דלג לתוכןדלג לפוטר

כל מה שחשוב לדעת על צוואה וירושה

מתי צריך צו קיום צוואה?

פעמים רבות, לאחר פטירתו של קרוב, אשר השאיר אחריו צו ירושה, לא ברור כיצד צריך לפעול. על מנת לקיים את הוראות הצוואה ולחלק את העיזבון בין היורשים, תצטרכו לבקש מרשם הירושות "צו קיום צוואה". הצו הזה הוא בעצם הודעה של בית המשפט על כך שהצוואה תקפה ונכונה, ולא ניתן יהיה לבצע כל פעולה ברכוש (מכירת דירה, העברת כספים מחשבון בנק וכל פעולה אחרת) בלי שיהיה בידיכם צו כזה.

הוצאת צו קיום צוואה

על היורשים או בעל עניין אחר בעיזבון להגיש את הבקשה המתאימה אצל רשם הירושות באזור מגוריו של הנפטר. הבקשה צריכה להיות מוגשת בשלושה העתקים, ויש לצרף אליה את המסמכים הרלוונטיים, בכלל זה: תעודת פטירה, הודעה לכל שאר היורשים על הגשת הבקשה והצוואה עצמה, כמובן. יש לשלם אגרה לרשם הירושות, וכן אגרה לצורך פרסום מודעה בעיתונים יומיים על הגשת הבקשה.הרעיון הוא כי לכל אדם יש זכות להתנגד לבקשה תוך שבועיים (14) ימים מפרסום המודעה בעיתון –  כדי למנוע "מחטפים" וכו´. מי שמחזיק בצוואה של נפטר, חייב למסור לרשם הירושות העתק מהצוואה מיד לאחר היוודע דבר הפטירה. מומלץ לא להמתין, כיוון שאי מתן העתק, כאמור, מהווה עבירה פלילית בגינה ניתן לגזור עד 3 חודשי מאסר ואפילו קנס. פנו בהקדם האפשרי לעורך דין על מנת שיינתן צו לקיום הצוואה ללא דיחוי.

התנגדות לקיום צוואה

אם נפטר אדם הקרוב לכם, והוגשה לרשם הירושות בקשה לצו לקיום צוואה ואתם סבורים כי מדובר בצוואה שאיננה אמיתית, שניתנה תחת לחץ או שהינה בלתי הוגנת – הרי שאתם יכולים להגיש התנגדות לבקשה לצו לקיום צוואה. את הבקשה מגישים לאותו רשם ירושות אליו הוגשה הבקשה לצו לקיום ירושה, וצריך לנמק את הבקשה עם סיבה ממשית להתנגדות לצוואה.חלון ההזדמנויות הוא קצר: לרשותכם עומדים 14 ימים לאחר הפרסום בעיתונות בד"כ, כדי להגיש את התנגדותכם לצו לקיום צוואה.

ישנן מספר סיבות בגינן ניתן להתנגד לקיום צוואה:

  • אם הצוואה איננה משקפת את רצונו של המנוח, כיוון שהושפע בצורה לא הוגנת על ידי מאן דהוא.
  • הצוואה נכתבה על ידי המנוח כשהיה נתון תחת לחץ, איום או בעקבות כפייה.
  • אם הצוואה נכתבה באופן ברור לטובת מי שהיה עד לעריכתה או שהיה מעורב בעריכת הצוואה.
  • אם הצוואה נכתבה בעת שהמנוח לא היה צלול במחשבתו (לוקה באלצהיימר, למשל) או כשיר (בין אם פיזית ובין אם נפשית) לתת את הצוואה.
כמובן כי המדובר ברשימה שאיננה סגורה ותיתכנה סיבות נוספות להתנגדות לקיום צוואה. בכל מקרה, לאחר הגשת הבקשה להתנגדות יעביר הרשם את התיק אל בית משפט לענייני משפחה לצורך דיון בהתנגדויות. חשוב להבין, כי בית המשפט לא מבטל צוואות בקלות ונדרשות ראיות מוצקות וממשות לטענותיכם נגד הצוואה.חלון ההזדמנויות קצר, ולכן, אם לדעתכם ייגרם לכם עוול על ידי קיום הצוואה וכי יש לבטלה, פנו ללא דיחוי לעורך דין, לרשם או לבית המשפט כדי להבטיח שתקבלו את כל מה שמגיע לכם.

מהו צו ירושה ומתי יינתן?

מה עושים כאשר נפטר אדם שלא הותיר אחריו צוואה? בהיעדר צוואה, החוק קובע את האופן בו יש לחלק את הירושה ומי הם יורשיו של המנוח. (חוק הירושה, תשכ"ה – 1965).היה ואתם רואים עצמכם בין יורשיו של המנוח, יש לבקש צו ירושה מאת רשם הירושות. הרשם יקבע בצו הירושה על פי הוראות החוק, מי הם יורשי המנוח ומה חלקו של כל יורש בעיזבונו של המנוח.

שימו לב: לא ניתן להעביר את רכושו של המנוח לידי מאן דהוא בלא צו ירושה.

הוצאת צו ירושה

על היורשים של המנוח להגיש בקשה אצל רשם הירושות לצו ירושה (די שאחד היורשים יגיש את הבקשה בשם כולם). יורשים מכוח החוק הם רק קרובי משפחתו של המנוח מדרגה ראשונה, קרי: בן או בת זוגו, הוריו, אחיו, ילדיו וכיוצא באלו. את הבקשה יש להגיש אצל הרשם לפי איזור מגוריו של הנפטר.הבקשה צריכה להיות מוגשת בשלושה העתקים ואליה יש לצרף תעודת פטירה, הודעות עבור היורשים (עם אישורי שליחה בדואר רשום). נוסף על אלה יש לשלם אגרה עבור טיפול הרשם בבקשה ואגרה נוספת בעבור פרסום בעיתונות על דבר הגשת הבקשה. הפרסום נועד לאפשר לכל אדם הרואה עצמו בעל זכות בעיזבון להתנגד לצו הירושה ולטעון, למשל, כי בידו צוואה.לאחר קבלת הבקשה אצל הרשם, היא מועברת אל האפוטרופוס הכללי, כדי לקבל את תגובתו וכן לפרסום בעיתונות יומית. במידה ולאחר הפרסום ותגובת האפוטרופוס הכללי אין התנגדויות להינתן צו הירושה, מוחזרת הבקשה אל הרשם, והלה יאשר אותה ויינתן צו ירושה חתום כדין. כל עניין צו הירושה עלול לארוך מספר חודשים. כדי למנוע עיכובים בהעברת הנכסים ליורשים, רצוי שהבקשה תוגש בהקדם האפשרי.עם צו הירושה תוכלו לדרוש את חלקכם בעיזבון בבנקים, בלשכות רישום המקרקעין (כדי להעביר זכויות על דירה על שמכם) וכיוצא באלו.נדגיש שוב, כי בלי צו ירושה, לא תוכלו לקבל את חלקכם בעיזבון, ולכן חשוב לפנות מוקדם ככל הניתן כדי לקבל צו ירושה.האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי ואין להסתמך עליו ככזה.  

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן