דלג לתוכןדלג לפוטר

כיצד יחולק הרכוש? – כל מה שאתם צריכים לדעת על התנגדות לצו קיום צוואה

לאורך חייו אדם עומל וצובר נכסים שונים. ביום מותו, הוא מייעד את רכושו למשפחתו או כתרומה לעמותה שאותה הוקיר. כלל ידוע בפסיקה הענפה הינו שיש לכבד את רצון הנפטר כפי שמופיע על גבי צוואה. אך, מה הדין במקרה בו אותה צוואה נכתבה תוך ניצול האדם בשנותיו האחרונות? או מה הדין במקרה בו נכתבו מספר צוואות וכיצד ניתן לקבוע איזו צוואה משקפת את רצונו האמיתי של אותו אדם? פעמים רבות נושאים אלו מגיעים לכותלי בית המשפט, במסגרת הגשת התנגדות לצו קיום צוואה, וכאשר ישנם מספר יורשים שונים אשר טוענים לזכותם את רכושו של הנפטר. במאמר קצר זה נדון בנושא בהרחבה.

כיצד מגישים התנגדות לצו קיום צוואה?

ראשית, חשוב להבין את הליך ההגשה. התנגדות לצו קיום צוואה יכול להגיש כל אדם החל מהרגע שהצוואה הוגשה לרשם הירושה. ההתנגדות יכולה להיות מוגשת באופן ידני או באמצעות אתר האינטרנט של הרשם. ניתן לאתר את הבקשה לקיום צוואה ברשת, וללחוץ על כפתור "הגשת התנגדות" לצורך התחלת התהליך של התנגדות לצו קיום צוואה, והעברה של הטיפול מרשם הירושות לבית המשפט לענייני משפחה.

טיעונים לביטול צוואה קיימת

כדי שהמסמכים הנלווים לבקשת התנגדות לצו קיום צוואה אכן יוכלו לשנות את חלוקת עזבונו של אדם, יש להוכיח מעבר לכל ספק את אחד מהטיעונים הבאים:

1. הצוואה אינה עדכנית. אם קיימת צוואה אחרת שנכתבה לאחר כתיבת הצוואה שהוגשה לרשם, הצוואה המעודכנת בעלת התאריך המאוחר יותר (אם היא תקינה) מעידה על רצונו של המנוח. התנגדות לצו קיום צוואה תוך הצגת הצוואה המעודכנת תסייע להוכיח זאת.

2. הצוואה נכתבה תוך ניצול מצבו הנפשי או הרגשי של המנוח.

במקרה זה, למשל, אדם שהיה מנהל בית אבות וזכה על פי הצוואה במלוא רכושה של דיירת בבית האבות, עשוי לעמוד בפני תביעות מצד בני משפחתה של אותה דיירת. כך אירע לאחרונה במקרה שהגיע לכותלי בית המשפט. במקרה זה מנהל דיור מוגן ביקש לקיים את הצוואה לטובתו, אך בית הדיור המוגן עצמו התנגד לה. לבסוף, לאחר התנגדות לצו קיום צוואה נפסק שמשפחתה של המנוחה תזכה בירושה.

3. הצוואה זויפה או נכתבה על ידי אדם אחר ולא שיקפה את רצונו של המנוח, ניתן להוכיח זאת בזמן התנגדות לצו קיום צוואה. במקרה נוסף שהגיע לבית המשפט לענייני משפחה בתל־אביב שניים מתוך ארבעת ילדיו של מנוח טענו כי צוואה שהוגשה ולפיה הם הזוכים בירושה, תקפה. אך, טענות שעלו לאחר מכן הוכיחו כי הצוואה שנכתבה היא בעברית, בעוד המנוח לא ידע לקרוא שפה זו. גרפולוגית שבחנה את חתימתו על הצוואה הבחינה כי לא היה כשיר לצוות בעת החתימה.

לכן, הצוואה בוטלה על פי הכרעת בית המשפט לענייני משפחה לאחר שהוגשה התנגדות לקיום צוואה משלושה טעמים: א. זמן עריכת הצוואה: היעדר כשרות המנוח לערוך צוואה במועד עריכת הצוואה (על פי סעיף 26 לחוק הירושה). ב. איסור הזוכים להיות שותפים בעריכת הצוואה. (על פי סעיף 35 לחוק הירושה). ג. השפעה בלתי הוגנת מצד ילדי המנוח (על פי סעיף 30(א) לחוק הירושה).

האם כל אדם יכול להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?

כל אדם הטוען לזכותו לחלק מהירושה על פי צוואה קודמת או על פי חוק הירושה יכול להגיש התנגדות לקיום צוואה. במקרים חריגים גם גופים או אנשים שאינם קשורים במישרין למנוח יכולים להגיש התנגדות לקיום צוואה. אך, רצוי כמובן להתייעץ עם עורך דין מנוסה הבקיא בתנאים השונים המעניקים תוקף לבקשה זו, ומגדילים את הסבירות שתתקבל.

מה אם הצוואה המקורית תקפה?

חשוב לזכור כי לא כל התנגדות לצו קיום צוואה אכן מבטלת את הצוואה המקורית שהוגשה לרשם. לכן נדגיש לסיכום כי יש לבצע תהליך זה בצורה נכונה ועם עו"ד מומחה כדי להגדיל את הסיכויים לקבל את הכרעת בית המשפט לענייני משפחה בסוגיה זו.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן