דלג לתוכןדלג לפוטר

גישור לפני גירושין – מתי? והאם כדאי?

במהלך השנים נחשפנו לא פעם למקרי גירושין מכוערים יותר ומכוערים פחות. המשותף לרובם, הוא שהליך משפטי אשר נפתח בנושא הגירושין, הופך לארוך, מייגע ומתיש עבור הצדדים. זאת כמובן לצד הוצאה כספית רבה לשם ייצוג כל אחד מהצדדים על ידי עורך דין. מלבד ההתמודדות הרגשית המורכבת בשל פירוקו של התא המשפחתי, בני הזוג אשר פירקו את התא המשפחתי שאותו בנו יחד, נאלצים להתמודד עם נושאים נלווים להליך הגירושין, דבר המקשה את ניהול החיים השוטף והתפקוד של כל אחד מהצדדים בפן האישי. בשל אחוז גירושין גבוה במדינת ישראל, ובשל תביעות גירושין רבות אשר מגיעות לפתחן של ערכאות השיפוט, חוקק חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014 (להלן:" חוק ההתדיינות"), לפיו על כל זוג המגיע לפתח ערכאת שיפוט, בבקשה להתגרש, לעבור תחילה הליך גישור לפני גירושין. בשורות הבאות נעסוק בהליך הגירושין, גישור הגירושין וחוק ההתדיינות כחלק מגישור בין בני זוג. כל זאת נעשה ונכתב עבורכם/ן, קוראים וקוראות, כדלקמן:

הליך גירושין במדינת ישראל

במדינתנו, הליך הנישואין שונה ממדינות אחרות, שכן הלכה דתית, היא המנחה בנוגע לדין האישי. משמעות הדבר היא כי בני זוג יהודים אשר רוצים לבסס את הקשר ביניהם עד לכדי הגעה למוסד הנישואין, יאלצו לעשות זאת על פי הלכה דתית ולהתחתן כדת משה וישראל. בדומה, בעת גירושין ופירוק הזוגיות והתא המשפחתי, יתקלו בני הזוג שוב בהלכה דתית, והם ינהלו טקס גירושין דתי לפי הוראות ההלכה, הכולל הצגת עילת גירושין מול בית הדין הרבני, שהוא ערכאה בעלת סמכות בלעדית לעסוק בהליך גירושין בין בני זוג יהודים. נבקש להעיר כי היות וההלכה המנחה היא יהודית, ברור שהיא חלה על יהודים בלבד. מכאן, שבכל נושא הקשור לנישואין או גירושין בין בני זוג בעלי דת אחרת, הם יישפטו על פי דתם. אם מדובר בנישואין בין בני זוג מעורבים, אזי רק בית המשפט לענייני משפחה רשאי להתיר את נישואיהם מכוח החוק הרלוונטי.

הליך גישור לפני גירושין

ניתן לומר כי ישנן שתי אפשרויות לקיים את הליך הגירושין. דרך אחת היא הדרך המוכרת, פנייה לערכאת שיפוט אשר תקבע את ההסדרים בין בני הזוג, הן בהליך הנישואין והן בכל נושא אשר נלווה מטבעו להליך זה. דרך נוספת היא גישור בין בני הזוג. הליך הגישור מיועד לזוגות שרוצים לסיים בצורה נאותה את מערכת היחסים שלהם ולנהל את הגירושין על מי מנוחות. הליך הגישור מנוהל על ידי מגשרת גירושין מוסמכת. יובהר כי פנייה למגשר גירושין היא פנייה עצמאית ובלעדית לבני הזוג, יחד. כלומר, לא חלה חובה על מי מבני הזוג, לפנות אל המגשר, בבקשה שיסדיר את עניינם של בני הזוג. בשלב הראשוני, המגשר מקשיב לצדדים, מבלי להתערב או להעלות רעיונות לפתרון בעיות שצצות. לכן, בעת פנייה למגשר גירושין, כדאי לבחור מגשר שעמו יש חיבור בסיסי, שיח פתוח ונינוחות בעת הפגישה, שכן לכל אלו תהיינה השלכות בהמשך הליך הגירושין. לאחר מכן, המגשר מעלה בכתב את רצונותיהם של הצדדים, ומתוך כך מרכיב חוזה בין הצדדים, המכיל את השקפת עולמם של שני הצדדים, יחד. ניתן לומר כי הליך הגישור עצמו נעשה על ידי בני הזוג יחד, בצורה כזו שכל צד אומר את רצונו שלו, ותפקידו של המגשר הוא להוביל את הצדדים, להבין את האינטרס המשותף של השניים, מתוך רצונו של כל אחד. זוהי הסיבה שגישור הגירושין נעשה בצורה נינוחה של כל הצדדים, בעלויות פחותות משמעותית, וניתן ללמוד כי ההסכם שאליו מגיעים בני הזוג בעת הגישור, רלוונטי לאורך זמן רב, מבלי צורך לערב ערכאת שיפוט.
 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן