דלג לתוכןדלג לפוטר

זכויות הגבר במשפחה

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    נושא זכויות הגבר במשפחה, עולה בעיקר כאשר מקבלים על עצמם בני הזוג, את ההחלטה להתגרש. מטבע הדברים, הליך הגירושין טומן בחובו השלכות מורכבות על בני הזוג, יחד ולחוד. זכויות הגבר באות לידי ביטוי בהליך הגירושין, בעיקר בעת ההתעסקות בתביעת המשמורת ילדים. על פי חזקת הגיל הרך, ילדים עד גיל 6 ישהו אצל האם. כלומר – האם מחזיקה במשמורת באופן טבעי, עד הגעתם של הילדים לגיל 6. כמובן, דבר זה נכון במקרים שבהם האם נמצאת כשירה לגידולם של הילדים. במקרים סבוכים יותר, הדיון על המשמורת, יידון בערכאות השונות.

    בגירושין, הדין המחייב הוא דין דתי, ולכן, פסיקות בית הדין הרבני לעיתים נראות מיושנות ולא מתאימות לימינו אנו. לאור כך, במקרים מסוימים, מחילים על הגבר חובות רבות, שאלמלא הדין הדתי ותפיסותיו, ספק אם היו מתקבלות על הדעת בחברה שיוונית ומתוקנת. לדוגמא, הטלת תשלום המזונות על האב. מכאן – שבמאמר זה, נעמוד על זכויותיו של הגבר במשפחה: נבין מהן זכויותיו והאם הן בכלל שונות מזכויותיה של אישה. כמו כן, נתייחס לזכויותיו של הגבר בהיבטים השונים.

    יובהר, כי מאמר זה הינו מאמר משפטי, אשר חושף אתכם/ן, הקוראים והקוראות, לנושא האמור, בהיבט המשפטי. אך אין זה אומר כי קריאת המאמר מהווה תחליף לייעוץ עם עורך דין מומחה בתחום.

    הליך הגירושין:

    הליך הגירושין בישראל ינוהל בפני בית הדין הרבני, וזאת בשל העובדה כי האחרון מחזיק בסמכות בלעדית לעסוק בהליך נישואין וגירושין של בני זוג יהודים. הדבר נכון ורלוונטי לבני זוג אשר התחתנו בחתונה דתית, כלומר – 'כדת משה וישראל'.

    בעת הליך הגירושין, מתבקשים בני הזוג לדון במספר תחומים נוספים, שמטבע הדברים נוגעים להליך הגירושין עצמו. לדוגמא: משמורת ילדים, מזונות ילדים חלוקת רכוש ועוד. הנושאים שבהם נראה כי זכויותיו של הגבר נפגעות, הינם בעיקר תביעת משמורת הילדים ותביעת מזונות הילדים. כעת, נעמוד בקצרה על ההשלכות של כל אחד מהנושאים האמורים, ונבין כיצד אלה משפיעים על זכויותיו של הגבר.

    משמורת ילדים:

    בעת הגירושין, ברור כי התא המשפחתי מתפרק, לא רק מבחינה אישית, אלא גם מבחינה כלכלית. לדבר יש משמעות רבה, שכן על בני הזוג לפרק את הבית שבו חיו יחד וגידלו את ילדיהם יחד. אלא שהשאלה שמתעוררת היא: מה קורה למעשה עם הילדים המשותפים של השניים? כאן רלוונטית תביעת המשמורת, שתכליתה, היא למעשה 'לזכות' במשמורת הילדים.

    המשמורת מאפיינת את ההורה המשמורן, אשר בחזקתו יהיו הילדים. רבים חושבים כי מי שמחזיק במשמורת, יכול לעשות ולהחליט כרצונו, בכל נושא שקשור לילדים. אך מחשבה זו שגויה ואיננה נכונה. זאת, מכיוון שבכל צעד וצעד הקשורים לילד, על ההורה המשמורן, לקבל אישור מההורה השני, על דברים אלו. חזקת הגיל הרך מורה כי המשמורת תינתן לאם, עד להגעתם של הילדים לגיל 6, מכיוון שמטבע הדברים, הילד כמובן זקוק יותר לאמו. בנקודה זו מרגיש הגבר כי זכויותיו נפגעות, בשל אי היכולת 'להילחם' על קבלת המשמורת על ילדיו, כבר בגיל קטן.

    מזונות ילדים:

    על פי הדת היהודית, תשלום מזונות, דהיינו תשלום צרכי בני משפחתו, מושתת על אב המשפחה. המזונות מוטלים על אב המשפחה, אשר עליו מוטלת החובה לזון את ילדיו ואת אשתו (אותה עליו לזון בהליך הגירושין, עד אשר יותר קשר הנישואין ביניהם). האב צריך לשלם מזונות עבור ילדיו, עד גיל 15 לפי המשפט העברי, וזאת גם אם אמם של ילדיו, היא זו ששימשה המפרנסת העיקרית.

    מכאן נראה כי על פי ההלכה היהודית, על אב המשפחה מוטלת החובה לכלכל את ילדיו, גם אם המשמעות היא שהוא אינו רואה את הילדים מדי יום ביומו. בנקודה זו, מרגישים מרבית הגברים, בעת הליך הגירושין, את הפגיעה הבסיסית ביותר בזכויותיהם: לא לראות את הילדים שהביאו לעולם.

    אלא שעל פי פסיקותיו החדשות והמעודכנות של בית המשפט לענייני משפחה, קביעת מזונות הילדים, תעשה בהתאם למשמורת הקבועה. כלומר, בית המשפט למעשה מבצע הבחנה ברורה, במקרים שבהם המשמורת הינה משותפת. מכאן, שגובה המזונות שייפסקו, ישתנה גם הוא, היות והצדדים מממנים את ילדיהם שווה בשווה, ולכן, במקרים אלו, גם לאם ייפסק תשלום מזונות, ולא רק על האב.

    סוף דבר:

    נושא הזכויות הינו נושא רחב ובעל משמעות רבה על חיי היום יום שלנו. פגיעה בזכות אדם בכלל, נתפסת כקשה ואסורה בתכלית האיסור. הפגיעה בזכויות מורגשת בעיקר בעת הליך הגירושין, המעורב בהליך משפטי, ואז נכנס לתמונה 'צד ג', אשר מחליט וקובע כיצד על בני הזוג להתנהל. אם הרגשת שזכויותיך נפגעו, במהלך הליך הגירושין או בכל נושא אחר בתחומי החיים, מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין מומחה, אשר יסייע לך.

    תחומי עיסוק נוספים:

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן