דלג לתוכןדלג לפוטר

זכיתם בדירה במחיר למשתכן, אך אתם עומדים בפני גירושין – מה עליכם לעשות?

זוגות רבים זוכים בשנים האחרונות בדירה בפרויקטים של מחיר למשתכן. עם זאת, לעיתים לוקח זמן רב עד שהזוג מקבל בפועל את הדירה. כך, עלול להתרחש מצב שבו לאחר הזכייה בדירה ולאחר לקיחת המשכנתה אתם מוצאים את עצמכם עומדים בפני הליך גירושין. מה עושים במקרה שכזה? כיצד הכי נכון עבורכם לפעול?

בפתח הדברים, נדגיש כי גם זוגות המוגדרים כ"ידועים בציבור" יכולים להירשם למחיר למשתכן. לפיכך, במונח "גירושין" אנחנו מתכוונים גם לפרידה בין זוגות שכאלה.

שימו לב כי קיימות מספר חלופות שונות למצב המשפטי שבו אתם נמצאים, כתלות בשלב גמירת העסקה ולקיחת המשכנתה. בכל חלופה קיימים דינים שונים ונדרשות פעולות שונות. לכן, אנחנו ממליצים לכם לקבל סיוע מעורך דין שיוכל לסייע לכם בשני תחומים: לקבל את כלל הזכיות המגיעות לכם הכלולות בזכייה של מחיר למשתכן וגירושין שאתם עומדים בפתחם.

האופציה הראשונה: גירושין לאחר הזכייה וטרם חתימת החוזה

זוגות שטרם חתמו על חוזה הדירה, אך קיבלו החלטה להתגרש, זכאים לשמור את הזכות לדירה עבור אחד מבני הזוג. בשביל לעשות כן, יש להוכיח שבני הזוג נפרדו סופית והתגרשו, או שניתן פסק דין המחייב גט ונקבע מועד לדיון בנדון. לאחר מכן, יהיה על הצד המוותר לחתום על הוויתור והעברת הזכות לרכישת הדירה לבן הזוג השני.

האופציה השנייה: גירושין לאחר חתימת החוזה

חלופה זו יותר מסובכת משום שקיימת הגבלות על פרק הזמן שבו ניתן למכור את הדירה במסגרת מחיר למשתכן. יש להמתין 5 שנים מיום קבלת טופס 4 או לחילופין 7 שנים ממועד ההגרלה, לפי המוקדם מביניהם. כדי להתגבר על מגבלה זו, יש להצטייד בעורך דין צמוד שילווה אתכם לכל אורך ההליך שעלול להיות מסובך מאוד עבור חלק מכם.

ראשית, יש לקבל פסק דין מבית המשפט או בית הדין הדתי שייקבע מה יעלה בגורל הדירה – האם היא תימכר לצד שלישי או תועבר בין בני הזוג? לאחר מכן, עליכם לפנות ל"ועדת החריגים" של מחיר למשתכן לצורך קבלת האישור לביצוע ההחלטה השיפוטית. פנייה זו איננה פשוטה כלל ועיקר. עליה להיות מנוסחת בקפידה ולכלול את כלל האסמכתאות הרלוונטיות. ככלל, כאשר פנייה מנוסחת בשפה משפטית ומלווה בסיוע בעורך דין, ההתייחסות אליה מצד הוועדה משתפרת לטובתכם. כמו כן, עורך הדין יבטיח שבן הזוג השני, שהיחסים עימו התערערו, לא פוגע בזכויות שלכם בדרך כלשהי.

בפועל, יש למלא טופס מקוון באתר משרד הבינוי והשיכון הכולל את נושא הפנייה, פרטי ממלא הטופס ותוכן הפנייה. יש לצרף לטופס מכתב פנייה לוועדה (הכולל את כל המסמכים התומכים בבקשה), עותק העמוד הראשון של חוזה הרכישה וצילום האיסור האמור, פירוט הדירה, פירוט הנפשות במשפחה, צילום אישור המסירה, כתובת מייל ומספר טלפון. לבסוף, עליכם להוסיף הצהרה ולשלוח.

מה עושים עם המשכנתה?

אם הצלחתם למכור את הדירה, בכפוף לאמור לעיל, אתם תוכלו לסלק את המשכנתה בעזרת הכסף שתקבלו ממכירת הדירה.

המצב הבעייתי יותר הוא כאשר הגיע הזמן לחתום על המשכנתה, אך אתם בעיצומו של הליך הגירושין. בשלב זה, אתם תצטרכו לחתום על שני מסמכים: מסמך ויתור על הזכייה בדירה ומסמך משפטי נוסף (מבין שתי החלופות המוצגות).

האופציה הראשונה היא לחתום על הסכם ממון. כך, בני הזוג מופרדים מבחינה כלכלית והבנק יכול לאשר משכנתה רק לאחד מבני הזוג (או לאפשר פיצול במועד הגירושין). דעו כי אם אתם כבר נשואים, תדרשו לקבל אישור בית המשפט להסכם הממון שתערכו.

האופציה השנייה היא לקבוע הסדר בהסכם הגירושין (וזאת גם הדרך הפשוטה יותר). אתם יכולים לקבוע בהסכם הגירושין שלכם את ההסדר לפירעון החוב לבנק ואת עניין הבעלות בדירה. עם זאת, זוגות רבים אינם יכולים לשתף פעולה בצורה תקינה בעת הזו.

עורך דין אישי וצמוד יוכל לייעץ לכם ולסייע בבחירת הדרך הנכונה עבורכם. כך, תישמרו מקבלת החלטות פזיזות ולא מושכלות שעתידות לפגוע בכם ובמצבכם הכלכלי.

סיטואציה נוספת שאתם עשויים לעמוד בפניה היא כאשר כבר לקחתם משכנתה וצד אחד מבינכם מעוניין לרכוש את הדירה לבדו. במצב זה יש לארגן מחדש את הסדר המשכנתה כך שהצד השני יצטרך לצאת ממנה. כל בנק פועל במצבים אלו בדרך שונה ולכן יש להסתייע בעו"ד מקצועי שיברר עבורכם את הדרוש.

באופן כללי, לחלק הכלכלי של הגירושין יש שני חלקים מרכזיים: הראשון, פיצוי כספי עבור בן הזוג שמוותר על הדירה, שמתבטא ברכישת חלקו בדירה ממנו (או כל הסדר כספי אחר). השני, מחזור משכנתה ולקיחת משכנתה לבד. הצד שמחליט להישאר בדירה צריך לקחת משכנתה חדשה על יתרת הסכום שנותר לשלם. יש לוודא שיש ביכולתכם יכולת כספית להחזר הכסף (תשלום מזונות עלול להוות בעיה בעניין זה). אם לא, ייתכן ותצטרכו להוסיף ערב אחר למתן המשכנתה. בכל מקרה ההמלצה היא לעשות זאת רק לאחר סיום הגירושין – כך תוכלו לשקף את מצבכם הכלכלי בצורה הנכונה ביותר.

לסיכום, מצב של גירושין לאחר זכייה במחיר למשתכן כרוך בעניינים משפטיים וכלכליים רבים ומורכבים. במצב רגיש שכזה, כאשר בני הזוג לרוב רק מעוניינים לנתק את הקשר ביניהם, אתם עשויים לקבל החלטות שאחר כך תתחרטו עליהם. בשביל להבטיח את זכויותיכם עליכם לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בגירושין ובדירות במחיר למשתכן שידע להגן עליכם בצורה הטובה ביותר.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ביטול הסכם גירושין

    ביטול הסכם גירושין

    כאשר זוג נשוי גומל בליבו להפריד כוחות ולהתגרש, באפשרות הצדדים לחתום על מסמך שכותרתו "הסכם גירושין". הסכם זה נועד להסדיר
    לקריאת המאמר >

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן