דלג לתוכןדלג לפוטר

ייפוי כוח מתמשך – הלכה ולמעשה

לעתים, מכורח הנסיבות, אדם עלול לאבד את שיקול דעתו, את יכולת ההבנה שלו ואת תפישת המציאות כמו שהיא. הדבר עלול להיגרם בעקבות מחלה או בשל תאונה כלשהיא. משכך, החליט המחוקק ליתן אפשרות לאדם שמלאו לו 18 שנים, למנות מיופה כוח מטעמו אשר יקבל את ההחלטות החשובות במקרה בו אותו אדם איבד את יכולתו לקבל החלטות בעצמו. אותו מיופה כוח רשאי להחליט עבורו החלטות ואף לקבל הנחיות כיצד לטפל וכדומה. זאת ועוד, מייפה הכוח יבהיר, בהנחיות מקדימות, אילו פעולות ניתן לעשות, כיצד יש להתנהג ועד כמה ניתן לו שיקול דעת רחב בהיבטים שונים. כמו כן, קיימת רשימת עורכי דין שהוסמכו לחתום על ייפוי כוח מתמשך, מכוח חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב–1962 (להלן: "החוק") כאשר במשדרנו כל עורכי הדין מוסמכים לערוך ייפוי כוח מתמשך בהתאם לחוק. במאמר זה נסקור מהם התנאים למימוש הזכות לייפוי כוח, אילו עניינים ניתן לכלול בייפוי כוח, מתי ייפוי כוח מתמשך פוקע, מי זכאי לייפוי כוח, האם ניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד ועוד. מאמר זה מובא לנוחיותכם, קוראים/ות יקרים/ות. עם זאת, אין לראות במאמר זה תחליף לייעוץ משפטי של עורך דין.

עניינים שיכללו בייפוי כוח מתמשך

אדם אשר הפקיד את שיקול דעתו בידיו של מיופה הכוח, ידאג להכניס בתוך ייפוי הכוח, את כלל העניינים שבהם הוא מעוניין שאדם יפעל במקומו. בעניינים אישיים, מיופה הכוח יהיה מוסמך להחליט בכל הקשור לדיור, למצבו הנפשי והבריאותי. בענייני רכוש, מיופה הכוח ידאג לכל הקשור בנכסים, באם קיימים כאלה, לכספים וכדומה. בענייני בריאות, כל גורם רפואי מוסמך לעשות שימוש בייפוי הכוח המתמשך. עם זאת, ניתן לערוך ייפוי כוח רפואי, כלומר, בהתאם לחוק זכויות החולה, שבו אדם לוקח אחריות ומחליט החלטות עבור אדם אחר שאיננו מסוגל מבחינה בריאותית לתת הסכמה שהינה מדעת.

תנאים למימוש הזכות – לעריכת ייפוי כוח מתמשך

כאשר בגיר מעל גיל 18 חותם על ייפוי כוח מתמשך, במידה ויהפוך לאדם אשר אינו מצליח לקחת החלטות לבד או להפעיל שיקול הדעת, אז ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף. כמו כן, אותו אדם יכול למנות מראש מספר אנשים אשר יהיו בחזקת "מיודעים". מיודעים הינם אנשים אשר רשאים לבחון את פעולות מיופה הכוח אשר יקבל החלטות ביחס לאדם שאיבד את שיקול דעתו. למעשה, בכך אותו אדם מבטיח כי קרובי משפחתו למעשה ייפקחו על פעולותיו של מיופה הכוח. אנשים מיודעים הינם אנשים שמעודכנים בכל הקשור להחלטות שנקבעו על ידי מיופה הכוח, על פעולות שננקטו וכדומה.

מינוי נוסף במסגרת מתן ייפוי כוח מתמשך

קיימת אפשרות שמייפה כוח יחליט שברצונו למנות מספר מיופי כוח, וזאת במקרים חריגים שבהם מיופה הכוח הראשון למשל, לא יוכל לבצע את פעילותו מנסיבות כאלה ואחרות. בנוסף, ניתן לקבוע כי מספר מיופי כוח יעבדו בשיתוף פעולה, או שכל אחד יעבוד לחוד, בהתאם למה שיסכימו מייפה ומיופה הכוח, בזמן עריכת ייפוי הכוח המתמשך.

תוקפו של ייפוי כוח מתמשך

באילו מצבים ניתן יהיה לקבוע כי תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך פקע? להלן, מספר מצבים: במידה וחלה הידרדרות או שינוי מהותי בבריאותו של מיופה הכוח. במידה ואחד משני הצדדים נפטר – מיופה הכוח או מייפה הכוח, ובמקרים נוספים, כאשר הרלוונטיים ביניהם מוזכרים כאן. 

לסיכום:

ייתכנו מצבים בהם אנו עלולים לאבד את שיקול דעתנו, בין אם מדובר בזקנה ובין אם מדובר במחלה מתפרצת, ולכן עלינו להיות מוכנים אליהם ולהסתייע במיופה כוח מתמשך. לכן, לפני שכושר השיפוט עלול להיפגע, יש לבחור בקפידה מי יהיה מיופה הכוח ומי עתיד להחליט עבורנו החלטות, כאשר לא נוכל להחליט אותן בעצמנו. חשוב לציין, כי ייפוי כוח ייעשה רק במידה ואותו אדם ,אכן מבין את משמעותו של ייפוי הכוח המתמשך, לטובת מה הוא נועד ומה יכולות להיות התוצאות שלו, קרי, מישהו אחר שיטפל ברכושו, בענייניו האישיים ובבריאותו. לכן, יש להיוועץ עם עורך דין  לדיני משפחה המתמחה בעריכת ייפוי כוח מתמשכים, על מנת לסייע ולדאוג לכניסת תוקפו.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    אלימות כלכלית

    אלימות כלכלית

    גירושין בין בני זוג צעירים שעדיין לא הספיקו לצבור רכוש או הביאו ילדים לעולם הם תהליך פשוט יחסית. אולם, מרבית
    לקריאת המאמר >

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן