דלג לתוכןדלג לפוטר

גירושין בבבית הדין הרבני או גירושין בבית משפט לענייני משפחה?

חשבתם שנועדתם זה לזו, אך לצערכם הרב הקשר עלה על שרטון. כעת, אתם יודעים שאין דרך אחרת ואתם בדרך לגירושין. שמעתם שקיימות שתי דרכים: הראשונה גירושין בבבית הדין הרבני, והשנייה גירושין בבית משפט לענייני משפחה. האם קיים הבדל בין שני המוסדות? במאמר זה נגלה האם באמת עומדות לפניכם שתי האופציות ומה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

זוג יהודי בארץ? אין לכם יותר מבחירה אחת

עבור זוג יהודי בארץ התשובה פשוטה מאד. הדרך היחידה להתגרש היא באמצעות בית־הדין הרבני. הוא זה המעניק לשני בני הזוג את הגט. אך, הנושאים השנויים לרוב במחלוקת כמו: מזונות, חלוקת הרכוש והסדרי הראייה הם אלה שניתנים לדיון בשני המוסדות הללו. אם כך, כיצד ניתן לדעת באילו מהערכאות יקבעו הנושאים המהותיים כל כך? התשובה מעט מתסכלת. הסמכות לדיון תמצא בידי בית־הדין שאליו הוגשה התביעה הראשונה. אם בת הזוג הגישה תביעה ראשונה לבית־המשפט לענייני משפחה שם יהיה הדיון, גם אם רק שעות ספורות לאחר מכן בן הזוג הגיש את התביעה לבית־הדין הרבני.

מהם היתרונות והחסרונות של גירושין בבית משפט לענייני משפחה?

עד לאחרונה הייתה נהוגה התפישה כי לנשים יש זכויות רבות יותר בבית המשפט לענייני משפחה בהשוואה לבית הדין הרבני. עם זאת, במקרים מסוימים יהיה יתרון דווקא לבית־הדין הרבני עבור אישה. בית המשפט לענייני משפחה קובע את סכום המזונות בצורה אובייקטיבית יותר, בהתבסס על מחשבון קבוע המשקלל את הסדרי הראייה, מצבם הכלכלי של האם והאב, המשכורת הנוכחית ובמקרים מסוים גם כושר ההשתכרות הפוטנציאלי. בית־הדין הרבני עשוי לייחס משמעות גם לנושאים נוספים כמו, גירושין כתוצאה מבגידה של האישה העשויים לפגוע במזונותיה.יתרון נוסף שיש לדיוני גירושין בבית משפט לענייני משפחה הוא מהירות ההליך המשפטי. בדרך כלל הדיונים יהיו קצרים יותר, ואם אחד מבני הזוג אינו מעוניין להיות עם השני ודורש גט, הוא יוכל לקבלו. בשנים האחרונות בדרך כלל, ההליך ייחל בניסיון לגישור כדי להקל על העומס בבתי המשפט, אך מעבר לכך התהליך יהיה מהיר יותר בערכאה זו.

מהם היתרונות והחסרונות של גירושין בבית הדין הרבני?

עבור הגבר, פעמים רבות, יהיה יתרון מסויים להגשת התביעה בבית־הדין הרבני, אם ברצונו להאריך את התביעה. הוא יכול לטעון כי הוא מעוניין לנסות להגיע לשלום בית, ובית־הדין הרבני עשוי להיעתר לתביעתו. בנוסף, ישנם מאפיינים בגירושין הקשורים לחוק העברי כמו, סירובה של האישה לקיים יחסי מין במהלך הנישואין העשויים לפגוע בזכויותיה.לעומת זאת, קיים יתרון להתחלת הליך גירושין בבית הדין הרבני. כאשר כורכים את התביעות למזונות, הסדרי ראייה וחלוקת הרכוש בתביעה אחת לבית־הדין הרבני, אין צורך לעמוד בפני שתי ערכאות כדי לסיים את תהליך הגירושין. אם שניכם מסכימים מראש על הסעיפים השונים, אתם יכולים לבחור בכל אחת מהאפשרויות.

לא בכל מקרה אפשר להגיש גירושין בבית הדין הרבני

כיום, יש מגוון רחב של זוגות שאינם עונים על הקריטריונים שמאפשרים להתגרש בבית הדין הרבני. בין הקריטריונים הללו נמנים זוגות לא יהודים או כאשר אחד מבני הזוג מדת אחרת וזוגות חד מיניים. במקרה זה גם הנישואין ביניהם יהיו נישואים אזרחיים. אם הם נישאו במדינה המאפשרת להגיש את בקשת הגירושין, ניתן לטוס לשם ולהתגרש (כמובן לא בעידן הנוכחי שבו הטיסות מישראל הוקפאו). במידה שהזוג מעדיף שלא לטוס, ניתן להגיש בקשת גירושין בבית משפט לענייני משפחה.מעוניינים לקבל ייעוץ מקיף בנושא גירושין? פנו למשרד עורך דין גירושין חגית הלוי ושות' באמצעות האתר או טלפונית במספר 077-2306101 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן