דלג לתוכןדלג לפוטר

ההבדלים בין ייפוי כוח מתמשך לבין מינוי אפוטרופסות

אחד הקשיים הגדולים ביותר העומדים בפני אדם, הוא להעלות על דעתו סיטואציה שבה לא יוכל לקבל יותר החלטות עבור עצמו. אף אדם לא מעוניין לדמיין עצמו חולה, כשצלילותו הולכת ודועכת. עם זאת, לעתים החיים לוקחים אותנו למקומות אחרים. לכן מומלץ לתכנן היטב מראש, מאשר להיות מופתעים ולא מוכנים להתמודד עם המצב החדש, המאופיין לרוב בחוסר אונים.

עד לאחרונה, אדם אשר איבד חלילה את צלילות דעתו, פנה לבית המשפט שמינה לו אפוטרופוס חיצוני לרכוש, לגוף או לשניהם יחדיו. החיסרון הגדול של שיטה זו, טמון בכך שכל החלטה מתקבלת על פי שיקול דעתו של בית המשפט, ללא כל התחשבות בדעתם של קרובי משפחתו של האדם ו\או במצבו בפועל. ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי שנוצר בשנת 2016, כדי לתת פתרון למצב המורכב. משמעותו, היא שכל אדם יוכל לקבוע בעצמו מיהו הגורם שיטפל בענייניו לאחר שצלילותו תדעך, או שמא ייקלע למצב רפואי שאינו מאפשר לו לעשות זאת.

אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך; עניין של שליטה

ההבדל הגדול ביותר בין שתי השיטות, הוא מידת השליטה על זהותו של מיופה הכוח. מינוי האפוטרופוס כאמור נעשה על ידי בית המשפט, בשיקול דעתו בלבד. אומנם נכון שקרוב משפחה הוא זה שמגיש את הבקשה לבית המשפט, אך הדבר עלול לגרור אחריו סכסוכים וקרעים בתוך המשפחה, כשאדם שאינו מכיר את הדינמיקה המשפחתית או את האדם הממנה, לוקח את המושכות וקובע החלטות גורליות. עד כדי כך, שכל פעולה דורשת אישור מהאפוטרופוס הכללי ללא כל התחשבות בדעתם של קרובי המשפחה. מסיבה זו, בדרך כלל נצפים מאבקי כוחות בתוך המשפחה (בין אחים, ילדיו של הממנה וגורמים נוספים), על כסף, רכוש, נכסים ועוד.

ייפוי כוח מתמשך לעומת זאת, מעניק לאדם הצלול בדעתו את האפשרות לקבוע מי יהיה מיופה הכוח מטעמו. זה יכול להיות אח, אחד הילדים, או אפילו חבר קרוב מאוד. כך או כך, מיופה הכוח חייב להיות אדם שהממנה סומך עליו לחלוטין; אדם שלא רק יתחשב ברצונותיו של הממנה אלא גם יהיה אחראי מספיק כדי לבצע את המוטל עליו- לקחת החלטות בשמו של הממנה ובענייני הממנה, בנושאים אישיים, רפואיים, רכוש או חלק מהם. חשוב לציין שניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד, כך שבמקרה ומיופה הכוח הראשון אינו מסוגל לבצע תפקידו, עדיין יהיה מי שידאג לכל ענייניו של הממנה.
בדרך זו, נמנעים חיכוכים מיותרים וקרבות שליטה, שכן הממנה קובע מראש מי יהיה מיופה כוחו, בקביעה שנחשבת משפטית לכל דבר, אך שאינה דורשת התערבות משפטית. למה הכוונה?

תפקידו של בית המשפט

כאמור, בית המשפט יהיה זה שיקבע מי הוא האפוטרופוס, לאחר שתוגש לו בקשה מקרוב משפחה. הפנייה לבית המשפט היא לרוב תולדה של מחלוקת משפחתית לגבי היקף סמכות האפוטרופוס וזהותו, דבר שמצריך התערבות משפטית. במקרים מסוימים ממנה בית המשפט אדם זר או עמותה, כאפוטרופוס בניגוד לרצונו של האדם, וקרוביו. בנוסף לכך, מכיוון שמדובר באפוטרופוס שאנו קרוב משפחה או אדם קרוב אחר, לרוב נדרשים בני המשפחה לשלם שכר טרחה בגין שירותיו.

בנוסף, בית המשפט מחייב הגשת דו"חות לאפוטרופוס הכללי; דו"חות תקופתיים, דו"חות בנושא מצבת נכסים, דו"חות של הכנסות והוצאות ועוד. במקרים שבהם בוחרים קרובי המשפחה להיעזר בעורך דין לעריכת הדו"חות, כאשר המשמעות היא הוצאות כספיות נוספות.

לעומת זאת, ניסוח ייפוי כוח מתמשך, אינו מחויב בפיקוח של האפוטרופוס הכללי. זאת, אלא אם כן הוגשה תלונה על הממונה, או שהממנה קבע שיש צורך בפנייה לאפוטרופוס הכללי כדי להכריע במחלוקות כאלו ואחרות. בנוסף, ההסכם נחתם מחוץ לכותלי בית המשפט, במשרדה של עורכת דין חגית הלוי ושות', שמעניקה ליווי מקצועי לכל אורך התהליך, ייעוץ ודיוק ההסכם כך שלא ישתמע לשתי פנים.

ליווי משפט יידרש בכל אחד מהמקרים הללו

על אף ההבדלים בין שני ההליכים, בכל זאת ישנה נקודה אחת משותפת להם. בין אם הבחירה היא למנות אפוטרופוס או לנסח ייפוי כוח מתמשך, שירותי עריכת דין יהיו חלק בלתי נפרד מהתהליך. מכיוון שמדובר באחד התחומים הרגישים ביותר בעולם המשפט, מומלץ לבחור בעורך או עורכת דין שעברו השתלמות ייחודית לנושא, וצברו בו ניסיון.

ככל שלאיש או אשת המקצוע יהיה יותר ניסיון, ותק וידע, ישנה הבטחה רבה יותר לכך שרצונו של הממנה יתגשם במלואו ועל הצד המדויק והטוב ביותר. בהתאם לכך, עליו לבחור לא רק עורך דין מקצועי, אלא גם מיופה כוח שאפשר לסמוך עליו ללא כל עוררין. זה יכול להיות אחד מילדיו, אח או אחות, בן או בת זוג ואף חבר קרוב. יש לזכור שלא מדובר כאן בבחירה אמוציונלית, אלא כזו לוגית הנובעת מהבנת המצב הקיים וכיצד ניתן לבחור באדם בעל הכישורים המתאימים ביותר למצב. אדם שישמור על תקשורת עם עורך הדין, ושיוציא לפועל את הסעיפים הכתובים בייפוי הכוח, לשביעות רצונו של הממנה. כך, כשהוא מוקף בגורמים אשר יעשו את הנדרש לגם הגשמת רצונותיו, יוכל הממנה להתמקד בטיפול, החלמה ואיזון איכות חייו.

לדאוג עוד היום לעתיד שלכם

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי שמאפשר לכם בסופו של דבר, לדאוג לעצמכם בעתיד. נכון שרבים אינם מעוניינים לתת את הדעת במחשבות על 'מה אם', אך עדיף להקדים את המאוחר ולדאוג לעצמכם מראש, מאשר לא לעשות זאת כלל.

עורכת דין חגית הלוי היא עורכת דין ונוטריון לדיני משפחה, גירושין, צוואות וירושות, בעלת ניסיון של שנים. בשנת 2015 אף נבחרה ע"י מגזין "את" לאחת מ-12 הנשים המובילות בתחום המשפט בישראל.

למידע נוסף בנושא ייפוי כוח, מינוי אפוטרופסות וההבדלים ביניהם, אתם מוזמנים להאזין לריאיון של עו"ד חגית הלוי בתוכנית הלייף סטייל ב- 102FM בלינק: https://summur.ai/3IWqI

תכנית הלייף סטייל של רדיו תל אביב

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן