דלג לתוכןדלג לפוטר

הוצאת דרכון לילד להורים גרושים

גירושין הם תהליך לא פשוט, בשום מצב. לא להורים ובעיקר לא לילדים, שלפתע צריכים להתמודד עם מציאות חדשה שבה ההורים – בין אם הם מתפקדים כראוי או לא, נמצאים בחייהם באופן שונה מהשגרה אליה התרגלו. לאחר גירושין, בדרך כלל אחד ההורים עובר לדירה נפרדת ונקבעים הסדרי ראייה. בנוסף, לאחר הגירושין, פעולות שונות הנוגעות לילדים המשותפים הופכות מסובכות יותר. לדוגמה, הוצאת דרכון לקטין לקראת טיול בחו"ל. זה מצב שעלול להיות בעייתי מכיוון שתהליך זה עבור הורים גרושים, מחייב את הסכמתם של שני הצדדים.

הוצאת דרכון לילד בהסכמת שני ההורים

בראש ובראשונה, במצב ששני ההורים מסכימים לכך שאחד מהם ינפיק את הדרכון לילד. עליו לחתום על טופס הצהרה בשם 'הסכמת הורה לניפוק דרכון לילדיו הקטינים עד הגיעם לגיל בגרות', המהווה אישור לכך שההורה מסכים שאכן יונפק דרכון לילדו הקטין, כלומר מתחת לגיל 18. את הטופס ניתן למלא בכל סניפי משרד הפנים בישראל, או להחתים עורך דין לענייני משפחה על תצהיר, שיועבר לאחר מכן להורה שנוסע עם הילד בפועל. את התצהיר יהיה עליו להציג במשרד הפנים בעת מעמד הנפקת הדרכון. חשוב לציין שמשרד הפנים אינו מציב חובת הגעה לשני ההורים יחד כשצריך להגיש את הבקשה, אלא מאפשר להורה אחד להגיע באופן עצמאי ולחתום על טופס ההסכמה טרם הגעת ההורה והילד. עובדה זו קריטית עבור זוגות הורים שעברו או עוברים תהליך גירושין קשה.

כיצד יש לנהוג במצב שבו קיימת התנגדות להנפקת הדרכון?

ישנם מצבים שבהם הורה אחד חושש מכך שההורה השני יגיש בקשה להוצאת דרכון לילד מבלי לקבל את הסכמתו. במצב כזה, ההורה יוכל לרשום את ילדו הקטין כ"מנוע דרכון" ובמקביל להגיש בקשה עבור צו עיכוב יציאה מהארץ. אלו מקרים חריגים וקיצוניים שבהם קיים חשד שהורה עלול לחטוף את הילד המשותף לחו"ל. אם לילד עדיין אין דרכון, אחד ההורים יוכל להגיש בקשה למשרד הפנים שלא להיעתר לבקשה להנפקת דרכון אם זו תוגש על ידי ההורה השני. מובן שעליו להציג נימוק הולם לבקשה החריגה, כדי שזו תתקבל.

מצבים שבהם אין אפשרות לקבל את הסכמת שני ההורים

לעיתים, אין אפשרות לקבל את אישורו של ההורה השני לא מפאת התנגדותו לתהליך, אלא בשל היעדר היכולת ליצור קשר עימו. למשל, אם ההורה השני מתגורר בחו"ל או שחלילה אינו מתפקד. אז, קיימת אפשרות להגיש בקשה להוצאת צו רשמי מבית המשפט, או לפנות לרשות האוכלוסין. כדי להוכיח את היעדר הקשר, תדרוש הרשות הגשה של שלושה מסמכים מתוך ארבעת המסמכים הללו; אישור מרשויות הרווחה שאכן לא קיים קשר בין הילד וההורה השני, אישור על מגורים בחו"ל ללא ביקורים בישראל, אישור תשלום מזונות ע"י ביטוח לאומי במקום ההורה השני, או אישור מטעם בית הספר על כך שידוע לו שאין קשר בין הילד וההורה השני.

האם הוצאת דרכון לילד להורים גרושים מחייבת את הסכמת שני ההורים בכל מצב?

באופן עקרוני, התשובה היא כן. הוצאת דרכון לילד מחייבת הסכמת שני הצדדים ואף חתימה של שניהם על טפסים נדרשים. עם זאת, ישנם שלושה חריגים להוראה זו; אם במסגרת הסכם גירושין הורה אחד קיבל את הסמכות לטוס עם הילד לחו"ל ללא אישור מההורה השני, אם הורה אחד לא נמצא בקשר עם הילד ואם הורה אחד קיבל אפוטרופסות בלעדית על הילד – אזי חתימתו של הורה אחד תספיק כדי לאשר את הנפקת הדרכון, ללא אישורו של ההורה השני.

דוגמה לכך היא תמ"ש 53687-07-13 שבמסגרתו ציינה האם, שמבקשת לקבל סמכות אפוטרופסות בלעדית, כי נגד האב הוגש כתב אישום מזעזע המשתרע לאורך חמישה עמודים, המאשים אותו בפשעים חמורים כנגד משפחתו. בתום המשפט, בקשתה של האם התקבלה והיא תתפקד כאפוטרופסית היחידה של ילדיה עד הגיעם לבגרות. וכך יכולה האם למעשה להוציא לילדיה דרכון ללא אישור של הצד השני.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן