דלג לתוכןדלג לפוטר

נישואים אזרחיים – ההשלכה המשפטית

לעיתים בני זוג עשויים שלא לרצות להתחתן דרך הממסד הרבני ועבור אחרים מדובר בחוסר יכולת לעשות כן. עבור אוכלוסיות אלו קיימת תמיד האפשרות להינשא במסגרת של נישואים אזרחיים וכאן נלמד במה בדיוק מדובר ומהן ההשלכות המשפטיות המיוחסות לכך.

מהם נישואים אזרחיים ועבור מי הם נועדו?

בני זוג יכולים להינשא באופן רשמי דרך טקס החופה והקידושין הדתי ולהירשם ברבנות כנשואים, או דרך האפשרות של נישואים אזרחיים בחו"ל (שכן בישראל לא ניתן להתחתן אזרחית). הפעולה הינה פשוטה – בני הזוג טסים למדינה בה ניתן להתחתן בצורה אזרחית (למשל, יון או קפריסין), עוברים טקס נישואין וחוזרים לישראל עם תעודה רשמית של זוג נשוי לכל עניין ודבר. הדרך הזו להתחתן מתאימה עבור 2 אוכלוסיות עיקריות :
  • זוגות שאינם מעוניינים להינשא דרך הממסד הדתי – זוגות אלו אינם מעוניינים להירשם ברבנות או לעבור טקס דתי לברית הנישואים.
  • פסולי חיתון – הרבנות אינה רשאית לחתן בני זוג שהינם פסולי חיתון כגון זוגות מעורבים (כאשר אחד מבני הזוג אינו יהודי), ממזרים ומקרים נוספים.

האם אכן מדובר בזוג נשוי לכל עניין ודבר?

לאחר החזרה לישראל עם תעודת הנישואים, יש לגשת למשרד הפנים ולהירשם בתור זוג נשוי. מאותו הרגע כל הזכויות שניתנות לבני זוג שנישאו דרך הרבנות מוענקות גם לבני זוג שנישאו אזרחית מבחינת מיסוי, גמלאות וגם מבחינת דיני הירושה. יחד עם זאת, יש לציין כי במקרה של גירושים של בני זוג שנישאו אזרחית, לא יהיה עבורם מנוס אלא מלעבור דרך שערי הרבנות, שכן בישראל ניתן לקבל גט בפועל רק דרך ערכאה משפטית זו. מזונות האישה, הילדים, הסדרי הראייה וכל הקשור לגירושין יהיו תקפים ויעמדו על הפרק כאילו מדובר בבני זוג שנישאו ברבנות. בהקשר זה חשוב מאוד להזכיר את הנושא הרגיש של פסולי חיתון שהתחתנו במסגרת נישואים אזרחיים ואינם יכולים להתגרש ברבנות. דוגמא מצוינת לכך היא זוגות מעורבים מבחינה דתית, שאינם יכולים להתגרש ברבנות, שאינה מוסמכת לעסוק בענייניהם של לא יהודים. במקרים כאלה יש לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה בבקשה להתרת נישואים.עוד חשוב להדגיש כי טקסי חתונה אלטרנטיביים שנערכים כאן בישראל אינם מוגדרים כלל וכלל כמקרה של נישואים אזרחיים וכנ"ל לגבי חתונה בהתכתבות, בה מקבלים את מסמכי הנישואים גם מבלי להגיע פיזית אל מדינת היעד. זוגות אלו אמנם אינם נחשבים נשואים מבחינה חוקית, אולם הם עשויים להיחשב כ-"ידועים בציבור" ולכן ייהנו מזכויות הדומות לזכויות של זוג "רגיל" שנישא בחתונה דתית. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן