דלג לתוכןדלג לפוטר

זכויות האישה בגירושין

לאורך העשורים האחרונים היו שינויים בדרך שבה בתי המשפט ובתי הדין הרבניים מתייחסים לנשים במהלך הגירושין. למשל, תשלום דמי המזונות, שבעבר הושת על הבעל בעיקר, מחושב כיום על פי הכנסות שני בני הזוג והיכולת הכלכלית של כל אחד מהם. מלבד זאת, גם השעות שבהן כל בן זוג מממש את המשמורת שלו נלקחות בחשבון. זכויות האישה בגירושין, כוללות סעיף נוסף היוצר הבדלים בין המגדרים. אישה יכולה לדרוש דמי מזונות עבורה (בנפרד ממזונות הילדים) שנועדו לשמור על רמת החיים אשר לה הורגלה. במאמר זה נפרט בקצרה את זכויות של האישה במהלך הגירושין.

זכויות האישה בגירושין חלוקת הכספים והרכוש

אישה שהתגרשה זכאית למחצית מרכושו של בעלה, אם לא קיים על שמה כל רכוש אחר או חסכונות. עם זאת, זוגות שיש הן בבעלות האישה והן בבעלות הבעל רכוש, ידרשו לשקלל את שווי הרכוש המשותף והוא יחלוק על פי עיקרון "איזון המשאבים". אם הזוג נישא לפני שנת 1974, רכוש שהיה בידי אחד מבני הזוג לפני שנה זו לא ישוקלל בחישוב הנכסים המשותפים.

בעת הגירושין בני זוג רבים מנסים להסתיר נכסים. לא אחת מסתבר כי לבעל היה עסק או תיק מניות בבורסה ברשותו, והוא רשם על שם העסק דירות או חסכונות כדי שלא ישוקללו לחישוב הכולל של הנכסים המשותפים. זכויות האישה בגירושין קובעות כי היא רשאית לקבל חלק מנכסי הקריירה ונכסי המוניטין שהעסק צבר ואף חלק מהרכוש הפיזי. ניסיון להעלמת נכסים עשוי להיות חרב פיפיות, משום שהוא יפגע בדרך שבה בית המשפט יתייחס להתנהלותו של הבעל בדיוני הגירושין.

מזונות אישה

זכות זו בתוקף כל עוד הזוג עדיין נחשב נשוי על הנייר. לדוגמה, בעל פרוד מאשתו עדיין יצטרך לשמור על רמת החיים אשר לה הורגלה, ולשלם לה את הסכום הכספי שיכול לסייע לה לשמור על רמת חיים זו. אם לבעל אין יכולת כלכלית לעשות זאת, יתכן ויידרש לשלם כדי לשמור על רמת החיים שהיה לאישה בבית הוריה, במיוחד אם הדיון מתקיים בבית הדין הרבני שבו המשפט העברי מהווה הכלל המנחה.

הסיבה לכך היא העיקרון הקובע כי אישה "עולה עמו ואינה יורדת עמו". כלומר, אם האישה הורגלה לרמת חיים גבוהה במהלך החיים המשותפים, הרי שעל בעלה לשמור על איכות חייה עד לתקופת הגירושין ולמתן הגט. לכן, למרות שהנטייה של נשים רבות להעדיף את בית המשפט לענייני משפחה, דווקא בתחום זה בית הדין הרבני יטה לטובת האישה.

חשוב לדעת, כי אם לאישה יש נכסים מניבים, והיא משתכרת משכורת גבוהה או בשיעור זהה לזו של הבעל, יתכן וההכנסות הללו יקוזזו ממזונות האישה. חשוב להפריד בין כספים אלה לכספי מזונות הילדים שאינם מושפעים מאורח החיים של המשפחה.

זכויות האישה בגירושין: האם נכון לעזוב את מקום העבודה להגדלת הסכום שתקבל?

נשים רבות עוזבות את מקום עבודתן בתהליך הגירושין מתוך ניסיון לקבל סכום גדול יותר, הן בשקלול מזונות הילדים והן בשקלול מזונות האישה. למהלך זה עשויה להיות השפעה הפוכה על מזונות האישה. אומנם היא אינה מחויבת לעבוד, אך ניסיון להפחתת הכנסה למרות העובדה כי היא מסוגלת להשתכר, עשוי אף הוא להתפרש כניסיון לבצע מניפולציה על החלטת השופט בדומה להעלמת נכסים. מזונות הילדים, לעומת זאת, עשויים להיות מעט גבוהים יותר בהסכם הגירושין אם האישה לא עובדת בתקופת הדיונים.

לסיכום, זכויות האישה בגירושין תלויות במידה רבה בזכותה להשתכר, ברכושה הפרטי וכן ברמת החיים אשר לה הורגלה. אם אתם עומדים להתגרש, מומלץ לפנות לעורכת הדין חגית הלוי כדי להכיר זכויות אלה ולזכות להסכם גירושין המשרת את האינטרסים שלכם.

 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    מזונות אישה

    עריכת צוואה בחיים

    צוואה בחיים הינה מסמך בו אדם קובע מי אלו שיירשו את רכושו ונכסיו לאחר מותו וזאת במסגרת רצונותיו ובחירתו החופשית.
    לקריאת המאמר >

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן