דלג לתוכןדלג לפוטר

הפחתת מזונות ילדים

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    תביעה עבור הפחתת מזונות ילדים

    כאשר האב יוזם את הליך הפחתת דמי המזונות, מוטל עליו הנטל להוכיח על ידי ראיות מוצקות, כי לאחר שנפסק סכום המזונות השתנו הנסיבות באופן משמעותי והתקיים שינוי נסיבות מהותי המצדיק את השינוי.

    בתי המשפט קבעו בפסיקותיהם הרבות כי על השינוי להיות משמעותי ומתמשך ויורד לשורשו של החיוב או של הסכום ועליו להיות בלתי צפוי, קרי: שלא ניתן היה לצפותו מראש במועד מתן פסק הדין למזונות.

    עוד נקבע,  כי על הצד היוזם את הגשת התביעה להפחתת מזונות לעמוד בדרך כלל ב-3 תנאים מצטברים:

    • להוכיח כי עקב השינוי המהותי בנסיבות לא יהיה זה צודק להשאיר את פסק הדין על כנו
    • בני הזוג השאירו פתח לשינוי הנסיבות, באופן מפורש או כללי
    • להוכיח כי מגיש התביעה פעל בתום לב.

    דוגמה מובהקת למקרה אשר עשוי להוות שינוי נסיבות מהותי, הוא הולדת ילדים נוספים לאב, דבר העשוי להביא להפחתת תשלום המזונות, וזאת בשל הגדלת הנטל הכלכלי המוטל על כתפי האב אשר הקים תא משפחתי חדש ועליו לפרנס גם אותו במקביל.

    עם זאת, חשוב לציין, כי מבחינת בתי המשפט, התנאי של "שינוי מהותי בנסיבות" מתקיים רק כאשר לאב נולד יותר מילד אחד.

    מקרה נוסף אשר עשוי להביא להפחתה ואף לביטול מוחלט של תשלום המזונות, הוא מקרה של "ניכור הורי" / "סרבנות קשר", כלומר, ילד אשר מסרב להיפגש עם אביו, דרך קבע וללא סיבה מצודקת.

    בפסק דין שניתן לאחרונה ע"י השופט אסף זגורי בתמ"ש 1633-05-14  נקבע כי "מקום שאין קשר בין קטין להורהו וביהמ"ש סבור כי המשך אכיפת החיוב למזונות הקטין לא תהא צודקת, יוכל ביהמ"ש להושיט סעד מתאים של ביטול אכיפת החיוב למזונות".

    באותו המקרה, בית המשפט ביטל את חיוב האב במזונות ילדתו בת ה-16 וזאת בשל והעובדה כי בית המשפט התרשם כי חלופה אחרת לא תוביל לחידוש הקשר בין האב לביתו.

    לכן, בבואנו להגיש תביעת הפחתת מזונות, עלינו לשים לב כי אנו עומדים בתנאים השונים שנקבעו בחוק ובפסיקה, שכן לא בנקל יפחית בית המשפט את מזונותיהם של הקטינים רק בשל העובדה "שאנו חושבים" שהמזונות גדולים מדי.

    הפסיקה החדשה בתחום הפחתת מזונות

    תחום המשפט בישראל ובעולם משתנה תדיר בעקבות פסיקות חשובות של בית המשפט העליון. לאחרונה חל שינוי משמעותי בעקבות פסיקה בתיק בע"מ 919/15 שעסק בשינוי התשלום החודשי לאם עבור הטיפול בילדים המשותפים ולמעשה הפחתת מזונות האב בעקבות שינוי מהותי בהסדרי הראייה בינו לבין הילדים. עד לקביעה זו, מזונות הילדים היו נקבעים על פי מספר קריטריונים: הראשון – מצבו הכלכלי של האב ומצבה הכלכלי של האם בעת הפסיקה. השני – מיהו ההורה המשמורן הנמצא עם הילדים מרבית היום?. במקרה והוכחה משמורת משותפת בה הילדים מחלקים את זמנם באופן יחסי שווה בשווה בין שני הבתים המשמורת הוגדרה כמשותפת. הקריטריון השלישי הוא – הסכום הכספי שמשקיע כל הורה לאורך החודש על הוצאות כמו: מזון, ביגוד, תרופות, חינוך והוצאות נוספות. אם קיים "שינוי מהותי" (לשון הפסיקה) במצבו הכלכלי של אחד ההורים או בהסדרי הראייה ביניהם, לדבר תהיה השלכה גם על המזונות שישלם. לדוגמה: אם הילד היה מבקר את אביו רק בסופי השבוע וכעת נמצא חצי מהשבוע בביתו והאב משלם את הוצאות המחיה שלו, הקצאת חדר נוסף בבית, הוצאות בילוי וביגוד והוצאות נוספות, יהיה האב זכאי לסעד של הפחתת מזונות מבית המשפט.

    פעמים נוספות ראינו במהלך השנים האחרונות סיבה נוספת שהובילה להחלטה על הפחתת מזונות. רצון לשנות את הסדרי הראייה ולעודד את הילד לראות את בן הזוג שאינו משמורן. אם הילד סרב לבקר את בן הזוג השני בוצעה הפחתת מזונות כדרך לעודד את הקשר הרציף עם שני ההורים. במקרים חריגים בוטלו המזונות כליל.

    על מנת לקבל הפחתת מזונות לא ניתן להוריד את הסכום המופקד לבן הזוג באופן אוטומטי אלא יש לפנות לבית המשפט בסיוע עורך דין לענייני משפחה. עורך הדין יגיש תביעת הפחתת מזונות הכוללת הסבר והוכחות לשינוי המהותי בעטיו מוגשת הבקשה. חשוב לדעת כי בית המשפט אינו מחויב לבצע את השינוי ויתכן שההוכחות שהוצגו לא יהיו מספקות על מנת לבצע הפחתת מזונות.

    הפחתת מזונות ילדים

    סיבה חשובה נוספת לבקשת הפחתת מזונות היא שינוי שחל בכוח השתכרותו של האב או במשכורתו החודשית. הדבר יכול לנבוע מפיטורין, מתאונת עבודה, מנכות או משינוי במקום העבודה וקבלת שכר נמוך בצורה משמעותית. אם האב עצמאי ניתן להוכיח כי העסק התחיל להציג הפסדים ולכן ההכנסה החודשית של האב ירדה משמעותית. אם הכנסתו תעלה בעתיד ההורה המשמורן יכול להגיש תביעה נגדית ולבקש העלאה של המזונות בהתאם ליכולת ההשתכרות העדכנית של האב. לאור השינויים האחרונים, אם היה שינוי מהותי בהכנסתכם בשנים האחרונות או בכמות המפגשים השבועיים עם הילדים כדאי לבחון האם כדאי לכם להגיש תביעה על מנת להפחית את המזונות החודשיים? יתכן וכבר היום אתם משלמים סכום גבוה מהנדרש.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן