דלג לתוכןדלג לפוטר

צו הורות פסיקתי

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    ישנם מקרים שבהם להורה ביולוגי של ילד ישנם בן או בת זוג, המבקשים לכונן קשר הורי בינם לבין הילד של ההורה הביולוגי. דבר זה נפוץ במיוחד בקרב זוגות חד-מיניים, אך לא בלבד. כדי לכונן את אותו קשר הורי, ישנו צורך בהוצאת צו הורות פסיקתי אשר מאפשר הכרה בהורות ללא צורך בתהליך אימוץ. תהליך הוצאת הצו מתקיים בין כותלי בית המשפט לענייני משפחה והוא ניתן לראשונה בשנת 2012, לזוג נשים, כאשר האחת תרמה את הביצית להפריית העובר ואילו השנייה נשאה את ההיריון ברחמה. זהו כמובן רק מקרה אחד מבין רבים שבו צו הורות פסיקתי הופך לנדרש ורלוונטי.

    מהו צו הורות פסיקתי?

    כפי שציינו מעלה, צו הורות פסיקתי הוא צו המאפשר הכרה בהורותו של בן או בת זוג של הורה לילד, גם כאשר אין כל זיקה גנטית בין המבקש לילד. יש לבקש את הוצאת הצו בבית המשפט לדיני משפחה, ככל שישנה זכאות לעשות כן. נציין כי מדובר בצו שהינו שיפוטי ולא מדובר בצו המעוגן בחקיקה מסודרת. המשמעות היא שאף שישנם קווים מנחים להגשת הבקשה, עשויים להיות הבדלים בתהליך בין מקרה אחד למשנהו. צו הורות פסיקתי הוא צו קבוע שאין אפשרות לבטלו.

    ישנם הבדלים מסוימים בין מקרים של הוצאת צו הורות עבור זוג נשים, לעומת צו הורות עבור זוג גברים, שעליהם נפרט בהמשך. כחלק מהגשת הבקשה להוצאת צו ההורות הפסיקתי יש צורך בהוכחה/ ראיה כי ההחלטה להבאת הילד לעולם הייתה משותפת בין בני הזוג. את ההוכחה ניתן להציג בדמות הסכם הורות.

    מהו הסכם הורות?

    כדי להוכיח את הכוונה המשותפת להביא ילד לעולם בין בני זוג, ניתן ומומלץ לחתום על הסכם הורות. את ההסכם ינסח עורך דין המתמחה בדיני משפחה, זאת כדי שההסכם יהיה תקף מבחינה חוקית תוך שהוא מנוסח כראוי עבור שני הצדדים.

    הסכם ההורות יפרט מהן החובות והזכויות האישיות והכלכליות של כל אחד מההורים כלפי הילד. את הסכם ההורות ניתן לנסח גם לפני כניסת האם או האם הפונדקאית להיריון או במהלך ההיריון. את הסכם ההורות יש לאשר בבית המשפט לענייני משפחה, כמובן לאחר עריכתו בידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה. הסכם ההורות יכנס לתוקף לאחר כניסת צו ההורות הפסיקתי לתוקף ולא לפני כן.

    צו הורות פסיקתי

    מי זכאי להוצאת צו הורות פסיקתי?

    הזכאות להוצאת צו הורות פסיקתי תלויה במספר קריטריונים ברורים אשר עולים מפסיקות שונות של בתי המשפט ונקבעו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה.

    ראשית, במקרה בו ההורה הביולוגי השני של הילד אינו ידוע, לדוגמה במקרה של תרומת זה או ביצית, או שהורה זה הלך לעולמו. אפשרות נוספת היא שהקשר בין הילד לבין ההורה הביולוגי השני ניתק. כלומר, אם בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי מבקשים להוציא צו הורות פסיקתי עבור הילד של בן הזוג, ואותו ילד נמצא בקשר עם ההורה הביולוגי השני, הסיכויים לקבלת צו הורות פסיקתי יהיו נמוכים מאוד.

    שנית, שני בני הזוג, ההורה הביולוגי ובן או בת הזוג חייבים להיות תושבי מדינת ישראל. כמו כן, על שני בני הזוג להיות מעל לגיל 18 ולפחות אחד מהם חייב להיות מתחת לגיל 54.
    קריטריון נוסף להוצאת צו הורות פסיקתי הוא משך הקשר בין בני הזוג. אורך הקשר הזוגי בין בני או בנות הזוג חייב להיות לא פחות משנה וחצי, ועליו לכלול משק בית משותף גם כן. כחלק מקריטריון זה יש גם להוכיח כי ההחלטה להביא ילד לעולם היא משותפת. כפי שציינו יש לעשות זאת באמצעות הסכם הורות.

    כמו כן, בן הזוג שאינו ההורה הביולוגי חייב להציג אישור כי הוא נעדר רישום פלילי. כלומר, לבן או בת הזוג המבקשים אין הרשאה בעברות פליליות. לבסוף, חשוב להבהיר כי צו הורות פסיקתי אינו ניתן במקרים שבהם הזוגיות התהוותה לאחר לידת הילד, אלא רק כאשר הזוגיות כבר הייתה קיימת בטרם לידת הילד. במקרים שבהם הילד נולד לפני התהוות מערכת היחסים, יהיה צורך לגשת לתהליכי אימוץ כדי לכונן יחסי הורות.

    כיצד ניתן להוציא צו הורות פסיקתי?

    התהליך של הגשת בקשה להוצאת צו הורות פסיקתי הוא כדלקמן: ראשית, יש להגיש בקשה להוצאת הצו לבית המשפט לענייני משפחה. את הבקשה מומלץ לערוך בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה, כדי למנוע עיכובים וכדי להבטיח כי הבקשה תהיה מנוסחת בצורה הטובה והמדויקת ביותר. בעת הגשת הבקשה במזכירות בית המשפט יהיה צורך בתשלום אגרת בית משפט.

    ברוב המקרים הדיון בבקשה יתקיים בדלתיים סגורות, למעט במקרים שבהם בית המשפט יבחר בדיון בדלתיים פתוחות. כמו כן, ישנם מקרים שבהם יבחר בית המשפט לבקש תסקיר משירותי הרווחה, אם תסקיר זה יהיה רלוונטי עבור ההחלטה.

    לאחר אישור הבקשה וקבלת פסק הדין החתום בידי השופט/ת, ניתן יהיה לגשת לרשות האוכלוסין כדי לרשום את בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי כהורה הנוסף של הילד. כדי לבצע את הרישום יהיה צורך בהצגת פסק הדין המקורי.

    יש לציין כי אם הבקשה הוגשה לאחר תשעה חודשים ממועד הלידה ועד שנה מיום הלידה, תהיה לכך השפעה על התחולה הרטרואקטיבית של צו ההורות הפסיקתי. במקרים שבהם הבקשה הוגשה לפני מועד לידת הילד ועד תשעה חודשים מיום הולדתו, יחול הצו רטרואקטיבית ליום הלידה.

    בקשה אשר הוגשה בין תשעה חודשים ממועד הלידה ועד שנה ממועד הלידה, תביא לצו אשר יחול אך ורק ממועד מתן הצו בלבד. בקשה שהוגשה לאחר יותר משנה ממועד הלידה, הצו יחול אך ורק מיום אישורו וייתכן כי בית המשפט יבקש לקבל תסקיר ממשרד הרווחה לשם אישור הצו.

    עוה"ד חגית הלוי בראיון לערוץ 13 בתוכנית "המצעד המשפטי" בהסבר על הליך קבלת צו הורות פסיקתי

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן