דלג לתוכןדלג לפוטר

ביטול הסכם גירושין

כאשר זוג נשוי גומל בליבו להפריד כוחות ולהתגרש, באפשרות הצדדים לחתום על מסמך שכותרתו "הסכם גירושין". הסכם זה נועד להסדיר ולעגן ברמה המשפטית סוגיות שונות הנוגעות להליך הגירושין, כמו: מזונות, משמורת וחלוקת רכוש וזכויות כספיות שונות. מסמך זה הוא חוזה לכל דבר ועניין, ויש לקבל לאשר אותו על ידי בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני, תוך בדיקה כי אכן החתימה על החוזה נעשתה בתום לב ובצלילות דעת. ביטול הסכם גירושין הוא אפשרי אך נעשה במקרים חריגים בלבד.

במה כרוך ביטול הסכם גירושין?

ישנם יתרונות רבים להסכם גירושין, משום שהוא מאפשר לבני הזוג להסדיר ביניהם את הסעיפים השונים מבלי לפנות לערכאות שיפוטיות, אך ישנו חיסרון אחד אשר מקשה על ביטול הסכם גירושין אם עולה הרצון לעשות כן. בשל חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג 1973, המסמך עומד תחת דיני חוזים וניתן לו תוקף של פסק דין. לכן, ביטול הסכם גירושין יתאפשר אך ורק כאשר הבקשה לכך עומדת תחת תנאים משפטיים ספציפיים. בשל מעמדו יוצא הדופן, ביטול הסכם גירושין אינו משימה קלה. אם כן, תחת אילו עילות נוכל בכל זאת לבטל את ההסכם? הנה מספר אפשרויות העומדות בפניכם:

הסכם גירושין אשר אינו נחתם מתוך רצון חופשי

עילה זו נופלת תחת כללי ביטול הסכמים שקיבלו תוקף של פסק דין. במקרה כזה ביטול הסכם גירושין יתממש במידה ותינתן הוכחה שהחתימה נעשתה ללא הסכמה מלאה והבנה של משמעות הכתוב והשלכותיו. עילה זו תאפשר ביטול הסכם גירושין אך ורק במקרים חריגים שכן ההסכם הופך חוקי, אך ורק לאחר שאושר על ידי ערכאה משפטית שאכן החתימה נעשתה מתוך הסכמה חופשית. זאת על פי סעיף 2(ב) לחוק יחסי ממון ותקנה 258 כ"ו לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984.

חתימה על חוזה גירושין תחת הטעיה

כאשר אחד מבני הזוג טוען כי הובא לכדי חתימה על הסכם הגירושין בעוד בן הזוג השני הסתיר מידע במכוון, או אז תעלה האפשרות של ביטול הסכם גירושין תחת דיני חוזים. כך למשל בתיק ביהמ"ש שנפתח באוגוסט 2010, טענה האישה בפני בית המשפט בירושלים [1] כי בעת חתימת החוזה, הבעל הסתיר ממנה את קיומו של חשבון בנק נוסף בחו"ל. בית המשפט פסק כי אכן הצליחה האישה להוכיח שנעשתה הטעיה בעת חתימת ההסכם, ואף קבע כי היא זכאית למחצית מסכום הכסף אשר מופקד באותו חשבון.

הסכם גירושין תחת עושק

כאשר אדם מוכיח כי החתימה על הסכם הגירושין נעשתה תוך ניצול חולשתו הנפשית או הפיזית, כאשר בן הזוג העושק מודעה למצוקת העשוק ומנצל זאת, או כאשר תנאי ההסכם עומדים לרעתו של אחד מבני הזוג באופן חריג וקיצוני, אז יתאפשר ביטול הסכם גירושין בהתאם לסעיף 18 לחוק החוזים. כך למשל בשנת 2007, טען בעל בפני בית המשפט בתל אביב [2], כי אשתו ידעה על המצוקה הנפשית שבה היה מצוי בעת החתימה על הסכם הגירושין. הוא טען כי האישה ניצלה את מצוקתו במטרה להביא אותו לכדי חתימה על הסכם שאינו משקף את האיזון הרכושי והכספי בין הצדדים . בית המשפט קבע כי אכן הצליח התובע להוכיח את עילת העושק ופסק על ביטול הסכם גירושין תחת עילה זו.

כאשר מדובר בהסכם גירושין מוטב להקדים תרופה למכה

ביטול הסכם גירושין אינו הליך פשוט כלל ופעמים רבות על אף מאמצים רבים לא תתאפשר הוכחה מספקת. לכן, יש לחתום על ההסכם בליווי עורך דין מיומן אשר יסייע לכם לבדוק מבעוד מועד את כל היבטי ההסכמים עד תום, כך שתוכלו לחתום בלב שקט ולהימנע בעתיד מהניסיון של ביטול הסכם גירוש. 

[1]  פלונית נ' פלוני, בית המשפט לענייני משפחה ירושלים 18418-08-10
[2]  פלוני נ' פלונית, בית המשפט לענייני משפחה ת"א 203797-95

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן