דלג לתוכןדלג לפוטר

הסכם ממון בין ידועים בציבור

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    הסכם ממון בין ידועים בציבור

    התא המשפחתי השתנה ברבות השנים, וכיום יש לא מעט זוגות שבוחרים לחיות חיים משותפים יחד, ואף להביא ילדים לעולם במשותף, אך אינם מעוניינים להינשא זה לזה. אם הם חיים תחת אותה קורת גג, בית המשפט עשוי להחשיב את הזוג כ"ידוע בציבור", גם אם שני בני הזוג מעולם לא הגדירו את הזוגיות בצורה חד־משמעית. לדבר יש משמעויות כלכליות אם אחד מבני הזוג הולך לעולמו או אם הזוג מחליט להיפרד. במאמר זה נדון במשמעות של ידועים בציבור על פי החוק, וכן בדרך למנוע אובדן של חלק מרכושכם באמצעות הסכם ממון בין ידועים בציבור.

    ההבדל בין זוגות נשואים לידועים בציבור בזמן הפרידה

    כדי לעמוד על ההבדלים בין ידועים בציבור לזוגות נשואים יש להבין תחילה את הדרך שבה בית המשפט מתייחס לזוג נשוי. רכושו של זוג נשוי שמחליט להתגרש (ולא חתם על הסכם ממון לפני או אחרי הגירושין), יחולק על פי השנה שבה נישאו בני הזוג.

    אם הזוג נישא לפני שנת 1974, הרכוש יחולק על פי עיקרון "חזקת השיתוף". עקרון זה מאפשר חלוקה שווה, 50% לכל בן זוג, של כל הרכוש המשותף שצברו במהלך חייהם יחד. גם אם הרכוש נרשם רק על שם אחד מבני הזוג, הוא עדיין יצטרך להתחלק בו במקרה של פרידה. קיימים סייגים במקרה שרכוש זה התקבל בירושה או ניתן כמתנה, ובמקרים מסוימים יתכן ונכס שבן זוג אחד ירש לא יחולק. חזקת השיתוף לא תחייב חלוקה של רכוש שרכש אחד מבני הזוג לפני שנישא לשני.

    אם הזוג נישא לאחר 1.1.74, חלוקת הרכוש תתבצע על פי עיקרון "איזון המשאבים". עיקרון זה קובע כי בעת פקיעת הנישואין, רק לאחר הגירושין, שווי הרכוש שיש בידי כל אחד מבני הזוג יחושב והסכום יחולק שווה בשווה. אם יסתבר כי לאחד מבני הזוג נכסים בערך גבוה יותר, הוא יצטרך לפצות את בן הזוג השני באמצעות תשלום כספי, חלוקת אחוזים או ויתור על נכס.

    כאשר מדובר בזוגות החיים במשותף אך לא נישאו, העיקרון על פיו יפעל בית המשפט יהיה על פי עקרון "חזקת השיתוף", גם אם החלו בחיים משותפים לאחר שנת 1974, למעט אם יש ברשותם הסכם ממון בין ידועים בציבור.

    איך אפשר למנוע חלוקה של הרכוש אם לא התכוונתם לשתף בנכסים?

    לכותלי בית המשפט לענייני משפחה מגיעות תביעות רבות הנוגעות לחלוקת הרכוש בין בני זוג שהתגוררו יחד אך לא נישאו. חלק ניכר מבני הזוג טוענים שלא ראו את הקשר ביניהם כידועים בציבור, ולכן לא ביצעו כל הסכם ממון כדי להגן על רכושם. בית המשפט עשוי להחליט כי הנכסים שצברו במהלך השנים יחדיו יחולקו בכל זאת שווה בשווה לאחר הפרידה, גם אם אינם צריכים להתגרש בפועל. הדרך הטובה ביותר להגן על רכושכם מסיטואציות כאלה היא באמצעות חתימה על "הסכם ממון".

    הסכם ממון בין ידועים בציבור

    איך עורכים הסכם ממון בין ידועים בציבור?

    ניסוח של הסכם ממון מתבצע בהסכמה של שני בני הזוג. לא ניתן לכפות חתימה על הסכם זה. לכן, כדאי לבצע אותו אצל עו"ד המתמחה באתגרים העשויים להתגלע במהלך חתימה על הסכם ממון בין ידועים בציבור. עו"ד זה ידע להפיג את החששות בקרב בן הזוג החושש לאבד את זכויותיו בנכס, וכן ידע לקבל את כל הנתונים במטרה לנסח הסכם שיגן הן על הכספים, הן על הנכסים והן על המטלטלין שנרכשו רק על ידי אחד מבני הזוג ולא היו מיועדים לשיתוף. לאחר החתימה על ההסכם תוכלו לדעת כי יש בידכם את האמצעי הטוב ביותר למנוע עוגמת נפש ולחסום תביעות משפטיות עתידיות במידה ותחליטו להיפרד.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן