דלג לתוכןדלג לפוטר

תלונות שווא בגירושין

תהליך הגירושין בין בני זוג הוא אף פעם לא תהליך נעים. לעיתים מצליחים בני הזוג להיפרד בדרכי נועם, ולעיתים סוערות הרוחות והתהליך נעשה מורכב הרבה יותר. ישנם מקרים מצערים שבהם בעת התהליך אחד מבני הזוג בוחר להגיש תלונת שווא כנגד הצד השני, זאת כדי להשפיע על נושאים חשובים כמו סכום דמי מזונות, זמני השהות וחלוקן המשמורת ועוד. במאמר זה נבחן מהן אותן תלונות שווא, מדוע הן מתרחשות, כיצד החוק מתייחס למי שמגיש תלונה שכזו ועוד.

מהי תלונת שווא בגירושין?

לפני שנכנס לנדבכים השונים של הנושא, ראשית נבין מהן תלונות שווא בגירושין בעצם. אין זה סוד כי ישנם מקרי גירושין שמתנהלים עם אמוציות קשות בשל כעס הדדי בין בני הזוג. פעמים רבות, במיוחד במקרים שבהם לזוג יש ילדים או רכוש שאותו יש לחלק, בני הזוג נלחמים זה בזו בבתי המשפט ללא הרף. במקרי קיצון, עשוי אחד מבני הזוג לנסות לפגוע בצד השני באמצעות הגשה של תלונה במשטרה אשר אינה מבוססת מציאות. כלומר, תלונה שהיא לגמרי מומצאת, אך ורק לשם פגיעה בבן או בת הזוג. אומנם תופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים, אך בהחלט ישנם גם גברים אשר לוקחים חלק בתופעה.

תלונת שווא - למה זה קורה?

תהליך הגירושין יכול להיות תהליך מלחיץ הטומן בחובו המון חוסר ודאות ורגשות מורכבים. במקרים שבהם יש צורך לקבוע משמורת על ילדים משותפים או לחלק רכוש, אותן תחושות שליליות עשויות להניע את האדם לפעול בדרכים קיצוניות, ללא שיקול דעת. כאשר זוג העומד בפני גירושין או זוג אשר צריך לקבל החלטות בנושאי משמורת או רכוש, לא פעם ההחלטה תהיה בידיהן של הערכאות המשפטיות. למרבה הצער ישנם מי שבוחרים לנסות ולהשפיע על החלטות הערכאות באמצעות הגשה של תלונת שווא, על אלימות למשל.

סנקציות לגבי תלונות שווא

בעיני החוק, תלונות שווא בגירושין הן עבירה פלילית לכל דבר ועניין ולכן הן גוררות עימן גם השלכות משפטיות. למעשה, על פי סעיף 243 (א) לחוק העונשין, "המוסר לשוטר או למי שמוסמך להגיש תביעה פלילית, ידיעה על עבירה כשהוא יודע שהידיעה כוזבת, דינו - מאסר שלוש שנים, ואם העבירה היא פשע - מאסר חמש שנים; ואין נפקא מינה אם הוגשה תביעה פלילית בעקבות הידיעה ואם לאו." אם כן, ישנן סנקציות ממשיות בחוק המופעלות על מי שיבחר להגיש תלונת שווא.

מה עליך לעשות אם הוגשה כנגדך תלונת שווא?

אם אתם נמצאים בתהליך גירושין, מומלץ בראש וראשונה לתעד ולצלם כל מה שניתן למקרה שבו תוגש תלונת שווא. כך ממליצה גם עורכת הדין חגית לוי בסרטון הבא:

אם הוגשה התלונה, תיאלצו להתמודד עם המצב הלא נעים של חקירה במשטרה. בשלב זה חשוב מאוד לפנות לעורכת דין המתמחה בתחום, אשר תייצג אתכם אל מול הרשויות השונות ותנחה אתכם בתהליך. גם בשלב זה חשוב לתעד שיחות והודעות, שכן הן עשויות לסייע לכם להוכיח כי העבירה לא קרתה מעולם. חשוב שתדעו את זכויותיכם בשלב החקירה. זכותכם לבקש לשוחח עם עורך דין לפני שאתם משיבים לשאלות החוקרים. עורך הדין יסייע לכם לדעת כיצד יהיה נכון להשיב על השאלות, כדי שלא תיפלו בלשונכם.

הקשר בין תלונת שווא לניכור הורי

פעמים רבות המניע להגשת תלונות שווא הוא ניכור הורי. זהו למעשה מצב שבו אחד ההורים מסית את הילדים כנגד ההורה האחר. מטרת ההסתה היא להביא למצב שבו הילדים מתנגדים לקיום קשר עם ההורה נגדו נעשתה ההסתה. הפעולה של הגשת תלונת שווא עשויה להעמיק את הניכור ההורי, באמצעות יצירת תמונה כי ההורה הוא הורה אלים. במקרים כאלה ישנה אפשרות לתבוע תביעת נזיקין כנגד ההורה שהגיש את תלונת השווא אשר הובילה לניכור הורי.

פנייה לייצוג משפטי

כפי שניתן לראות התופעה של הגשת תלונות שווא היא תופעה רצינית לה עשויות להיות השלכות קשות. כדי להתגונן מפני האשמת השווא חשוב מאוד שלא להיאבק לבד, אלא להיעזר בייצוג משפטי מטעם עורכת דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין. ליווי משפטי מקצועי הנעשה ברגישות והבנה מעמיקה של המצב, יבטיח שתוכלו להתמודד עם המצב על הצד הטוב. אם הוגשה נגדכם תלונת שווא אל תהססו ופנו מייד לייצוג משפטי.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן