דלג לתוכןדלג לפוטר

חלוקת נכסים בגירושין

פירוק החבילה המשפחתית במקרה של פרידה וגירושין אינו קל. שלב זה טומן בחובו החלטות רבות, שישפיעו על גורל המשפחה שהתפצלה לאורך שנים. לכן, במקרה של גירושין עם ילדים ורכוש, הסכם הגירושין כולל בתוכו סעיפים, כמו: משמורת הילדים, מזונות וכן הסדר כספי הנוגע לדרך שבה יחולקו החסכונות והכנסים של בני הזוג בזמן הפרידה. במאמר זה נסקור את האתגרים הכרוכים בהיבט הכלכלי, כמו אפשרויות לחישוב חלוקת נכסים בגירושין, ודרכים שונות לביצוע החלוקה תוך הפסד מזערי לשני בני הזוג.

כיצד נקבעת חלוקת נכסים בגירושין?

הנכס הנפוץ ביותר בחלוקת הנכסים הוא דירת המגורים. אם אתם מתגוררים בדירה שכורה, ואין בבעלותכם דירה כלשהי, עליכם רק להחליט מי ישאר בדירה עד לתום החוזה ולשנותו בהתאם. אם הדירה נמצאת בבעלות שניכם, ושניכם רוצים להישאר בה, בית המשפט עשוי להחליט כי בן הזוג שיקבל את המשמורת על הילדים, ישאר בדירת המגורים, ויפצה את הגרוש/ה על חלקו בדירה. פיצוי זה יכול להיות באמצעות תשלום חלקי של גובה המשכנתה, תשלום עבור ערך ההשכרה של הדירה או ויתור על חלק בנכס נוסף בבעלות בני הזוג בתמורה לדירה זו.בהקשר זה חשוב לציין כי קיים הבדל בחלוקת הרכוש בין זוגות שנישאו משנת 1974 ואילך, לזוגות שנישאו קודם לכן. עבור זוגות שנשאו משנת 1974 העיקרון הקובע את חלוקת הרכוש (אם אין הסכם ממון), הוא בהתאם להסדר "איזון המשאבים" הקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973. הדבר אומר כי שווי הנכסים הנמצאים בידי כל אחד מבני הזוג יחושב, והחלוקה ביניהם תהיה שווה. זוגות שנישאו לפני 1974 יזכו לפסיקה על פי "חזקת השיתוף". על פי שיטה זו גם אם כל הנכסים נרשמו על שם אחד מבני הזוג, עדיין נכסים אלה יחולקו שווה בשווה.

מה אם היה הסכם ממון שבו לא נכלל כל הרכוש?

זוגות רבים חתמו על הסכם ממון בתחילת החיים המשותפים, לפני הנישואין או במהלכם. אך, לאורך השנים הזוג צבר רכוש נוסף שאינו מוזכר בצורה מפורשת בהסכם הממון. אם כך, כיצד תחושב חלוקת נכסים בגירושין אם לא כל הרכוש נרשם מראש? בדרך כלל נכס שהתקבל בירושה לפני הנישואין יהיה שייך לאדם שירש את הנכס. אם בן זוגו השקיע בנכס ושיפץ אותו, הוא רשאי לבקש את מבית המשפט לשקלל את ההשקעה, והוא עשוי לקבל פיצוי חלקי על השיפוצים. מלבד זאת, נכסים אחרים שאינם מוזכרים בהסכם הממון עשויים להיות מחולקים על ידי בית המשפט. לכן, אם רכשתם נכס כלשהו לבדכם ללא השתתפות בן הזוג, ואינכם מתכוונים להתחלק בשוויו חשוב להגן על רכוש זה בכתב. מכאן ניתן להבין את החשיבות הגבוהה לעדכון של הסכם הממון, כדי למנוע חלוקת נכסים בגירושין על פי החלטה שרירותית של בית המשפט.

חלוקת כספי פנסיה

גם הכספים שתקבלו בעתיד בתוכנית הפנסיה שלכם, עשויים להיות משוקללים בחישוב חלוקת נכסים בגירושין. תוכנית חיסכון, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות ותוכניות פנסיוניות נוספות נחשבות כרכוש. במקרה זה בית המשפט עשוי להגדיר כי ביום שחרור תוכנית החיסכון היא תחולק בצורה שווה בין הצדדים, או שאחד הצדדים ייתן פיצוי מוקדם כנגד תוכנית החיסכון בעת הגירושין, ויוכל בעתיד ליהנות מ-100% מכספי הפנסיה.לסיכום, חלוקת נכסים בגירושין היא נושא מורכב שחשוב להכיר לעומק. מומלץ להיוועץ בעו"ד לענייני משפחה וגירושין, שידריך אתכם כיצד לממש את זכויותיכם. אם אתם רואים שהקשר מתחיל לעלות על שרטון, כדאי לבחון את האפשרויות העומדות לרשותכם, ולעדכן באופן שוטף את הסכם הממון בכל נכס חדש שתקנו אם אינכם מתכוונים לחלוק את שוויו עם בן הזוג. 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן