דלג לתוכןדלג לפוטר

צו קיום צוואה

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    כאשר אדם הולך לעולמו, הוא משאיר אחריו מורשת מפוארת וזיכרונות, כמו גם נכסים וממון. אם אותו אדם בחר לכתוב צוואה שבה הביע את רצונו בדבר חלוקת הרכוש, נדרשת פעולה משפטית כדי לממש את הצוואה הזו. תהליך זה מכונה צו קיום צוואה. במהלכו, נבחנת הצוואה המקורית או העתק של הצוואה המצוי בידי היורשים, נבחן העותק הנמצא בידי רשם הצוואות ונפתרות מחלוקות הקשורות לתקינותה של הצוואה. חשוב לדעת כי בקשה לצו קיום צוואה שאינה מוגשת כראוי עם המסמכים הדרושים, עשויה להידחות ולגרום לעיכוב בקבלת צו הירושה.

    משרדנו מטפל בתהליך הגשת בקשה לצו קיום צוואה תוך ביצוע כל השלבים הביקורתיים הנדרשים וצליחת האתגרים שעשויים להופיע בדרך.

    מהם המסמכים הנדרשים כדי להגיש בקשה לצו קיום צוואה?

    כדי להגיש בקשה לצו קיום צוואה חשוב שיהיו בידיכם מסמכים המוכיחים את אמינותה. המסמכים הטובים ביותר הם אישור מרשם הצוואות על הפקדת צוואה מקורית וכן מסמך הצוואה המקורית שנכתב. חשוב לדעת, כי אם נכתבה יותר מצוואה אחת, ובידי רשם הצוואות קיים עותק ישן יותר, הדבר עשוי לגרום לסכסוך בין היורשים המיועדים שאינם מופיעים בצוואה המקורית לבין היורשים בגרסה המעודכנת. נושא זה יצוף כאשר תוגש בקשה לצו קיום צוואה. לכן חשוב מאד להיעזר בעו"ד כדי לבחון אם קיימות מספר גרסאות של המסמך בידי רשם הצוואות עוד לפני קבלת צו קיום צוואה.

    מסמך נוסף שתדרשו להגיש כדי לקבל צו קיום צוואה הוא תעודת הפטירה המקורית של המנוח. התעודה מונפקת על ידי רשות האוכלוסין וההגירה – מרשם האוכלוסין. ניתן לקבל תעודה זו בעצמכם במידה ואתם משתייכים למשפחתו של המנוח בדרגה ראשונה. דהיינו, סבים, נכדים, ילדים או הורים. בני משפחה אחרים, וכן חברים או מכרים אינם יכולים לקבל את התעודה ללא מכתב הסבר מתאים. פעמים רבות הבירוקרטיה בישראל סבוכה, ולכן תזדקקו את שירותיו של עורך דין במסגרת בקשה לצו קיום צוואה כדי שתוכלו להשיג את תעודת הפטירה המקורית. במקרים נדירים בהם מגישים בקשה למימוש צוואה ישנה מאד, אתם עשויים להיקלע לקושי נוסף: חשוב לדעת כי אם המנוח נפטר לפני שנת 1955, יש להגיש בקשה הכוללת גם את מקום הפטירה.
    המסמך הבא שיש להגיש הוא תעודות פטירה של זוכים על פי הצוואה שנפטרו. לדוגמה, אדם פלוני הותיר חלק מרכושו לאחיו שכבר אינו בין החיים. בזמן בקשה לצו קיום צוואה, הנושא עשוי להעלות מחלוקות משום שלאותו אח עשויים להיות ילדים שזכאים לחלק היחסי שלהם בעיזבון המנוח. לכן, חשוב ליצור קשר עם בני המשפחה ולוודא כי הם מודעים לכל היורשים של אותו אדם. מדוע? יתכן ואותו אח של הנפטר היה נשוי בעת פטירתו, ולכן חלק מהרכוש שירש עשוי להתחלק גם עם אלמנתו. נתון זה ממחיש את המורכבות הרבה שיש בעת הגשת המסמכים לצורך צו קיום צוואה.

    אתגרים נפוצים בתהליך קבלת צו קיום צוואה

    האתגרים הכרוכים בקבלת צו קיום צוואה רבים. ראשית, יש להשיג את כל המסמכים הדרושים ולהכיר את הפרוצדורה הנדרשת להגשה. שנית, יש לערוך בירור מקיף בנוגע לזכויות המשפטיות של כל אחד מהזוכים בצוואה. במקרה שיש יותר מצוואה אחת, המחלוקת עשויה להיות סבוכה אף יותר ולהגיע לכותלי בית המשפט. שכן, לא ניתן לבצע בקשה לצו קיום צוואה אם לא ידוע בצורה מוחלטת מי הזוכים.
    במקרים מסוימים עשויה לעלות התנגדות לצוואה. את ההתנגדות הזו כדאי לחזות מראש על פי הקשרים המורכבים בין היורשים הפוטנציאליים עוד לפני שמגישים בקשה לצו קיום צוואה. חשוב לנסות ולגשר על הפערים הללו בצורה מקצועית באמצעות שירותיו של עורך דין מנוסה, הבקיא בהתרת הסבך המשפחתי המורכב, ויכול להגן על זכויותיכם בעת הצורך.
    התנגדויות נפוצות לצוואה נשענות על טענות רבות ולרבות טענה שאדם לא היה כשיר לכתוב או לשנות את צוואתו בשל מצב קוגניטיבי (כמו דמנציה) או שהופעל עליו לחץ לכתוב את הצוואה. בנוסף, אם הזוכים לקבלת עיזבון היורש היו נוכחים בעת כתיבת הצוואה, יתכן והדבר יתפרש כניסיון להשפעה, ולכן הצוואה עשויה להתבטל.
    אתגר נוסף קשור למיקום הגיאוגרפי של אחד הזוכים המעוניין להגיש בקשה לצו קיום צוואה. צו קיום צוואה לא ניתן להגיש מחו"ל, ולכן חשוב להסתייע בעורך דין מקומי בישראלי לצורך ביצוע התהליך עבור אותו זוכה מעבר לים.

    מה עושים אם אדם לא כתב צוואה?

    במקרה שלא נכתבה צוואה, במקום בקשה לצו קיום צוואה תוגש בקשה אחרת המכונה "בקשה לצו ירושה". זוהי בקשה המוגשת לרשם הירושות במסגרתה מבקשים לחלק את מלוא העיזבון בהתאם לחוק הירושה. לחלוקה זו יש כללים ברורים על פי הקרבה של היורשים למנוח. בדרך כלל, אם יש אלמנה שהייתה נשואה לאותו אדם היא תזכה למחצית מרכושו בעוד ילדיו יזכו לחלוקה שווה של מחצית הרכוש שנותרה.

    לדוגמה: משפחה עם שני ילדים תזכה לפי צו הירושה לחלוקה של 50% מהרכוש לאלמנה, ו-25% מהרכוש לכל ילד. אם ישנם מטלטלין או מספר נכסי נדל"ן, החלוקה עשויה להתבצע ללא מכירת הרכוש תוך ניסיון לפשרה בין היורשים וחלוקה הוגנת של הנכסים בהתאם לשוויים לו היו נמכרים. תהליך זה הוא מורכב יותר מאשר צו קיום צוואה, משום שרצונו המפורש של המנוח לא הובע בצורה מפורשת ומתועדת.

    אילו צוואות קיימות?

    נהוג לחשוב כי ישנו רק סוג אחד של צוואה, אך בפועל לא כך הדבר. הצוואה הפשוטה ביותר למימוש היא צוואה שבוצעה בפני עורך דין, והופקדה בידי רשם הצוואות. צו קיום צוואה של מסמך כזה יהיה יחסית קל למימוש. צוואה נוספת מכונה "צוואה בעדים" ללא נוכחות של עורך דין. הצוואה עשויה להיחתם לצד קרובי משפחה שאינם זוכים בעיזבון, חברים ומכרים אחרים. צו קיום צוואה כזו עשוי להיות מאתגר יותר, משום שיש להוכיח את התאריך שבו נחתמה הצוואה, ולוודא כי הדרך שבה היא נרשמה אינה משאירה מקום לספק. צוואה נוספת היא צוואה בעל פה. אדם פלוני שהתחייב להותיר דירת מגורים לבנו, למשל, יכול להיות מקרה של צוואה בעל פה. אם בקשתו של האב לא הוקלטה יהיה קשה מאוד להוכיח בבית המשפט את נכונותה של הצוואה, ולכן בקשה לצו קיום צוואה מסוג זה יהיה קשה מאד להוכיח. צוואה נוספת היא צוואה שנחתמה בפני רשות כמו רשם הצוואות או בפני דיין בבית הדין הרבני, ובדרך כלל היא תהיה פחות מאתגרת להוכחה. מכל האפשרויות כפי שניתן לראות, הדרך הטובה ביותר לנסח ולהגיש את הצוואה היא באמצעות עורך דין, כדי למנוע מחלוקות עתידיות בתהליך קבלת צו קיום צוואה.

    בקשה לצו קיום צוואה

    לסיכום

    מימוש צוואה דורש עמידה במגוון דרישות כמו הצגת מסמכים ומילוי טפסים לצורך קבלת צו קיום צוואה או קבלת צו ירושה. תהליך זה עשוי לארוך בין מספר חודשים למספר שנים, ותלוי במידה רבה בניסיון של עורך הדין המסייע בתהליך. משרדנו מטפל הן באיסוף המסמכים הדרושים לצורך בקשה לצו קיום צוואה, והן באתגרים השונים שתצטרכו לצלוח בתהליך זה.

    היות וכל משפחה מציגה סיטואציה ברמת מורכבות שונה, ניתן להתקשר ולהתייעץ עם עורך הדין ולגלות מה תדרשו לעשות כדי לקבל צו קיום צוואה במהירות וללא מכשולים בדרך.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן