד המשפטי. מנגד, הליך גישור הוא הליך נעים בהרבה: בני הזוג לא צריכים להכפיש, להילחם, והם לא נחקרים חקירה נגדית מתישה ולא נעימה. בני הזוג מנהלים הידברות בתום לב ובאווירה נעימה.

מהו תפקידו של מגשר גירושין?

לפעמים, למרות הכאב העצום הכרוך בפירוק המשפחה אנו חשים בלבול וחוסר בטחון ומעוניינים להלחם עד חורמה על עתידנו הכלכלי. דווקא בסיטואציה הזו כאשר רבים משחיזים סכינים ניתן לנסות ולפתור מחלוקות וסכסוכים בהליך הגירושין על ידי מגשר גירושין. ראשית חשוב להבין איך מתקיים גישור גירושין? מה תפקידו של מגשר גירושין? ומה יתרונותיו וחסרונותיו של התהליך לעומת ההליך המשפטי בבית הדין לענייני משפחה?

גישור גירושין – היום בגדר חובה

באמצע שנת 2016 עבר חוק חדש שנועד להקל על שופטי בתי הדין לענייני משפחה והמשפחות העוברות תהליך גירושין. לפני הפנייה לבית הדין, חובה על הזוגות לנסות ולהגיע להסכם כתוב באמצעות גישור גירושין. בניגוד למאבק משפטי בו שופט מחליט על תוצאות ההסכם בו נכללים – סכום המזונות, הסדרי הראייה וחלוקת הרכוש. במהלך גישור גירושין המתבצע על ידי מגשר גירושין מנוסה ומוסמך ההחלטה מתקבלת על ידי שני הצדדים, על ידי ההבנה כי רק בדרך של פשרה והסכמה יוכלו לצלוח במהירות את התהליך הכואב של הגירושין.

גישור גירושין – איך הוא מתבצע?

בהתחלת תהליך גישור גירושין, מגשר גירושין יושב עם שני הצדדים ובוחן מה ההשלכות של תהליך הגירושין על המשפחה ואיזה רכוש אמור להיות מחולק? אם ישנם ילדים משותפים, גישור גירושין יעלה גם את סוגיית המשמורת. עם מי יישארו הילדים ומה יהיו הסדרי הראייה עם בן הזוג שאינו משמורן? במקרים רבים מסתבר כי מגשר גירושין אתו יש תקשורת קלה מצליח ליצור "גשר" בין הציפיות של כל אחד מבני הזוג לתהליך למציאות בפועל. כך, נמצאת הדרך ליישב מחלוקות. חשוב לדעת כי כל תהליך גישור גירושין הוא ייחודי ולכן חשוב לעבוד עם אדם בעל ניסיון שמכיר את הדרך לפתור את המחלוקות האישיות שלכם.

מה תפקידו של מגשר גירושין?

התפקיד החשוב ביותר של מגשר גירושין הוא ליצור הסכם גירושין מבלי שתצטרכו להגיע לדיונים ארוכים בבית המשפט על מנת להגיע להסכמות. לפעמים, אין ברירה ותהליך גישור גירושין אינו מצליח לפתור את כל המחלוקות. חלקן נפתרות בהליך זה ואחרות בסיוע עורך דין לענייני משפחה בבית המשפט עצמו.
מגשר גירושין שהצליח בתפקידו יאפשר לכם לראות את הגירושין מבעד לעיניו של בן הזוג. תגלו אילו נושאים נמצאים בראש מעייניו של בן הזוג לשעבר? ועל אילו נושאים הוא מוכן להתפשר? למשל – במהלך גישור גירושין תגלו כי הרכב המשפחתי יכול להשאר עמכם, אבל בן זוגכם רוצה לשמור על ריהוט הבית. במקרים אחרים מגשר הגירושין יכול להאיר את העובדה כי ההכנסה של בן הזוג אינה מספיקה על מנת לשלם את המזונות שקיוויתם לקבל.

גישור גירושין: טוב יותר למשפחה

העובדה כי החוק מחייב זוגות להתחיל בהליך של גישור גירושין מדגיש את היתרון של ההליך לשמירת המרקם המשפחתי העדין שמשתנה בזמן הפרידה. בתוך הכאב, רבים מעוניינים "לנקום" בבן הזוג ומשליכים זאת על מצבו הכלכלי או מעוניינים לחוש כי "ניצחו" במאבק מתוך תחושת תחרותיות. מגשר גירושין מעביר את הדיון לצד הפרקטי, תוך שמירה על הרגישות הרצויה. הוא מגיע מתוך גישה אובייקטיבית כלפי שניכם, בניגוד לעו"ד לענייני משפחה שמייצג רק את אחד הצדדים בדיון.

גישור גירושין: הרבה יותר זול

עלות גישור גירושין תהיה בדרך כלל נמוכה משמעותית מייצוג של שני הצדדים בבית המשפט אם הליך הגישור לא צלח. לכן, רבים מעדיפים לנסות ולהגיע להסכמה אם ניתן, במהלך גישור גירושין. אם בכל זאת החלטתם להמשיך ולפתור חלק מהמחלוקות בבית המשפט, תמיד ניתן להסתייע בשירותיו של מגשר גירושין לקבלת חלק מההחלטות ולשמירה על זכויותיכם להמשיך לדון על הנושאים שנשארו במחלוקת.

לסיכום, תהליך של גישור מסוגל לפתור מחלוקת בתחומים רבים ולחסוך התחלה של תהליך משפטי ארוך ויקר. בתחום הגירושין מדובר בתהליך חובה לפני קבלת תאריך לדיון בבית המשפט. המגשר הוא אדם אובייקטיבי המציג בפניכם את הדרך הקלה להגיע לפשרה זה עם זו, תוך ניסיון לאזן בין הצרכים הכלכליים של המשפחה, היכולות הפיננסיות של כל אחד מבני הזוג וטובת הילדים. במידה וההליך אינו מצליח תמיד נשמרת לכם הזכות להמשיך את תהליך הגירושין בבית המשפט ולתת לשופט להכריע בנושאים השנויים במחלוקת.

 

 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן