דלג לתוכןדלג לפוטר

תביעה להפחתת מזונות

תמ"ש 9990-06-15 מ' נ' מ'

מזונות ילדים הינם מזונות הניתנים לטובת ילדים אשר הוריהם אינם חיים יחדיו בזוגיות רגילה (או בנישואין כמובן). זאת – מכוח חובתם של ההורים לזון את ילדיהם, לפי הדין העברי-דתי וכן לפי הדין האזרחי. לרוב, תשלום מזונות ילדים, יוטל על האב, הן בשל הדין הדתי והן בגלל שהות הילדים, ברוב המקרים, בחזקת אמם, בתור הורה משמורן.זאת ועוד, גובה המזונות ייקבע בהתאם לאורח חייו של הילד, במטרה שלא לפגוע בהתפתחותו התקינה ובשל שיקולים כלכליים הנוגעים למצבו הכלכלי של הוריו. גובה המזונות הנקבע, יכול להשתנות מעת לעת, זאת במסגרת הגשת תביעה להפחתת מזונות על ידי ההורה המשלם, או לחילופין, במסגרת תביעה להעלאת מזונות מצד ההורה המשמורן. כך למשל ייעשה, כאשר חל שינוי בנסיבות החיים של הילד. ללמדנו, כי פסק הדין המובא במאמר שלפניכם/ן, יעסוק בתביעה להפחתת מזונות, בשל סרבנות קשר.נעיר, כי המאמר שלהלן הוא מאמר תוכן בלבד ואין בו בשום אופן כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי עם עורך דין דיני משפחה.

עובדות המקרה:

במסגרת הליך שנוהל בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת (להלן: "בית המשפט"), במסגרת תמ"ש9990-06-15 מ' נ' מ', דן בית המשפט בתביעה להפחתת מזונות ילדים בגין סרבנות קשר. פסק הדין עוסק בזוג הורים, גרושים, אשר להם 4 ילדים קטינים, בגילאים 16, 14, 14, 11.במסגרת הסכם הגירושין בין השניים, נקבע כי החזקה על הקטינים תיוותר בידי האם, שהיא למעשה – ההורה המשמורן וכי האב ייהנה מהסדרי ראייה סטנדרטיים, דהיינו, מפגשים של פעמיים בשבוע וסופי שבוע לסירוגין. זאת במקביל לקיום קשר טלפוני רציף.לאחר שנתיים רצופות שבהן התקיימו המפגשים, הוצא צו הגנה כנגד האב, בשל טענה של אלימות מצדו כלפי הקטינים ומכאן, שהמפגשים עמם הועברו למרכז קשר (מרכז שבו מפגשי הורים וילדיהם, נערכים תחת ביקורת ובהשגחה). במהלך השנים, הפסיקו להתקיים המפגשים עם הבן הגדול. לגבי אחת מבנותיו, נקבע שזו סובלת מפוסט טראומה לאור האלימות שחוותה והותר לה שלא להיפגש עם אביה.זאת ועוד, לאחר קבלת תסקירים של אנשי מקצוע, לרבות חוות דעת סוציאלית, הוחלט על פיצול בין הקטינים ובחינת טיפול משפחתי. לאור כל אלה, בחרו 3 מילדיו של התובע לנתק עמו קשר ומכאן, הוגשה בקשתו להפחתת מזונות.

טענות האב:

טענות התובע היא, שהוא ניסה לעשות, במהלך 4 השנים האחרונות, כל מה שיכל, כדי לחדש את הקשר ביניהם, אך אלו לא מעוניינים לעשות כן, מרצון אישי שלהם. מנגד, טענת האם היא שהפרידה נעשתה עקב התנהגותו האלימה של האב וזו הסיבה הבלעדית שבגינה לא מתקיים הקשר בין ההורה לילדיו. טענת האב (בסופו של דבר), היא שלאור אי רצונם של הילדים להיפגש עמו, הוא לא מעוניין לשלם לטובתם את כספי המזונות, סיבה שבגינה אכן ניתן להפחית ואף לבטל את מתן המזונות (מה שנקרא בהלכה העברית, "בן סורר ומורד"). האם, מצידה, אומרת שרצונם של הילדים נובע מחרדה עמוקה בשל אלימות האב. מכאן, שאי תשלום המזונות יוביל לאי יכולת מצד האם לכלכל את ילדיה, עד לכדי אי יכולתה לענות על צורכיהם החיוניים. כמו כן, טוענת האם, ששלילת דמי המזונות לא תביא לחידוש הקשר ולכן אין טעם להענישם.

נימוקיו של בית המשפט:

ראשית, בית המשפט התייחס לניסיונות שיקום וטיפול במערכת היחסים בין ההורה לילדיו. מסקנותיו של בית המשפט הובילו לכך שאין סיכוי לחידוש הקשר ביו האב לשני הקטינים הבוגרים יותר, לכל הפחות. גם אם הנתק החל בשל מעשיו של האב, הרי שמאזן הכוחות השתנה לכדי כך שאי חידוש הקשר מוטל על כתפיהם של הילדים הבוגרים יותר דווקא, משום שאינם נותנים לאביהם הזדמנות להוכיח שינוי.בית המשפט קבע שביטול המזונות, הוא סעד משמעותי ושאין לדון את הילדים לחרפת רעב, גם אם יש במעשיהם אחריות ובכך דן באפשרות להפחת המזונות, לפחות בעניין ילדיו הבוגרים יותר. בסופו של דבר, הפחית בית המשפט את מזונותיהם של שני הבוגרים יותר, המסרבים בכל תוקף להיפגש עם אביהם, בסך של 400 ₪ חודשיים כל אחד. כך שמעתה, מזונותיהם יעמדו על 900 ₪, דבר המאפשר התנהלות תקינה בגידול ילדים ובהתאם לגילם.

סיכום:

הפחתת מזונות ילדים תעשה במקרים חריגים. בין הסיבות להפחתה זו, עשויה להיות אי רצונם של הילדים לפגוש באביהם. ככלל, בית המשפט בוחן את הסיבה שבגינה לא מעוניינים הילדים לפגוש את אביהם, לעיתים בשל השפעה מצד האם. במקרים אלו, יבחן בית המשפט את שיקול דעתם וגילם של הילדים. על כל אלה, מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה, אשר יבחן את נסיבות המקרה הספציפי ויציג את סיכויי ההצלחה בהגשת התביעה, אם בכלל ניתן להגישה.
  

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן