דלג לתוכןדלג לפוטר

כיצד בוחנים הפרה של הבטחת נישואין?

התובענה שלפנינו עוסקת בתביעתה של אישה (להלן: "התובעת"), נגד מי שהיה עתיד להיות בעלה (להלן: "הנתבע"), בטענה כי הלה ביטל את חתונתם המיועדת, זאת לאחר שהיו מאורסים במשך כשנתיים וחצי. מאמר זה מבוסס על פסק דין של בית משפט השלום בקריות, במסגרת ת.א 36813-11-15 מנגדף נ' נמארנה, ומובא לפניכם/ן, במטרה לחשוף אתכם/ן להחלטות בית המשפט בנושא הפרה של הבטחת נישואין. כל זאת נעשה ונכתב עבורכם/ן, קוראים וקוראות:

עובדות המקרה:

התובעת והנתבע, בני הדת המוסלמית, הכירו בעוד התובעת הייתה גרושה ואילו הנתבע היה רווק. השניים התארסו לאחר הכרות והיו מאורסים במשך כשנתיים ואף קבעו תאריך לחתונה. אלא שהנתבע, ביום מן הימים, הודיע לתובעת כי אין לו כל כוונה להתחתן ולכן ביטל את החתונה. מכאן התובענה שלפנינו. יוער, כי כיום השניים נשואים לאחרים ופתחו בחיים חדשים, כל אחד לחוד.

טענות התובעת:

התובעת, מצידה, עומדת על כך כי פעמים רבות סייעה לנתבע כספית: בבניית ביתם העתידי שהוצאות בנייתו היו כרוכות בעשרות אלפי שקלים, כמו גם בהלוואה שלקחה מעבודתה, מתנות יקרות ערך שקנתה לו ואף עזרה שקיבלו השניים מהוריה של התובעת, לשם בניית הדירה המשותפת. כמו כן, התובעת טוענת כי הנתבע השאיר בידיו את כספי מתנות האירוסין ולא שיתף אותה בהם. אלא שביום שביקש הנתבע מהתובעת לערוב לו להלוואה שביקש מהבנק, הלה סירבה ואילו הנתבע הודיע על ביטול החתונה. התובעת תובעת פיצוי בגין נזק לא ממוני, החזר הוצאותיה וכן את חלקה בהשבחת הדירה שנבנתה עבור בני הזוג.

טענות הנתבע:

הנתבע טוען כי התובעת מצידה לא התנהלה כמצופה מאישה בחברה הערבית השמרנית, בשל יציאתה מהבית, השתתפות בצפייה במשחקי כדורגל, נסיעות לחו"ל וכדומה. לצד זאת, טוען הנתבע כי בין השניים הייתה הבנה ברורה כי יתכן והם לא יינשאו, בשל העובדה כי יחסיהם אינם בשלים מספיק עד למועד הנישואים, וגם בשל העובדה שהאירוסין והחתונה העתידית נבעו מלחצי משפחת התובעת.באשר לטענות התובעת לגבי הכספים שהוצאו על ידה, הנתבע טוען כי האחרונה כלל לא סייעה לו כלכלית, למעט סכום פעוט של 3,500 ₪, ששילם אביה לשם עזרה לבית. הנתבע מכחיש בתוקף כי ביטול החתונה הוא בשל העובדה כי התובעת סירבה לערוב לו בהלוואה בבנק, אלא בשל מחלוקות רבות שהתעוררו לאחר שהשניים התארסו. כמו כן טוען הנתבע, כי התובעת לא נהגה לכבד את משפחתו, דבר שאסור בחברה הערבית, ומסיבות אלו הגיע הנתבע להחלטה לבטל את החתונה. הנתבע מוסיף ואומר כי גם לאחר שניסתה המשפחה לגשר בניהם, התובעת לא כיבדה את משפחתו ולא השתתפה כלל בהכנות לחתונה, ומכאן, הוא החליט לבסוף שהחתונה לא תתקיים. הנתבע מוסיף כי הוא נשא בהוצאות רבות בגין מסיבת האירוסין, וכי התובעת ממשיכה להחזיק בתכשיטים שקיבלה ממנו במתנה, ששווים אלפי שקלים.

השאלה המשפטית:

השאלה הראשונה שעולה, היא למעשה בחינת משמעות טקס האירוסין בין הצדדים, כיצד מצטייר טקס הנישואין והאם הוא מעמיד את הזוג בהתחייבות? השאלה השנייה שעולה, היא האם בחינת כריתת החוזה תיבחן על פי הדין האזרחי או על פי הדין הדתי?

הדיון בבית המשפט:

בישראל, אומצה ההלכה של תביעה בגין הפרת הבטחת נישואין, דהיינו – "לכרות ברית חיים עם האישה אשר אהבת". גם אם לא נראה כי הגיעו להתחייבויות כלכליות בניהם, הרי שמדובר בהתחייבות חוזית שאומנם אינה ניתנת לאכיפה, אך בהחלט מזכה את הנפגע מהפרתה, והסעד שניתן הינו פיצויי הסתמכות, לרבות הוצאות שהוציא הנפגע. למעשה, די בהוכחה כי הייתה הבטחת נישואין וזו יוצרת עילה חוזית.בנוגע לשאלת טקס הנישואין – נכון שטקס הנישואין אינו יוצר בדין המוסלמי חובה להינשא ולאחר מכן יכולים בני הזוג להחליט כי אינם מעוניינים בחתונה. רוצה לומר, גם בדין הדתי–המוסלמי, לא רואים בטקס הנישואין כהתחייבות משפטית כלשהי וכי גם הדין הדתי מכיר בכך שבמידה ובתקופה זו אחד מבני הזוג הוציא הוצאות ונגרם לו נזק מביטול החתונה, הרי שיש לפצותו.בנוגע לשאלת בחינת כריתת החוזה – עילת הפרת הבטחת נישואין אינה עילה בדין האישי, אלא עילה אזרחית. מכאן, שבחינת כריתת החוזה צריכה להיבחן על פי הדין האזרחי ולא הדתי. הבחינה תהיה בשאלה – האם היו הבנה והסכמה בין בני הזוג? על פי הפסיקה, נשתמש במבחן האדם הסביר במעמדם של הצדדים – האם אדם סביר היה מבין מההצעה שהופנתה אליו, על כוונה ליצור יחסים משפטיים? ברור כי בבחינת השאלה, נוכל להגיע אל התשובה – כי היחסים בין השניים לא הבשילו, אך מנגד, ניתן גם להגיע למסקנה כי היחסים הבשילו.מכאן, ביהמ"ש מסיק כי הסכמת הצדדים הבשילה להבטחת נישואין מחייבת. למסקנה זו הוא מגיע ממספר טעמים, תוך בחינת תקופת ההיכרות, עריכת טקס הנישואין, השקעה כספית עתידית וכדומה.לכן, בית המשפט מקבל את התובענה ואת טענות התובעת, ומחייב את הנתבע לשלם לתובעת סכום כספי על סך 48,000 ש"ח, המגלמים את ההסתמכות של התובעת ואת השקעתה.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן