דלג לתוכןדלג לפוטר

גישור בהליך גירושין – איך הוא מתנהל וכיצד עדיף לנהל אותו

תהליך הגירושין בישראל עבר שינויים רבים, אחד החשובים בהם הוא החובה לנסות ולהגיע להסכם גירושין באמצעות תהליך גישור לפני פנייה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה. הסיבות לכך מגוונות – החל מהניסיון לפתור את העומס הרב על בתי המשפט והכמות הגדולה של דיונים בענייני גירושין, המשך בניסיון ליצור מנגנון להסכם יציב יותר המבוסס על רצונות וצרכי שני בני הזוג וכלה בטובת הילדים. תהליך גירושין בבית המשפט משפיע על הילדים בצורה חריפה יותר כאשר כל צד נלחם באגרסיביות על הזכויות והצרכים הדרושים לו.

מה מתרחש בתהליך הגישור?

תהליך הגישור, בניגוד לדיון בבית המשפט, אינו מיועד להצגת האינטרסים האישיים של כל אחד מבני הזוג כאשר אדם שלישי קובע איזה אינטרס חשוב יותר. הוא נועד, בראש ובראשונה, להציף את הנושאים השונים השנויים במחלוקת. באמצעות שיחה פתוחה כאשר יש מקום גם לרגשות ולכאב. לצד הטיעונים ההגיוניים עולים רצונות שני בני הזוג בדבר חלוקת הרכוש, משמורות הילדים ומזונותיהם. כל צד מציג מדוע הוא חושב שנכון יהיה לחלק את הרכוש בצורה מסוימת. הוא ממשיך ומציג את מצבו הכלכלי הנוכחי, את יכולת ההשתכרות שלו ואת התנאים בהם הוא חי. לאחר מכן תוצג המשפחה כולה ומערכת היחסים הקיימת בתוכה. כך, ניתן יהיה לזהות כיצד ליצור בצורה הנכונה ביותר את הפיצול של המשפחה לשני חלקים.

אתם מעלים את האפשרויות השונות

במהלך הליך הגישור שני בני הזוג יכולים להעלות אפשרויות שונות שיועלו לדיון. פגישות אלה ידגישו את הנושאים עליהם יש הסכמה והסעיפים הללו ירשמו כטיוטה ראשונית בהסכם. הסעיפים עליהם לא מסכימים בני הזוג ידונו בהרחבה כאשר לכל צד יהיה את הזמן והמקום להסביר באריכות מדוע הוא חושב שזו הדרך הנכונה. לעתים, מגשר יציע פתרונות חדשים מתוך ניסיונו הרב בגישור בין בני הזוג. פתרונות אלה יכולים להוות פשרה בין האינטרסים של כל אחד מהם ולהעניק לשני הצדדים תחושה טובה יותר בדרך לחתימה על ההסכם. לדוגמה, הפחתה בגובה תשלום דמי המזונות בתמורה להרחבת הסדרי ראייה, שינוי של מקום המגורים ופיצוי על שכ"ד שצד אחד משלם בעוד השני מקבל את דירת המגורים ופתרונות דומים אחרים. חשוב לציין כי הליך הגישור אינו מחייב. ההצעות המועלות בו אינן כורח המציאות וכמובן שאם שני הצדים אינם מגיעים להסכמה – תמיד נותרת החלופה של הגשת תביעה לבית הדין או לבית משפט ובכך למסור את הערכה השיפוטית לידי השופט/דיין אשר יפסוק באופן סופי בסוגיות השונות.

איזו דרך עדיפה? גישור או פנייה לבית המשפט?

לכל אחת משתי האפשרויות יש יתרונות וחסרונות. להסכם שנכתב כתוצאה מתהליך גישור יש יתרון ברור: שני בני הזוג דיברו ארוכות על מנת להגיע להסכמות. ההסכם הוא תוצאה של החלטה משותפת, למרות הרגשות הרבים הנלווים לתהליך. לעומת זאת, עבור בן הזוג שאינו מוכן להתפשר על הסעיפים השונים יתכן ובית המשפט הוא החלופה המתאימה. כאשר השופט מקבל החלטה כלשהי, ניתן אמנם לערער עליה, אך כאשר עוגנה בהסכם סופי זו תהיה הדרך בה יפעלו בני הזוג. בנושאים כספיים מהותיים עשוי להיות יתרון לאדם שנעזר בעו"ד בבית המשפט שפעל לטובתו. לתהליך גישור יש יתרון נוסף הקשור לפן הכלכלי של הגירושין עצמם. דיונים בבית המשפט עשויים להמשך זמן רב ולעלות לבני הזוג סכומי כסף גבוהים. גישור, לעומת זאת, עולה בדרך כלל סכום נמוך יותר המשולם על ידי שני בני הזוג. תהליך הגישור, אם הצליח, יאפשר לשני בני הזוג לסיים את תקופת הנישואין ביניהם בהסכמה הדדית, להגיע להסכם גירושין תקף ולשלם עלך כך סכום נמוך יותר. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן