דלג לתוכןדלג לפוטר

עו"ד גירושין – הרבה יותר ממה שחשבתם

אחת ההחלטות הקשות ביותר שאליה יכולים בעל ואישה להגיע היא לפתוח בהליך גירושין. תהליך זה אינו טכני בלבד והוא כרוך ברגשות ואנרגיות שאינם פשוטים כלל. כמובן שאם מעורבים ילדים בתמונה, התהליך הופך מורכב עוד יותר עבור בני־הזוג. מאחר ומדובר בסיטואציה לא קלה, ישנה חשיבות רבה לבחירת עו”ד גירושין שילווה את בני־הזוג ברגישות ומקצועיות. רק כך יוכל התהליך לעבור בצורה חלקה ככל הניתן ובמינימום עוגמת נפש לכל הצדדים. אם מצאתם עצמכם במצב זה, פנו עוד היום לקבלת ייעוץ של עורכת דין גירושין חגית הלוי שתוכל לסייע לכם בכל הנדרש.

מהו תפקידו של עו”ד גירושין בהליך?

כאמור הבחירה לפתוח בהליך גירושין אינה נעשית בקלות ראש ולכן בחירת עו”ד גירושין זוהי החלטה שחייבת להיעשות בחוכמה רבה. חשוב להבין כי הליך זה מורכב מיסודו והוא נעשה יותר קשה כשיש לצדדים רכוש משותף רב וילדים משותפים. בישראל הגירושין אינם נעשים במישור האזרחי בלבד אלא גם במישור הדתי. זאת בהנחה כי שני בני־הזוג יהודים וברית הנישואין נעשתה ברבנות. לכן, עו”ד גירושין חייב להיות כזה המתמצא בערכאות המשפטיות של שני המישורים הללו. עורכת דין גירושין תסייע לבני־הזוג להגיע להסכמה בנושאים כמו חלוקת הרכוש, חלוקת המשמורת על הילדים והסדרת דמי המזונות. ישנם מקרים שבהם רק צד אחד מעוניין בגירושין בעוד הצד השני מתנגד לכך, במצב כזה ניתן לעשות ניסיון וליישב את הסכסוך בין בני־הזוג לכאן או לכאן בעזרת ליווי של עו”ד גירושין או להגיש תביעת גירושין ולהוכיח שאכן מתקיימות העילות לכך.

מהן העילות לתביעת גירושין?

מאחר ובית־הדין הרבני הוא הסמכות בלעדית בענייני הגירושין במדינת ישראל, על פי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים[1] העילות לתביעת גירושין הן כאלה המוכרות בדין העברי. הוכחת עילות אלה אינן הכרחיות כלל במקרה שבו ישנה הסכמה של שני בני־הזוג להתגרש, אך היה ורק צד אחד מעוניין בגירושין ואילו הצד השני אינו מעוניין בכך אז ישנה חובת נימוק והוכחת העילה להגשת תביעת הגירושין. עו”ד גירושין יסייע לכם במציאת העילה הנכונה למצבכם, וינחה אתכם בהבאת ההוכחות לקיומה.

העילות לתביעת הגירושין מתחלקות לעילות מצד הבעל ועילות מצד האישה. אם הבעל מבקש להתגרש מאשתו ישנן מספר עילות תקפות מבחינת הדין הרבני לעשות כן, ובאמצעות ליווי של עורכת דין גירושין ניתן יהיה להבין איזו עילה תקפה לגוף המקרה. עילת גירושין אחת היא במקרה בו האישה מסיתה את הבעל לסטות מדתו, למשל במקרים שבהם עודדה אותו לאכול אוכל שאינו כשר, לנסוע בשבת או לקיים יחסי מין בזמן נידה. עילה נוספת להגשת תביעת גירושין היא בגידה מצד האישה בבעל. עילה זו נקראת "מעשה כיעור" משום שהאישה נוהגת בצורה שאינה ראויה לאישה נשואה. היה והאישה הסתירה מבעלה פגם ו/או מום גופני כלשהו או מחלות פיזיות או נפשיות בעת כריתת ברית הנישואים, והבעל חשף זאת לאחר מכן, תהיה זו גם כן עילה להגשת תביעת גירושין. עילה נוספת נקראת "מאיס עליי", במקרה זה האישה חדלה מלקיים יחסי מין עם בעלה משום שמאסה בו מסיבות אובייקטיביות. התמכרות לסמים ואלכוהול גם היא יכולה להוות עילה להגשת תביעת גירושין. הקפידו להתייעץ עם עו"ד גירושין לפני הגשת התביעה כדי שלא לסרבל את התהליך.

מצד האישה ישנן מספר עילות התואמות לעילות גירושין מצד הבעל כמו התמכרות לסמים ואלכוהול, הסתרת מומים ומחלות, בגידה וסירוב לקיום יחסי מין. לצד עילות אלה ישנן עילות ייחודיות להגשת תביעת גירושין מצד האישה. לדוגמא אם הבעל נוהג באלימות כלפי האישה, בין אם פיזית ובין אם מילולית, עובדה זו יכולה לשמש כעילה עבור האישה. עקרות הבעל גם היא עילה להגשת תביעת גירושין, אך זאת רק במקרים שבהם לאישה אין ילדים מנישואים קודמים. כמובן שגם כאשר האישה מגישה את תביעת הגירושין יש צורך בשירותי עורכת דין גירושין מנוסה.

בכל מקרה שבו ישנה עילה לתביעת גירושין מטעם מי מהצדדים, ישנה חובת הוכחה באמצעות הצגת ראיות מהימנות מול בית־הדין הרבני. לכן מומלץ לשכור את שירותיה של עורכת דין גירושין שתוכל להנחות את הצד התובע בתהליך איסוף הראיות, זאת כדי לוודא שאכן מדובר בראיות קבילות.

כיצד מגישים את תביעת הגירושין?

אם החלטתם לפתוח בהליך גירושין, חשוב שלא לנקוט אף לא בצעד משפטי אחד מבלי לקבל ייעוץ מקצועי מטעם עו”ד גירושין מנוסה. ייעוץ של עורכת דין גירושין ימנע צעדים והליכים מיותרים וכן יצמצם את ההוצאות הכספיות ובשל כך גם תחסכו ולו במקצת חלק מהתסכול והמועקה המתלווה לתהליך.

כפי שכבר ביססנו בשלב זה, הסמכות בנושאי נישואים וגירושין נתונה בידי בית־הדין הרבני בלבד כך שהגשת התביעה לגירושין תיעשה דרך מוסד זה. גם במקרה בו שני בני־הזוג יהודיים ונישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל, הרי שהם עדיין מחויבים לעבור דרך בית־הדין הרבני כדי להתגרש, ומומלץ גם במקרים אלה לקבל הנחיה בידי עו"ד גירושין מקצועי.

את תביעת הגירושין יש להגיש בבית־הדין הרבני הנמצא בתחום מגוריו האחרון של הזוג. את הגשת התביעה כדאי לעשות בליווי של עו”ד גירושין. ההגשה תהיה כרוכה בתשלום אגרה. אם ישנה הסכמה בין בני־הזוג אודות תנאי הגירושין, כולל חלוקת הרכוש, תשלומי מזונות והסדרי משמורת ניתן להגיש הסכם גירושין חתום, אשר נערך בידי עו”ד גירושין מנוסה, לבית־הדין הרבני אך ורק לשם אישורו הרשמי. אם אין בני־הזוג מסכימים בנוגע לגירושין, מחייב החוק להסדר התדיינות[2] כי תוגש בקשה ליישוב סכסוך. הליך זה נועד לסייע לבני־הזוג לקיים הליך פורמלי שבו תערך הידברות ליישוב הסכסוך ביניהם. בתהליך זה תלווה את בני־הזוג יחידת סיוע שאינה מורכבת מגורמים משפטיים כמו עו"ד גירושין, אלא בעלי מקצוע שהתמחותם מצויה בנושאי גישור ופישור. במהלך הליך זה אין כלל אפשרות לבצע הליכים משפטיים במשך 45 ימים ואף יותר אם הוארך המועד.

תביעת גירושין היא תביעה משפטית ולכן מומלץ עד מאוד שלא לעשותה ללא ליווי של עו”ד גירושין מיומן. הצד המגיש את התביעה צריך כאמור להציג את העילה או העילות שבגינן מוגשת התביעה, כמו גם להביא הוכחות וראיות לעילות הללו, ומכאן החשיבות הרבה בליווי של עו”ד גירושין. לאחר הגשת התביעה רשאי הצד השני להשיב לתביעה שהוגשה כנגדו בסיוע של עורכת דין גירושין מנוסה. אם ישנו חוסר הסכמה בדבר התביעה ינסו הדיינים בבית־המשפט הרבני לגשר בין בני־הזוג ואף להביא לשלום בית. מטרת שלום בית היא לנסות ולמנוע את פרידת בני־הזוג ולהחזירם לחיי נישואים משוקמים. אם ניסיון להבאת שלום בית אינו צולח, ימשכו הדיונים בנושא תביעת הגירושין עד להכרעת סידור הגט.

חשוב לזכור כי הליך הגירושין הוא תהליך שאינו עוסק בגט בלבד. על בני־הזוג להגיע גם להסכמה בעניין חלוקת הרכוש המשותף, חלוקת המשמורת על הילדים וקביעת דמי המזונות. בעניין המזונות יכול להכריע בית־הדין הרבני, אך ניתן לנהל הליך זה גם בבית־המשפט לענייני משפחה. תהליך נוסף המתנהל בבית־הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה הוא קביעת חלוקת המשמורת, הליך שבו שירותיו של עו”ד גירושין יספקו הקלה רבה.

כיצד נקבעת חלוקת הרכוש בין בני־הזוג וכיצד יכול עו"ד גירושין לסייע?

במהלך חיי הנישואים זוגות רבים צוברים רכוש וממון משותף אשר בתהליך גירושין הופכים לעיתים למרכז הסכסוך. תביעות גירושין רבות עוסקות לא מעט בחלוקת הרכוש, ולעיתים עשוי הדבר להוביל למאבק ארוך ומכוער. ייעוץ משפטי של עורכת דין גירושין יכול להקל על מהלך התהליך.

אם לא נחתם הסכם ממון בטרם נישואי בני־הזוג, ישנה הסדרה חוקית בנוגע לחלוקת הרכוש הקובעת מהי ברירת המחדל בנושא. חלוקה זו נקבעה תחת חוק יחסי ממון[3] ולפיה נכסיהם המשותפים של בני־הזוג יחולקו ביניהם שווה בשווה. חוק זה מגדיר גם בדיוק מהו למעשה רכוש משותף, ואילו נכסים אינם נכללים בחלוקה זו. לדוגמה, כל רכוש שאותו קיבל כל אחד מבני־הזוג בטרם הנישואים אינו נחשב כרכוש משותף ולכן הוא אינו נכלל בחלוקה. לעומת זאת, נכסים כמו דירות, כלי־רכב וחסכונות משותפים כן נחשבים כרכוש משותף שאותו יש לחלק בין בני־הזוג באופן שווה. עו"ד דין גירושין יוכל להנחות אתכם אילו נכסים תקפים עבורכם במסגרת החוק.

על אף קביעת ברירת המחדל בחוק יחסי הממון ישנה גם חריגה המאפשרת חלוקת רכוש שאינה שווה. חלוקה שכזו תיעשה תחת נסיבות מיוחדות בלבד, ועל אחד מבני־הזוג להגיש בקשה בבית־המשפט בליווי עו”ד גירושין כדי לקבל אישור על כך. כאן ישנו מצב ייחודי יותר הדורש לעיתים מאבק משפטי והבאת הוכחות לכך שעל החלוקה להיעשות בצורה שאינה שווה. מצבים אלה מחייבים ליווי של עו”ד גירושין המתמצא בנושאי חלוקת המשאבים, שכן מדובר בהליך הכרות מעמיקה בכל הנוגע לזכויות בענייני רכוש.

חלוקת המשמורת: מהו תפקידו של עו”ד גירושין בתהליך?

אין כל ספק שהליך הגירושין הופך קשה עוד יותר כשיש ילדים משותפים בתמונה. זוהי טלטלה עצומה לא רק עבור בני־הזוג המפרקים את החבילה, אלא גם עבור הילדים החשים כי הקרקע נשמטת תחת רגליהם. זוהי סיבה נוספת לכך שמוטב לנהל את הליך הגירושין יחד עם עורכת דין גירושין בעלת רגישות גבוהה ומומחיות בנושאים השונים הכרוכים בו, שכן ביכולתה להפוך את התהליך לפשוט ומהיר יותר. ילדים צריכים שגרה, ומאבק גירושין ארוך ומסורבל אינו מאפשר זאת.

משמעות המושג חלוקת משמורת היא קביעת ההורה שעמו ישהו הילדים רוב הזמן, והוא גם יהיה זה המקבל את מרבית ההחלטות לגביהם, הורה זה נקרא משמורן. ישנם מקרים שבהם האם והאב מסכימים על חלוקת המשמורת מבלי שידרש מאבק וכל שיש לעשות במקרה זה הוא לקבל את אישור המשמורת בידי בית־הדין הרבני או בית־המשפט לענייני משפחה[4]. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מטעם עו"ד גירושין בטרם הגשת ההסכם לאישור. למרבה הצער ישנם מקרים רבים שבהם ההורים אינם מסכימים על תנאי חלוקת המשמורת, וכאן יידרש תהליך מורכב יותר שבסופו תתקבל הכרעה בידי בית־המשפט.

לרוב, המשמורת הבלעדית על הילדים תינתן לאם על פי הדין העברי. הדבר נכון אפילו אם הדיון אודות חלוקת המשמורת מתקיים בבית־הדין לענייני משפחה. יחד עם זאת, ישנם בהחלט מקרים שבהם האב הוא זה שמקבל את המשמורת הבלעדית, אך זאת לרוב משום שהאם ויתרה על המשמורת הבלעדית או שאין ביכולתה לדאוג לילדיה. בכל נושאי המשמורת יכול עו"ד גירושין להעניק ייעוץ וליווי משפטי. במשמורת בלעדית יקבל המשמורן חזקה מלאה על הילדים הן מבחינת הלינה והן ברמת קבלת ההחלטות בענייניהם. במקרים אלה ההורה שאינו המשמורן יהיה זכאי להסדרי ראייה שיקבעו בידי הערכאות המשפטיות, וגם כן ייעוץ של עו”ד גירושין יכול להביא לתוצאות הרצויות. הסדרי הראייה יפרטו את זמני המפגשים עם הילדים ותנאיהם. אם נעשית הפרה של ההסדרים

בידי ההורה שאינו המשמורן או בידי ההורה המשמורן, ניתן יהיה להטיל על הצד המפר סנקציות שונות כמו קנסות כספיים, שינוי דמי המזונות או צמצום הסדרי הראייה. הסדרי הראייה הנפוצים ביותר במקרה של משמורת בלעדית הם: בילוי של ההורה שאינו משמורן עם הילדים מספר פעמים קבועים במהלך השבוע ולינה של הילדים בביתו בכל סוף שבוע שני. בכל מקרה של אי־הסכמה אודות תנאי חלוקת המשמורת יש לפנות לייעוץ של עו”ד גירושין כדי למנוע הסלמה של הדיון והגעה לפשרה כמה שיותר מהר לטובת הילדים.

סוג נוסף של משמורת היא המשמורת המשותפת וכפי שניתן להבין משמה, זוהי משמורת שבה שני ההורים אחראים במידה שווה לגידול הילדים, וזמן האיכות גם הוא מתחלק בצורה שווה. משמורת משותפת תתאים יותר לזוגות שבחרו אומנם להתגרש אך ערוצי התקשורת ביניהם נותרו פתוחים ואף חיוביים. זאת משום שמשמורת משותפת מחייבת את שני ההורים להיות אחראים על גידול הילדים בכל עת, גם כאשר הם נמצאים במחיצת ההורה השני. גם במקרה זה לא יהיה זה כדאי לפסוח על ייעוץ משפטי של עורכת דין גירושין מנוסה. המשמורת המשותפת משפיע באופן ישיר על גובה דמי המזונות. ישנם מקרים שבהם ההשפעה על דמי המזונות תסיט את אחד ההורים מהבחירה במשמורת משותפת בכדי לקבל דמי מזונות גבוהים יותר. עו”ד גירושין יוכל לסייע לבני־הזוג לקבוע את הסדר המשמורת הנכון ביותר עבורם ועבור הילדים עוד בטרם ההגעה לבית־המשפט, בכך ההליך יעשה בצורה נעימה ומהירה יותר.

קביעת דמי מזונות

נושא המזונות ידוע כנושא בעל רגישות גבוהה עבור שני בני־הזוג וגם הוא עשוי להפוך לסלע מחלוקת משמעותי. מאחר שבית־הדין הרבני אחראי על תחום הנישואים והגירושין בישראל מתוקף חוק שיפוט בתי־דין רבניים, גם חלוקת המזונות נקבעת לרוב על פי כוח הדין האישי של ההורה. לפיכך, לרוב ההורה שחייב בתשלום דמי המזונות הוא האב. מטרת דמי המזונות היא לכלכל את ילדי האב כמו גם את אמם, כדי לאפשר להם לקיים אורח חיים תקין הכולל פרנסה, לבוש וחינוך. סכום דמי המזונות נקבע על פי כל ילד בנפרד בהתאם לגילו. לרוב ימשיך האב לשלם מזונות עד גיל 18 ודמי מזונות נמוכים בזמן שירותם הצבאי או הלאומי. למרות זאת, ישנם גם מקרים יוצאי דופן ולכן תמיד כדאי לקבל הכוונה של עו”ד גירושין המתמצא בנושאים אלו.

הורי הילדים יכולים להגיע להסכמה ביניהם אודות סכום דמי המזונות שישולמו. סכום זה ירשם בהסכם הגירושין של בני־הזוג. את ההסכם בדבר דמי המזונות יש להביא לאישור בפני בית הדין הרבני או בית־המשפט לענייני משפחה שיקבע האם נעשתה התחשבות בילדים בקביעת הסכום. גם אם ישנה הסכמה על סכום המזונות בין בני־הזוג, מומלץ להביא את ההחלטה בפני עו”ד גירושין שיבחן את ההסכם בטרם הגשתו לאישור בית־המשפט. זאת משום שאם יתגלה כי לא נעשתה התחשבות בילדים, תהיה בידם היכולת לתבוע את הוריהם או אחד מהם עבור מזונות בליווי של בגיר. עו”ד גירושין יוכל לחשב עבור בני־הזוג את דמי המזונות לפי חשבון מזונות שבו עושים שימוש גם בתי־המשפט. במחשבון זה נלקחים בחשבון פרמטרים כמו הכנסות ההורים, זמני השהות שמבלים הילדים עם כל אחד מההורים, צורכי הילדים הבסיסיים ועוד. עורכת דין גירושין תדע גם לקחת בחשבון את נסיבות הצדדים העשויות להשפיע גם הן על סכום המזונות.

חשוב להבין כי הסכם המזונות הוא הסכם משפטי מחייב העומד גם תחת דיני חוזים ועל האב לעמוד בו בכל עת. לכן יש לקבל יעוץ של עו”ד גירושין בטרם החתימה, משום שכל בקשה לשינוי סכום תשלום המזונות כרוכה בהליך משפטי נוסף ולא ניתן לשנות את הקבוע בהסכם בקלות. אם תשלום המזונות אינו מתבצע כהלכה, עשוי האב למצוא עצמו תחת ענישה מחמירה ביותר, לרבות פתיחת תיק בלשכת ההוצאה לפועל והטלת סנקציות אשר עשויות להוביל אף למאסר בבית־הסוהר. אם בכל זאת ישנו רצון להגיש בקשה להפחתת דמי המזונות יהיה צורך בהגשת בקשה העומדת תחת תנאים מאוד ספציפיים, וגם אז לא בהכרח יאשר בית־המשפט הפחתה.

היכן מוצאים עורכת דין גירושין?

כפי שניתן להבין מהכתוב הליך הגירושין דורש ליווי מתמיד של עו”ד גירושין משום שמדובר בהליך בעל רבדים רבים. לכן מוטב לשכור את שירותיו של עורך דין גירושין במרכז עבור מי שגר באזור זה, כדי לוודא כי עורך־הדין יהיה זמין כמה שרק ניתן. למשרד עו"ד חגית הלוי ושות' ישנם שני סניפים, האחד במודיעין והשני בתל אביב, כך שמתאפשרת ללקוחותיה נוחיות מרבית בהגעה לפגישות בנושא הליך הגירושין ונושאים שונים נוספים שבהם עוסק המשרד. עו”ד גירושין מיומן, מקצועי ומסור ילווה אתכם בכל שלב בתהליך, מתחילתו ועד סופו. בחרו עו”ד גירושין בעל ניסיון בעבודה מול הערכאות המשפטיות השונות, כדי שתקבלו את הייעוץ וההכוונה המועילים ביותר. בחירה חכמה של עו”ד גירושין יכולה להפוך את ההליך הרגשי הזה לקל ומהיר יותר.

[1]התשי"ג – 1953
[2]התשע"ה –2014
[3]התשל"ג-1973
[4]חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן