דלג לתוכןדלג לפוטר

המנוחה הבטיחה בעל פה חלוקת רכוש שווה – אך קבעה אחרת בצוואתה, מה הדין?

מעשה שהיה, כך היה – אישה שנפטרה, הותירה אחריה צוואה בכתב, שנערכה בפני עדים, כמצווה בהוראות הדין. לימים, ביקשה היורשת היחידה – בתה – לקיים את הוראות הצוואה, כמצוות הוראות הדין. במקביל, בנה האחר הביע את התנגדותו לקיום הצוואה, בין היתר – בטענה שלפיה המנוחה, הבטיחה שתחלק את רכושה באופן שווה בין האח לאחות. מה חשב בית המשפט על התנגדותו? על כך ועוד, במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים היקרים/ות:נבקש להעיר בתחילה, כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עובדות המקרה:

במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, במסגרת ת"ע– 42539-03-16 פלונית נ' פלוני, נדונה התנגדות שהוגשה לצו קיום צוואה, שנערכה בפני עדים על ידי מנוחה, אשר נפטרה בשנת 2015. היורשת היחידה מכוח הצוואה, בתה של המנוחה, ביקשה ליישם את הוראות הצוואה. מאידך, בנה של המנוחה, שנותר למעשה ללא כל חלק בצוואה, ביקש להתנגד להוראות הצוואה. למה?לטענת האח, המנוחה אומנם נפטרה בשנת 2015, אך בשנת 2009, בנוכחותו ובנוכחות אחותו, הבטיחה אימם המנוחה, כי תערוך חלוקה שווה של כל רכושה. בנוסף, טען האח, כי הצוואה אומנם נערכה ארבע שנים לפני מותה של המנוחה, נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת של אחותו, אשר אומנם מתגוררת בניכר, אך לטענתו – השפיעה על אימם "בשלט רחוק" וכן שלטה על כספה של האם המנוחה. עוד טען, כי אמם נהגה בשנים האחרונות, לפני מותה, להסתגר בביתה ומצבה הנפשי היה רעוע, כאשר בין היתר היא נטלה תרופות פסיכיאטריות.האחות, מנגד, אשר ביקשה לקיים את הוראות הצוואה, טענה כי להתנגדות אחיה, אין ולא היה כל בסיס. לטענתה, הצוואה נערכה כאמור ארבע שנים לפני מות המנוחה, כאשר הייתה כשירה לחלוטין לערוך ולחתום על מסמכים. הצוואה נערכה גם בפני עד. עוד טענה האחות, כי מעולם לא הייתה מעורבת בעריכת הצוואה. כמו כן טענה, כי בנה של המנוחה – המתנגד – כלל לא היה בקשר עם המנוחה, אלא חזר להיות עמה בקשר, רק בחודשים האחרונים שלפני מותה.

מה קבע בית המשפט?

למעשה, בית המשפט לענייני משפחה, נדרש להתייחס לשלוש מחלוקות: האחת – האם הייתה השפעה בלתי הוגנת על המנוחה. השנייה – האם הייתה מעורבות של הבת, בעריכת הצוואה. השלישית – האם המנוחה הייתה כשירה לערוך צוואה.בית המשפט קבע כי לא הייתה כל השפעה בלתי הוגנת על המנוחה ואף קבע כי הדין הוא שהטוען טענה מעין זו, צריך להוכיח אותה, כאשר המתנגד – לא עמד בנטל. עוד קבע בית המשפט, כי המתנגד אף לא טרח לזמן שום עד אשר יוכל לאשש את טענותיו, דבר שדווקא עשוי לחזק את גרסת ועמדת הבת.באשר למעורבות הבת בעריכת הצוואה, קבע בית המשפט כי גרסתה של עורכת הדין אשר ערכה את הצוואה היא גרסה אמינה. אין כל רלוונטיות לעובדה שאותה עורכת דין, היא מכרה של הבת, מה גם שהיא אף לא גבתה תשלום בגין עריכת הצוואה. אין בהיכרות המוקדמת, להוות כדי מעורבות בעריכת הצוואה, כטענת האח.במילים אחרות, בית המשפט, בצורה עדינה, פסק כי אין כל בסיס לטענות האח, "לא הונחה תשתית ראייתית ממשית, לבטח שלא במידה הנדרשת או המספקת להוכחת השפעה בלתי הוגנת או להקמתה של החזקה להשפעה כאמור. ממכלול הראיות שוכנעתי שהצוואה משקפת את רצונה האמתי והבלתי תלוי של המנוחה ולא מצאתי שתוכנה מלמד על השפעה בלתי הוגנת של התובעת עליה. טענת התובע להשפעה בלתי הוגנת מתעמעמת אף יותר נוכח העובדה שצוואת המנוחה נערכה כארבע שנים טרם פטירתה ולרשות המנוחה היו כארבע שנים לשנות את תוכנה ולאור המרחק הפיזי הרב בינה לבין התובעת המתגוררת דרך קבע בחו"ל נשללת האפשרות של השפעה מתמשכת".בית המשפט גם דחה את עמדת האח, באשר להבטחת אמם המנוחה, בעל פה. הכלל הוא כי צוואה תיערך בכתב או בפני עדים או בפני רשות ורק במקרים של "שכיב מרע" (דהיינו – אדם גוסס) ניתן לערוך צוואה בעל פה. לא כך בענייננו, שכן בעת מסירת אותה התחייבות, בהנחה וזו אכן נעשתה, הייתה המנוחה כשירה לחלוטין לערוך צוואה כדין. כך שגם טענת האח, באשר לכשרותה של האם המנוחה, נדחתה מכך וכל.

לסיכום:

לא רק שבית המשפט דחה את התנגדות האח, אלא שהוא גם חייב אותו בהוצאות משפט בשיעור גבוה מאוד, של 60,000 ₪, בעיקר לאור העובדה כי התנגדות האח התבססה על כרעי תרנגולת, מן ההתחלה ועד הסוף.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן