דלג לתוכןדלג לפוטר

יחסי ממון בין בני זוג

יחסי ממון בין בני זוג – חלוקת כספים נזילים לאור שינוי נסיבות

רמש (חי') 20567–03–18 פלוני נ' פלונית

במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי בחיפה, במסגרת רמש (חי') 20567–03–18 פלוני נ' פלונית, נדון ערעור, על החלטת בית המשפט לענייני משפחה בחיפה, אשר במסגרתה, הסכים בית המשפט לענייני משפחה לבקשת האישה, לחלוקת כספים נזילים לאור שינוי נסיבות. כפי שניתן להיתקל במקרים רבים בתחום דיני המשפחה והגירושין בפרט, המחלוקת בין בני הזוג, הייתה על חלוקת רכוש, בין אם הוא משותף ובין אם הוא מצוי במחלוקת. אין ספק, כי סוגיות הנוגעות לרכוש משותף בין בני הזוג, מובילות לא אחת, למחלוקות משפטיות קשות, כפי שנפרט במאמר שלהלן.מאמר זה מובא לידיעתכם/ן ולעיונכם/ן, קוראים/ות יקרים/ות ואין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין לענייני משפחה.

עובדות המקרה:

מדובר בתיק שעניינו בני זוג, עם שני ילדים קטינים. השניים התגרשו ולאחר הגירושין הגישה האישה (שהיא המשיבה בתיק) תביעה לפירוק שיתוף ואיזון זכויות, הכוללות, בין היתר, רכוש שצברו בני הזוג גם בארצות הברית, אשר שוויו המוערך על פי גרסת של האישה, עומד על סך של 12 מיליון דולר. לאחר בקשתה, הוחלט כי הדיון ייערך בישראל, על פי הדין הנהוג.במהלך הגשת כתבי הטענות, התגלעו אי הסכמות לגבי חלוקת רכוש בני הזוג. בעיקר – עלתה השאלה – האם חלק מהרכוש הינו משותף או לא. המבקש טען כי ברשותו נכסים שאינם משותפים על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג–1973 (להלן: "החוק"). אי לכך, קבע בית המשפט לענייני משפחה, כי יש למנות מומחים לצורך הערכת שווי הנכסים ובעלותם. לנוכח התארכות ההליך בשל עירוב אנשי מקצוע, הגישה האישה בקשה לשחרור כספים נזילים, זאת כי לטענתה היא וילדיה נמצאים במצב כלכלי קשה, עקב הליך הגירושין.בגלגולו הראשון של התיק, נדחתה האישה משתי טענות עיקריות: "ראוי כי איזון נכסי הצדדים ייערך במקביל ויחול על כלל נכסי הצדדים ולא בשלבים. ולנוכח המחלוקת על הבעלות בנכסים, לרבות בכספים הנזילים, כשהמבקש טוען כי הם בבעלותו הבלעדית". על החלטה זו ערערה האישה ונדחתה.לאחר מספר חודשים, הגישה האישה את בקשתה פעם נוספת וטענה כי חל בעניינה שינוי נסיבות והפעם התקבלה בקשתה. הטענה לשינוי נסיבות, כללה: אסמכתאות המראות שינוי לרעה במצב הכלכלי של המשיבה והילדים, דחיית ההוכחות וכן התגלו מסמכים המעידים על הסתרת עובדות על ידי האיש (המבקש). המבקש בהליך האמור, ביקש לדחות את ההחלטה להעברת כספים נזילים לאישה, בטענה כי בית משפט קמא שגה מהטעמים הבאים: ביצע חלוקת כספים טרם קבלת חוות דעת מומחה וכן כי בית המשפט הורה על חלוקה מבלי לקבוע דבר בעניין תוקפם של הסכמים בין השניים. עוד טען, כי ביהמ"ש הורה על חלוקה, לפני שהוכח שלאישה אכן יש זכויות בכספים הנזילים ועוד.האישה השיבה כי המבקש פועל נגדה ונגד ילדיהם המשותפים, באלימות כלכלית.

נימוקיו של בית המשפט:

בית המשפט עיין בבקשת רשות הערעור וקבע כי אכן חלו שינויים מהותיים בעניין האישה ומכאן שינוי ההחלטה בערכאה הקודמת. בית המשפט דחה את בקשת הערעור שהגיש האיש וקבע שאין מקום להתערב בה. כדבריו: "אכן, נטיית הפסיקה היא לערוך איזון משאבים במכלול הנכסים, בצוותא חדא ולא על נכס אחד או על חשבון נכס אחד. יחד עם זאת, ישנן נסיבות בהן בית המשפט יסטה מעקרון זה. לדוגמא, במקרים בהם איזון חלקי בנכס מסוים או בדרך של פסיקת תשלומים חלקיים על חשבון האיזון הסופי, יביא מחד גיסא לייעול ההליכים, לסיום הסכסוך ולצמצום פערים כספיים בין הצדדים ומאידך גיסא דחיית האיזון עלולה להכביד על אחד הצדדים באופן לא נאות, במיוחד כשמדובר בסכסוך מורכב העלול להימשך עוד זמן רב. במקרה דנן, היה מקום להרות על איזון חלקי לאלתר, על חשבון האיזון הסופי שבין בני הזוג ולו בכדי להקל במעט על הקושי הכלכלי המשמעותי של המשיבה, שכנראה אף בעלת קושי להשתכר לנוכח מחלה ממנה סובלת". בית המשפט הוסיף לאיש הוצאות בשיעור של 6,000 ₪ אשר ישולמו לידי האישה.

לסיכום:

חוק יחסי ממון הינו ברירת המחדל לבני זוג נשואים בישראל, שאין ברשותם הסכם ממון. חלוקת הרכוש על פיו, לכאורה מוגדרת בחוק, אך ניתנת לפרשנות בהתאם לנסיבות המקרה. לרוב, ישתמשו בתי המשפט ומשרד עורכי הדין, באנשי מקצוע לצורך שיערוך נכסיהם של בני הזוג, על ידי אקטואר. בשל הדיון בערכאות משפטיות ועירוב גורמי מקצוע, רצוי להסתייע בעורך דין לענייני משפחה במהלך ניהול הליך. עורך דין מסוג זה, יוכל לכוון את הפונה ולהביאו לתוצאה מיטיבה למצבו, זאת על ידי פנייה לערכאה הרלוונטית, איסוף חומרים הנדרשים בתיק והופעה בבתי המשפט.
  

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן