דלג לתוכןדלג לפוטר

מחשבון מזונות לילדים

ביולי 2017 נקבעה הלכה חדשה על בסיס פסק דין הנוגעת לאופן חישוב המזונות לילדים מגיל שש עד גיל 18 וזאת בהתאם לשני פרמטרים מרכזיים – יחס ההכנסות של שני ההורים וחלוקת זמני שהות של הילדים אצל שניהם. במאמר זה נדון בסוגיות אלו.

עמדת בית המשפט בנוגע למחשבון מזונות לילדים

הרעיון של מחשבון מזונות ילדים בא לעשות סדר ולקיים שוויון בנטל גידול הילדים של שני ההורים אשר החליטו על גירושין. הטיב בית המשפט להגדיר זאת בצורה רחבה באומרו ש" בגילאי 6-15 חבים שני ההורים במזונות ילדיהם מדין צדקה. אימוצה של פרשנות זו יביא לכך שבגילאים האמורים תוטל החבות במזונות באופן שווה על שני ההורים, תוך שחלוקת החיוב ביניהם תיעשה על סמך בחינת יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה; הסדר המשמורת הפיזית שנקבע; ויתר הנסיבות הצריכות לעניין".

מתי המחשבון מהווה כלי עזר ובאילו מקרים הוא מיותר?

תחילת דרכו של המחשבון בקיץ 2017 הביא את רוב רובם של שופטי בית המשפט לעשות שימוש תדיר בו. לאורך זמן הובן שהשימוש במחשבון מזונות לילדים מתאים רק במקרים בהם קיימים פערים קטנים בשכר של שני ההורים ואופן חלוקת שהות הילדים עתידה להיות דומה. אז בהחלט יש מקום לשימוש במחשבון ויעילותו לקבוע את גובה המזונות משמעותית. במקרים ובהם מדובר בפערים משמעותיים בכל הנוגע לזמני שהות הילדים ולבטח בפערי השכר, השימוש במחשבון מיותר ונושא המזונות ייקבע באמצעות כלים אחרים ובחינת המקרה לגופו.

חישוב דמי המזונות

ביריעה רחבה יותר של חישוב דמי המזונות, בין אם נעשה השימוש בחשבון ובין אם לא, ההתייחסות היא למספר פרמטרים:- גיל הילדים: ישנה הבחנה ברורה המשפיעה על גובה המזונות אצל ילדים בגילאי 6-15 וילדים מגיל 15עד 18. כשמדובר במשפחות יהודיות בהן ילדי בני הזוג אמורים לשרת בצה"ל קיימת אף התייחסות לנושא המזונות עד גיל 21 של כל ילד.- צרכי הילדים: כוללים מזונות הכרחיים – מזונות בסיסיים ביותר עבור הילדים הנוגעים ל: חינוך, הזנה, הלבשה ובריאות. מדובר במזונות שיש למצוא ולאזן מי מבין ההורים ידאג לכסותם ובאיזה סדר גודל. המזונות הנוספים, הם מזונות מדין צדקה שאינם כלולים כמזונות הכרחיים, דוגמת חופשות, מתנות, בילויים וכו'.- הכנסת ההורים: מהי הכנסתו של כל הורה וכמה כסף נשאר לו לצורך מחייתו לאחר ששילם את נתח המזונות עליו הוא אחראי? חשוב לציין שכאן ניתן משקל למיצוי פוטנציאל ההשתכרות ולא בהכרח רק להשתכרות ההורה בפועל.- הסדרי המשמורת: כאן ישנה הלימה ומשקל רב האם מדובר במשמורת משותפת ומאוזנת או כזו המדברת על זמני שהייה מוגדרים אצל אחד ההורים?

הורה מרכז

במסגרת פעילות חישוב המזונות, ניתן לקבוע שאחד ההורים יהיה זה שאחראי על כל נושא קניית הביגוד, מצרכים, טיפולים רפואיים ושאר הסידורים היומיומיים הנוגעים לטיפול הילדים עבור שני הבתים. הדבר נעשה תוך כדי כך ששני ההורים מסכימים ביניהם מי יהיה אותו הורה אחראי לפעילויות אלו, כשבצדן יש כמובן הוצאות כספיות לא מבוטלות. ההורה האחראי יהיה זכאי, מן הסתם, להתחלקות שווה עם ההורה השני באותן הוצאות. אותו הורה אחראי מכונה בעצם "הורה מרכז" וכשמו כן הוא – מרכז אליו את אותם סידורים לילדים כשהם אצלו. במקרים אחרים יכולים ההורים להסכים תחת כיפת מחשבון המזונות, שכל הורה יספק את אותם סידורים לילדים בזמן שהותם אצלו ובכך גם ההוצאות של ההורים יתחלקו ביניהם בצורה מאוזנת. רצונם של עורכי הדין והמגשרים בנקודה זו היא לא ליצור מצב שבו הנושא נשאר במחלוקות או תלוי באוויר בכדי למנוע פגיעה בילדים.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן