דלג לתוכןדלג לפוטר

ייפוי כוח מתמשך בצל הקורונה

מגפת הקורונה שינתה בצורה מהותית את סדרי העדיפויות בקרב רבים בישראל ובעולם. אחד מהשינויים הבולטים שנגרמו בעקבות המגפה הוא השינוי בתודעה לכך שמצבו הפיזי של אדם יכול להשתנות בתוך ימים אחדים. מאדם פעיל ומתפקד לאדם חולה הזקוק לעזרה של אחרים בבית או בחדרי המיון. לצד ההיבטים הרפואיים לסוגיות רפואיות אלה יש גם השלכות כלכליות. מי יסייע לנהל את הכנסותיו והוצאותיו של אדם שתפקודו לקוי או כשהוא מחובר למכונת הנשמה? לשם כך נוצר כלי משפטי שנועד לסייע בהעברת הסמכויות הללו באופן מידי, עליו נפרט במאמר זה.

ייפוי כוח מתמשך: אתם בוחרים מי ינהל את חייכם בעתיד

המסמך המשפטי המכונה "ייפוי כוח מתמשך" מהווה אמצעי לקבל הנחיה מכל אדם לגבי העברת קבלת ההחלטות הרפואיות והכלכליות לאדם נוסף¹. ניתן לבחור כל אדם שסומכים עליו ולהעניק לו את הסמכויות הללו מראש ולרבות בן זוג, קרוב משפחה אחר, חבר או מכר, עורך דין או רואה חשבון. האדם הנבחר ימשיך לקבל את ההחלטות הכלכליות ו/או הרפואיות בזמן שכותב ייפוי הכוח המתמשך (המייפה) אינו יכול או כשיר לבצעם בעצמו.

בניגוד לייפוי כוח רגיל, שכוחו תקף באופן מידי, ייפוי כוח מתמשך נכתב בנקודת זמן נוכחית וכוחו תקף בעתיד. חשוב לדעת כי לאחר שאדם מאבד את צלילותו המנטלית או את היכולת הפיזית לבצע ייפוי כוח מתמשך, לא ניתן לנסח מסמך זה באופן חוקי.

כיצד חותמים על המסמך בתקופת סגר?

הסגרים החדשים בשנים 2020-2021 הובילו לאתגר מיוחד, דווקא בעתות משבר שבהן רבים מאבדים את כשירותם הפיזית, הרשויות המשפטיות האמונות על אישור ייפוי הכוח המתמשך סגורות או לא זמינות להגשה פרונטלית. כמו כן, המפגש בין עורך הדין למייפה הכוח מוגבל כאשר מדובר באדם מבוגר העשוי להדבק במחלה.

למרבה המזל, המחוקק דאג לשנות את החוק ולאפשר לעורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך להיפגש עם המייפה באופן מקוון, ולאשר את המסמך באמצעות שיחת וידאו במקום באמצעות מפגש פיזי. אפשרות זו פתוחה כיום אך ורק בשני מקרים: מייפה הכוח הוא מעל גיל 65 או שהוא נמצא בקבוצת סיכון לחלות במחלת הקורונה.

במקרה זה, מייפה הכוח יכול להשתמש באתר ממשל זמין ולהגיש את המסמך של עורך הדין במערכת הממוחשבת. אם בוצע כבר ייפוי כוח מתמשך בעבר, והאדם שקיבל את המינוי לקבלת ההחלטות מעוניין להעביר את התפקיד לאדם אחר, הוא יכול למנותו באמצעות הזדהות בממשל זמין. העותק המקורי המקוון של המסמך יוגש על ידי עורך הדין בצירוף חתימה דיגיטלית המאפשרת לזהותו באופן מובהק.

מדוע כה חשוב לחתום על המסמך הזה בהקדם?

מבוגרים רבים מוצאים את עצמם במצוקה בתקופה זו, ועשויים לאבד את יכולתם לשלוט בזהות האדם שינהל את כספם ורכושם. ללא חתימה על ייפוי כוח מתמשך בית המשפט עשוי לקבוע כי אחד מילדיו של אותו אדם יקבל את הניהול הכספי (בהסכמת האחרים) או לקבוע צד שלישי (אפוטרופוס חיצוני) שינהל את הרכוש בתשלום. סיטואציה שכזו עשויה להוביל למחלוקות רבות במשפחה, ולסכסוכים בדבר האפוטרופוס המתאים לניהול הנושאים הכספיים.

בנוסף, ייפוי כוח זה מאפשר לקבוע מי יהיה האדם המקבל החלטות רפואיות כמו ניתוק ממכשיר הנשמה או המשך טיפול. קיימת משמעות רבה לבחירת האדם הנכון שיקבל את ההחלטה המתאימה בהתאם לרצונותיו של מייפה הכוח.

לסיכום, אם הגעתם לגיל מבוגר או שאחד ההורים שלכם נמצא בגיל זה, מומלץ לדבר עמו על עריכת מסמך זה וקבלת החלטה מושכלת מראש מי האדם שירצה שיהיה האפוטרופוס המקבל את ההחלטות החשובות כל כך בנושא הניהול הפיננסי והרפואי של ענייניו.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן