דלג לתוכןדלג לפוטר

מדוע כדאי להתגרש בהסכמה?

גירושין זהו עניין מורכב, המהווה סוף לתקופה מסוימת, שהחלה כתקופה מבטיחה אך נגמרה הסתיימה בפירוד. התקופה הזו היא למעשה תקופת חיי הנישואין שלנו, במסגרתה התחתנו, הקמנו בית, הולדנו ילדים, והקמנו לעצמנו תא משפחתי חם ואוהב. עם זאת, אחת הדרכים להקל על הגירושין, היא לחתום על הסכם גירושין.

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא למעשה חוזה לכל דבר ועניין שנחתם בין הבעל והאישה, שתכליתו היא להסדיר את אופן הגירושין, ואת הנושאים שיש להסדיר בעת פירוק התא המשפחתי. הנושאים הם:

עצם הגירושין: כלומר בני הזוג מסכימים במסגרת "החוזה" שהם יתגרשו, כאשר הבעל יעניק גט לאישה, והאישה לא תערים קשיים על הליך הגירושין עצמו.

משמורת: במסגרת הסכם הגירושין, יסדירו לרוב בני הזוג את ענייני המשמורת (כלומר מי יהיה אחראי על הטיפול השוטף בילדים המשותפים).

רכוש המשותף: כמו לדוגמא, כיצד תימכר הדירה, כיצד יחולק הרכוש שנצבר ע"י בני הזוג ועוד.

הסכם גירושין, שהוא כאמור "חוזה" נערך בין בני הזוג, והוא צריך להיחתם בהסכמתם. לרוב, בני הזוג נעזרים לשם כך בסיוע של אדם שלישי, כמו למשל: עורך דין, או מגשר. לעיתים גם עשוי הסכם גירושין להיערך באמצעות סיוע של עורכי דין מכל צד.

האם יש צורך לאשר הסכם גירושין ואם כן- אז כיצד?

בישראל, גירושין נערכים באמצעות אישור בית הדין הרבני. האחרון דן בענייני גירושין בהתאם לדין הדתי, ההלכתי. לכן, כדי להתגרש לא מספיק שבני הזוג יחתמו על הסכם פורמאלי, אלא שאת הסכם הגירושין (בכל הנוגע לגירושין "עצמם") יש לאשר בבית הדין הרבני.

למעשה, מדובר בתביעה לגירושין, המוגשת ע"י בני הזוג, אך בהסכמה. במסגרת הגשת הסכם הגירושין יש לשלם אגרת פתיחת תיק ששיעורה עומד על 250 ₪, וכן להמתין לדיון בפני הרכב של שלושה דיינים. כמו כן, גם את נושא מזונות הילדים, יש לאשר בפני בית הדין הרבני (או בית המשפט לענייני משפחה), שכן הסכמת ההורים על שיעור דמי המזונות אינה מחייבת את ילדי בני הזוג, בהיעדר אישור של טריבונל משפטי.

את ענייני הרכוש, אין חובה בהכרח לאשר בפני בית הדין או בית המשפט לענייני משפחה, אפשר להגיע להסכמה ולפעול מכוחה. עם זאת, לעיתים רצוי דווקא לאשר גם את הסכם הגירושין הנוגע לרכוש בפני בית המשפט לענייני משפחה, כדי להקשות על אפשרות שאחד מבני הזוג לא ירצה לקיים את ההסכם. הסכם שמקבל תוקף של פסק דין הוא למעשה פסק דין לכל דבר ועניין, ולכן קשה יותר להפר אותו.

מה היתרון בהסכם גירושין?

כאמור, הסכם גירושין נערך בהסכמה. בניגוד להליך משפטי ששואף להכרעה של עמדה אחת על חשבון עמדה אחרת. הסכם, אמור להיות נחלה של הסכמה ורצון של שני הצדדים, בין אם מדובר בבני זוג, או אף בין אם מדובר בשותפים עסקיים. הסכם ימנע מבני הזוג לנהל הליך משפטי מורכב, יקר, וקשה רגשית.

לכן, זהו למעשה היתרון היחידי והחשוב ביותר. בנוסף, הסכם גם יכול לשקלל את הקשיים של בני הזוג, למשל בעניינים כספיים, בענייני משמורת. זאת להבדיל מהליך משפטי, שלא בהכרח נוטל בחשבון נושאים אישיים ומוסריים יותר, שרק בני הזוג יכולים לגלות לגביו רגישות אחד כלפי רעהו.

מה רצוי לכלול הסכם גירושין?

הסכמה לגירושין: זהו למעשה ליבת הסכם הגירושין, המקור לשאר ההסכמות. לכן, בהסכם גירושין חשוב לכלול הסכמה לעניין הגירושין, ופרק הזמן להגשת תביעת גירושין מוסכמת. כמו כן, אפשר גם לקבוע מנגנון של שלום בית (אם למשל בני הזוג רוצים למשל לקחת עוד פרק זמן שבו ינסו דווקא להציל את מערכת היחסים שלהם).

חלוקת רכוש: במסגרת הסכם הגירושין יש ומומלץ לכלול את חלוקת הרכוש, ואת האופן בו הוא יחולק. למשל, ככל שישנה דירה משותפת, כדאי להחליט האם היא תימכר, אימתי היא תימכר, וכן מי ימשיך לשאת בנטל המשכנתא ועוד.

משמורת ילדים: במסגרת הסכם הגירושין חשוב מאוד לכלול את נושא המשמורת, דהיינו מי ההורה המשמורן, מי ההורה הלא משמורן. כמה פעמים ההורה הלא משמורן יהיה אחראי על הילדים, באילו ימים ובאילו שעות, וכן חשוב גם לקבוע הסדרים במקרים שאחד ההורים חולה, או כאשר נוצרות נסיבות חדשות הפוגעות ביכולת לקיים את הסדר המשמורת.

סנקציות: נכון, מדובר אומנם בהסכם בין בני זוג, אך קרו דברים מעולם. לדוגמא, לעיתים יכולה להיווצר סיטואציה שבמסגרת חלוקת הרכוש, מתברר לימים כי אחד מבני הזוג הסתיר רכוש שהיה ברשותו, שדינו היה להתחלק שווה בשווה. לכן, במקרים כאלו למשל, וכדי למנוע מרמה או העלמה של נכסים, רצוי לקבוע סנקציה כספית במקרה שבו מתברר שאחד הצדדים ניהל משא ומתן בחוסר תום לב והסתיר פרטים.

זמנים: ככל חוזה, חשוב מאוד לכלול סד זמנים, שמא אחד הצדדים יעכב את מימוש החוזה. כלומר, רצוי לקבוע פרק זמן להגשת תביעת גירושין, פרק זמן למכירת הדירה, וכך הלאה.

נדגיש, כי הרשימה המוצעת, היא אינה רשימה סגורה.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן