דלג לתוכןדלג לפוטר

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

במהלך עשרות השנים האחרונות אנו עדים לעליה ניכרת במשברים, אשר פוקדים לא אחת בני זוג נשואים. ניסיון החיים מלמד, כי כאשר שורשי המשבר הם עמוקים, לעתים קרובות מתקשים בני הזוג לצלוח את המערבולת הנפשית והרגשית אליה הם נקלעו, וכתוצאה מכך, הם מוצאים עצמם על סף הליך גירושין. ראוי לציין כי הגעתם של בני הזוג לפתחו של הליך הגירושין ברוב המקרים מלווה בסימני שאלה ולבטים רבים הנוגעים לשאלת הנכונות בנקיטת מהלך שכזה. "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" נותן מענה הולם בדיוק למצבים מעין אלו, שכן הוא מכיל תנאים לשיקום חיי הזוגיות והשגת שלום בית, כאשר על תנאים אלו הסכימו הצדדים עוד טרם נקלעו למשבר שפקד אותם, בשעה ששיקול דעתם לא היה נגוע במשקעים רגשיים, אלא תוך ראיית הדברים נכוחה ומתן משקל נכון לערכים שמנחים אותם בקבלת החלטותיהם.

מה מהותו של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

בפשטות, הרעיון העומד מאחורי הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, הוא עיגון בכתב של החלטה אשר נקבעת על ידי שני הצדדים עוד בשעה שהם מצויים במצב תקין וטוב של מערכת היחסים ביניהם. אותה החלטה מעגנת את הסכמותיהם של הצדדים על דרך התנהלות הולמת לדעתם, שיש לפעול לפיה אם וכאשר חס וחלילה יעמדו הם בפני משבר שכתוצאה ממנו ישקלו להיפרד.  דרך ההתנהלות הראשונית מנחה את הצדדים כיצד לפעול לשיקום הקשר ביניהם (בדרכים שעליהן כאמור, הם החליטו ביחד מלכתחילה). במידה וחלילה דרך ההתנהלות הראשונית של שיקום הקשר לא צולחת, עוברים הצדדים לדרך ההתנהלות המשנית המעוגנת בהסכם, אשר מכילה בעצם הסכמות ותנאים שנקבעו על ידי בני הזוג, לגבי הדרך הראויה והנכונה ביותר להיפרד.

מה כולל הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

כאמור, הסכם שלום בית ולחילופין גירושין כולל למעשה שני חלקים: החלק הראשון מכיל פירוט של התנאים לשיקום חיי הזוגיות, והשגת שלום בית בין בני הזוג אשר עליו הסכימו הצדדים מבעוד מועד. ואילו החלק השני, מכיל את פירוטם של התנאים לגירושי בני הזוג במקרה שניסיון שלום הבית לא יצלח חלילה, כאשר גם חלק זה הוסכם על ידי שני הצדדים מבעוד מועד.

אילו עניינים עולים רבות על סדר היום במסגרת עריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

  • אופן ניהול התקשורת בין בני הזוג במצבים של מחלוקות (למשל: אי התלהמות, מתן פרק זמן מוסכם לכל צד על מנת שיוכל להתקרר בדעתו וכדומה).
  • עקרונות בדבר אופן חינוך הילדים.
  • חלוקה הוגנת ושווה של מטלות הבית.
  • מתן ניסיון אמיתי לשיקום מערכת היחסים באמצעות השתתפות שני בני הזוג בטיפול זוגי.
  • אופן ההתנהלות הכספית אשר מקובלת על שני הצדדים.

מדוע חשוב וכדאי לערוך הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

מבחן התוצאה מלמד כי, רוב הזוגות שעורכים את הסכם שלום בית ולחילופין גירושין מצליחים לעבור את השרטון שאליו הם נקלעו מבלי להתגרש בסוף. הסיבה המשוערת לכך היא, שההסכם למעשה מזכיר לבני הזוג מה חשוב להם ואילו ערכים עומדים בראש מעייניהם כשהם לא מצויים תחת ההשפעות של סערת הרגשות ומלחמות האגו שתקפו אותם. העובדה ששני בני הזוג הסכימו על אותם התנאים שבבסיס ההסכם, מעניקה להם תחושת שוויון ואף עוגן מסוים שאפשר להישען עליו בעתות משבר.אולם, חשוב לדעת שגם במקרים בהם הסכם שלום בית ולחילופין גירושין  אינו צולח חס וחלילה, הרי שהסכם הגירושין מונע מבני הזוג היגררות למאבקי גירושין ארוכים, יקרים ומתישים שכן נושא זה כבר הוסדר אף הוא במסגרת ההסכם המשולב. לפיכך, במקרה כזה שני בני הזוג יודעים כבר מראש כיצד יחולק הרכוש ביניהם? מה יהיה גורל הדירה המשותפת? מי יקבל משמורת על הילדים? וכיוצא בזה. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן