דלג לתוכןדלג לפוטר

הסכם ממון המדריך המלא: איך לעשות את זה נכון

כשבני־זוג מקבלים את ההחלטה להינשא מדובר בתקופה מרגשת תוך ציפייה לעתיד ורוד. אומנם השאיפה של כל זוג אשר עומד להינשא היא להישאר בברית הנישואים לתמיד, אך לעיתים בהמשך הדרך מתקבלת ההחלטה להפריד כוחות ולהתגרש. בדיוק בשל כך מומלץ לחתום על הסכם ממון המסדיר את חלוקת רכוש בין בני־הזוג במקרה של גירושין. כמובן שאין הדבר מעיד על יציבות היחסים ועל רצון בני־הזוג בעת החתונה, אך לעולם אין לדעת מה העתיד צופן, ומוטב להיות מוכנים גם לימים גשומים כדי למנוע ולצמצם את עוגמת הנפש העתידית.

מהו הסכם ממון בעצם?

כאמור, מטרתו של הסכם ממון היא לעגן באמצעות הסכם משפטי את חלוקת הרכוש של בני־הזוג במקרה של גירושין. הסכם זה נועד להגן על שני הצדדים במערכת היחסים מפני פגיעה אפשרית בעתיד והליכים משפטיים מייגעים והרסניים. הסכם ממון תקף גם במקרה של פרידה בלבד ולא רק במקרה של גירושין. הסכם ממון מפרט את נכסיהם של בני־הזוג בטרם כניסתם לברית הנישואים, כמו גם את הדרך שבה יחולקו בין השניים בעת הפרידה או הגירושין. הסכם ממון עוסק ברכוש העתידי של בני־הזוג, ומגדיר איזה מהרכוש יחשב כרכוש משותף ואיזה יישאר בחזקת צד אחד בלבד. זו הסיבה שבגינה הסכם ממון אינו מתאים אך ורק למי שברשותו ישנו רכוש רב בעת הנישואין, משום שהרכוש צפוי לגדול במהלך חיי הנישואין. בנוסף, ישנם הסכמי ממון הכוללים בתוכם גם סעיפים הנוגעים לילדים משותפים ואפילו כאלה הנוגעים לחיות מחמד.

כדי שלהסכם הממון יהיה תוקף משפטי, יש לאשר את הסכם הממון בפני בית המשפט או בפני נוטריון כאשר במידה והצדדים חתמו על הסכם לאחר הנישואין, קיימת חובה לאשר את ההסכם בפני בית־המשפט לענייני משפחה. הסכם ממון שאינו מאושר לא יהיה תקף ולא יהיה ניתן לדרוש את הכתוב בו בעת פרידה או גירושין. בעת ניסוח הסכם הממון מומלץ להיעזר בייעוץ של עורך־דין, כדי לוודא שהמסמך מפרט כראוי את הרכוש ואת אופן חלוקתו, וכן לוודא כי ההסכם משקף ותואם את רצון בני־הזוג וצורכיהם. חשוב לזכור כי אין נוסח אחד ויחיד של הסכם ממון המתאים לכל בני־הזוג באשר הם. נדרשת תפירה מדויקת של ההסכם למידותיהם של בני־הזוג.

כדאי לזכור כי במקרים שבהם לא נחתם הסכם ממון בטרם הגירושין, חלוקת הנכסים תעמוד תחת חוק יחסי ממון בין בני-זוג¹. מטרתו של חוק זה היא לקבוע ברירת מחדל של חלוקת רכוש בין בני־זוג בעת גירושין. תחת חוק זה הרי שהרכוש שבני־הזוג צברו במהלך הנישואים יתחלק ביניהם שווה בשווה. הדרך היחידה להימנע מאיזון משאבים שכזה, המוגדר בחוק מבלי להיגרר להליכים משפטיים, היא לחתום על הסכם ממון מבעוד מועד.

כיצד מומלץ לגשת לניסוח הסכם ממון מבלי ליצור אי נעימות?

ישנם מקרים שבהם שני בני־הזוג מחליטים יחד כי כדאי לחתום על הסכם ממון ליתר ביטחון. יחד עם זאת ישנם גם מקרים שבהם צד אחד מבקש מהצד השני לחתום על הסכם ממון ואילו זה אינו מעוניין בכך. הבקשה לחתימה על הסכם ממון עשויה ליצור תחושה של הפרת אמון בזוגיות ובבן הזוג השני, לכן מומלץ לגשת לכך ברגישות רבה ותוך שיקוף ברור של מטרת ההסכם. במיוחד במקרים שבהם הצד המבקש הוא כבר בעל ממון רב ואילו הצד השני חלש יותר מבחינה כלכלית, עשויה הבקשה להיתפס כהפגנה של חוסר אמון.

אחד הגורמים שביכולתם לסייע בריכוך התהליך תוך שמירה על הוגנות בחלוקת הרכוש, הוא עורך־דין המתמחה בניסוח הסכמי ממון. עורך־הדין יוכל להציג את היתרונות שמביא עימו הסכם הממון לשולחן. ראשית, הסכם ממון מספק ודאות ושלוות נפש להמשך הדרך, כדי שלא יעלה חשש בנוגע לחלוקת הרכוש במקרה של גירושין. במידה

מסוימת זהו סוג של ביטוח המגן על בני־הזוג מפני ימים קשים. לכן, אומנם מעמד הניסוח והחתימה עשויים ליצור חוסר נעימות מסוימת, אך היא רגעית בלבד ולאחר מכן בני־הזוג חופשיים לעסוק בעיקר בלבד ולא בטפל.

עורך־הדין יוכל גם להנחות את בני־הזוג בנוגע לסעיפים שאותם כדאי להכניס להסכם הממון. ישנם סעיפים שמומלץ להסדיר כמעט בכל הסכם ממון וישנם כאלה המתאימים במקרים ייחודיים בלבד.

מתי ניתן ומומלץ לערוך הסכם ממון בין בני־זוג?

למרות שנהוג אולי לחשוב כי הסכם ממון נחתם בין בני־הזוג אך ורק בטרם הנישואים, זוהי אינו המצב. למעשה, ניתן לערוך הסכם ממון גם בזמן הנישואים וגם במקרה של ידועים בציבור. נכון, לרוב הסכם ממון יערך לפני הנישואים כדי להסדיר את חלוקת הרכוש הקיים של כל אחד מבני־הזוג ואת הרכוש העתידי שעוד ירכש וייצבר במהלך הנישואים. אך מה קורה כאשר בני־זוג שכבר התחתנו מעוניינים לערוך הסכם ממון? ובכן, בהחלט ניתן לערוך הסכם ממון גם בשלב זה של היחסים, אך במקרה זה ידרש אישור של בית־המשפט לענייני משפחה בלבד ולא אישור של נוטריון. בשלב זה עשוי מעמד הניסוח להיות מורכב עוד יותר, שכן יש כבר ברשות בני־הזוג רכוש שנצבר במהלך הנישואים והקשר נמצא במקום אחר לגמרי. בנוסף, הבקשה לעריכת הסכם ממון בשלב זה עשויה לעורר חשד וחוסר ביטחון רב בקרב הצד השני ולהעיב על היחסים עד מאוד.

במקרה של ידועים בציבור נהוג לכנות את הסכם הממון גם בשם "הסכם חיים משותפים". גם כאן תיעשה הסדרה של חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. הסכם זה הוא בעל משמעות רבה שכן אין כל חוק המסדיר חלוקת רכוש בין ידועים בציבור, כפי שחוק יחסי ממון מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני־זוג נשואים. עבור ידועים בציבור החזקה המשותפת על הרכוש שנצבר במהלך תקופת החיים המשותפת אינה אוטומטית.

מהו הליך עריכת הסכם ממון בין בני־זוג?

כפי שבוודאי הבנתם עד כה, עריכת הסכם ממון הוא אירוע רגיש לא פעם, ויש לו חשיבות עצומה. לכן, את ניסוח ההסכם מומלץ לעשות תחת ייעוץ וליווי של עורך־דין המתמחה בעריכת הסכמים מסוג זה. בעוד שאין נוסח אחד של הסכם ממון המתאים לכלל מערכות היחסים, ישנם סעיפים שאותם מומלץ לכלול כמעט תמיד.

הנכס הראשון שעליו יש לתת את הדעת בעת עריכת הסכם ממון הוא דירת המגורים. במהלך חיי הנישואים לרוב ירכשו בני־הזוג נכס מגורים משלהם שבו יחיו יחד כמשפחה. רכישת נכס זה כרוכה בהוצאה כספית משמעותית ולרוב תידרש גם לקיחת משכנתה כדי לממן את הרכישה. לכן, מומלץ להסדיר בהסכם הממון את גורל חלוקת הדירה במקרה של פרידה או גירושין. יש לקבוע האם הדירה תישאר בחזקת אחד מבני־הזוג בלבד, האם הדירה תימכר לצד שלישי וסכום המכירה יתחלק בין בני־הזוג ועוד. תחת סעיף זה יש גם לקבוע כיצד ישלימו בני־הזוג את תשלום המשכנתה.

חשוב תמיד לכלול בהסכם הממון את חלוקת הרכוש שהיה בידי כל אחד מבני־הזוג בטרם באו בברית הנישואים. כאן ישנה חשיבות רבה לפערים הכלכליים בין שני בני־הזוג. כלומר, כאשר אחד הצדדים הוא בעל ממון רב ואילו השני אינו מחזיק בממון רב כלל. סביר להניח כי הצד העמיד יותר יבקש להגן על נכסיו טרם תחילת הנישואים, במסגרת הסכם הממון. מנגד, הצד השני עשוי לראות בכך כפגיעה באמון ובערכי הזוגיות. כאן ללא ספק יכול עורך־דין המתמחה בעריכת הסכם ממון לכוון את בני־הזוג לחלוקה שתניח את דעתם.

סעיף נוסף שמומלץ לכלול בהסכם ממון הוא כזה המסדיר את חלוקת הנכסים שאינם נכללים בהסדר איזון המשאבים. הסדר זה הוא הקובע את ברירת המחדל לחלוקת הרכוש תחת חוק יחסי ממון. בעוד שישנם נכסים רבים המתחלקים באופן שווה בין בני־הזוג תחת חוק זה, ישנו רכוש שאינו נכלל בו, כמו: רכוש הניתן בירושה

לאחד מבני־הזוג, רכוש שניתן במתנה לאחד מבני־הזוג, קצבאות זקנה, קצבאות נכות ועוד. כדי למנוע אי־הבנות או ספקות בנוגע לחלוקת רכוש זה במעמד הפרידה או הגירושין, מומלץ להסדיר זאת כבר במעמד עריכת הסכם הממון.

לרוב, הסכם ממון יעסוק ברכוש פיזי בלבד אך למעשה ניתן לקבוע הסדרי חלוקה גם של קניין רוחני. אם אחד מבני־הזוג מקבל תגמולי קניין רוחני עבור יצירה שיצר במהלך הזוגיות, מוטב יהיה להסדיר מבעוד מועד איזו חזקה תהיה לבן הזוג השני על תגמולים אלה. אובדן של קניין רוחני יכול לגרום לעוגמת נפש כבדה ומטלטלת ולכן מוטב לעגן את העניין תחת הסכם ממון בין בני־הזוג.

מתי ואיך ניתן לבטל הסכם ממון?

ישנם מקרים נדירים שבהם ניתן להביא לביטולו של הסכם הממון. יחד עם זאת, מדובר בהליך שאינו פשוט כלל ולרוב גם לא יינתן אישור לביטול בסופו של דבר. הסיבה לכך שקשה להביא לביטול של הסכם ממון טמונה בכך שהוא מלכתחילה דורש אישור של נוטריון או בית־משפט כדי לקבל תוקף. משמעות הדבר היא כי טרם אישור ההסכם, בית המשפט או הנוטריון מוודאים בצורה ברורה וחדה כי האמור בהסכם מובן על-ידי שני בני־הזוג, וכי החתימה נעשתה תוך הבנה מלאה של הכתוב בו.

עם זאת, במקרים שבהם ניתנה הוכחה לעילה לביטול הסכם הממון, עשוי בית־המשפט לאשר זאת. למשל, אם אחד מבני־הזוג הוכיח כי החתימה על הסכם הממון נעשתה תוך הטעיה מצד בן הזוג השני, עשוי הדבר להביא לביטול ההסכם. עילה נוספת להגשת בקשה לביטול הסכם ממון היא כפייה. במקרה זה החתימה על הסכם הממון נעשתה תוך כפייה, בין אם פיזית ובין אם מילולית, כך שלבן הזוג לא נותרה ברירה אלא לחתום על ההסכם. במקרים שבהם ישנה חלוקה בלתי הוגנת בהסכם הממון, הנוטה בבירור לטובתו של צד אחד בלבד, ניתן לטעון כי ההסכם נחתם תחת עושק וניצול של הצד השני.

הבסיס המשותף לכל עילות הביטול הללו הוא שהסכם הממון אינו תקין מיסודו, מאחר והוא נחתם מתוך חוסר הבנה או חוסר ברירה של הצד השני. יחד עם זאת תביעות לביטול הסכם ממון אינן מתקבלות בקלות ראש בבית־המשפט ולכן יש לוודא כי התביעה מוגשת בליווי ראיות מתאימות ומספיקות. לכן, נדרשת הערכות קפדנית להגשת תביעה זו בליווי עורך־דין המתמחה בנושא הסכם הממון, כמו גם בהליכים המשפטיים העשויים להביא לביטולו.

לסיכום, בכוחו של הסכם הממון לאפשר לבני־הזוג שקט רב בדרכם המשותפת. חשוב להקפיד כי עריכת ההסכם תיעשה בליווי עורך־דין מקצועי שביכולתו להתאים את כל תנאיו לבני־הזוג, כדי שהתוצאה תספק את כל הצדדים.

[1]תשל"ג (1973)

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן