דלג לתוכןדלג לפוטר

התנגדות לצו ירושה

כאשר אדם נפטר ואינו משאיר אחריו כל ירושה, בית המשפט קובע למי יחולק רכושו. לעתים, הקביעה של בית המשפט שגויה או לא הוגנת. במצב כזה, הקרובים לו, הרוצים לשמור על זכויותיהם, יכולים להגיש התנגדות להחלטה. במאמר זה נדון בשלבים השונים להגשת התנגדות לצו ירושה.

מתי ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה?

התנגדות לצו ירושה ניתן להגיש, לאחר שהרשם לענייני ירושה פרסם, שפלוני הגיש בקשה לקבלת צו ירושה. טווח הזמן המינימלי להגשת ההתנגדות יהיה שבועיים לאחר הפרסום, אך בדרך כלל מדובר במספר חודשים. למעשה, כל עוד לא ניתן הצו בפועל הרי שעדיין אפשר להתנגד לו. כל אדם, שיש לו טענה לחלק מהירושה על בסיס צוואה הנמצאת בידו, הוכחה כי יש לו קשר משפחתי לנפטר המאפשר לו לקבל חלק מהירושה, או טענה אחרת יכול להגישה בכתב. את ההתנגדות יכול אדם להגיש במטרה לזכות בירושה בעצמו, או כדי לעדכן את בית המשפט כי קיים יורש נוסף שיתכן ולא נרשם. נוסף על כך, ישנן סיטואציות כמו פרידה או גירושין שעשויות להשפיע על החלטת בית המשפט, וצד שלישי יכול לתת עדות לבית הדין לענייני משפחה, ולהוכיח את טענותיו במהלך התנגדות לצו ירושה המבוסס על מידע חדש.

האם בית המשפט חייב לקבל את ההתנגדות?

אם המתנגד לצו הירושה מציג צוואה תקפה, ההחלטה שתתקבל על ידי בית המשפט תהיה בהתאם לרצונו המובע בצוואה של המנוח. צו הירושה על פי "חוק הירושה" נועד אך ורק להסדיר את דרך חלוקת הרכוש במקרה שלא ניתן לאתר צוואה תקפה. אם ההתנגדות לצו מבוססת על מידע חדש ללא צוואה כתובה או מוקלטת, בית המשפט עשוי לקבל את ההחלטה בהתאם לדיון. בסוף הדיון בבית המשפט לענייני משפחה, בוחר בית המשפט האם לקבל את ההתנגדות, ולתת צו ירושה שונה מהצו שניתן על ידי הרשם, או לדחות את ההתנגדות ולתת תוקף משפטי לצו המקורי. עובדה זו ממחישה את החשיבות הגבוהה שיש להגשת התנגדות לצו ירושה בזמן הקצר לאחר פרסום הבקשה, כדי לעצור את תהליך חלוקת הרכוש.

האם מומלץ להגיש את ההתנגדות לבד או להיעזר בעו"ד?

התנגדות לצו ירושה ניתן להגיש באמצעות מילוי טפסים מתאימים, תשלום אגרת בית משפט וצירוף ההוכחות לטענות שיושמעו בפני בית הדין. החוק אינו מחייב לבצע את הפעולות הללו בסיוע עו"ד אך האדם הסביר יתקשה מאוד בהצגת טענותיו לרבות תמיכה בהלכות משפטיות ודברי חקיקה שונים. יחד עם זאת, אם בית המשפט מחליט לדחות את הטענות יהיה קשה יותר לערער עליהן בעתיד, ולאחר חלוקת הרכוש לא ניתן יהיה להשיבו. לכן, מומלץ מאד להתחיל את תהליך ההתנגדות לצו בסיוע עורך דין לענייני ירושה כבר מתחילת התהליך, ולא להגיע לערעור מורכב שסיכויו להצליח עשויים להיות נמוכים יותר.

איזה עו"ד יכול להגיש את הבקשה?

כל עורך דין המתמחה בדיני ירושה יכול לעזור בהגשת התנגדות לצו ירושה. רצוי להיעזר במשרד עורכי דין בעל ניסיון בהגשת התנגדויות מסוג זה, במטרה להגדיל את סיכויי ההצלחה. חשוב לדעת כי לעיתים, כאשר מדובר בעיזבון של מנוח בסכום גבוה, כמות גדולה של יורשים פוטנציאליים או בנכסים ששווים גבוה מאד, הדיונים בנושא הירושה עשויים להיות מורכבים מאד, והמשפט עשוי לארוך בין מספר חודשים למספר שנים. במקרה זה יתכן ומספר עורכי דין יהיו מעורבים בתהליך וייצגו את כל אחד מהצדדים הטוען לחלקו בירושה.לסיכום, ניתן להתנגד לבקשה לצו ירושה גם לאחר שפורסם כי הוגשה בקשה לצו ירושה. חשוב לבצע את התהליך בצורה מקצועית ומסודרת עם עורך דין מנוסה כדי להגדיל את הסיכוי שההתנגדות לצו תתקבל על ידי בית המשפט. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן