דלג לתוכןדלג לפוטר

מימוש צוואה

ייתכן ואתם מודעים לכך שבן משפחה הוריש לכם נכס או כספים, אך עדיין אינכם יודעים כיצד לממש את הצוואה הזו. אכן, מדובר בסיטואציה לא נעימה. במיוחד, כאשר המשפחה האבלה עדיין עסוקה בסידורים כמו קבורה, שבעה וכדומה. לאחר השבעה, תוכלו להתחיל את הטיפול במימוש צוואה ברגישות רבה. לפניכם הסבר על התהליך שתעברו בעת מימוש צוואה.

היכן נמצאת הצוואה האחרונה והעדכנית ביותר?

הדבר הראשון שחשוב לבדוק הוא האם נכתבה צוואה מעודכנת לאחר זו שאתם מודעים אליה. גם אם אותה סבתא או אותו דוד רחוק הבטיחו לכם לפני שני עשורים שיורישו לכם חלק מביתם, יתכן והדברים השתנו מאז. נכדים נולדו, ילדים התבגרו וכעת הצוואה המעודכנת העבירה אליהם את הנכס. לכן, מתבצע תהליך בבית המשפט המכונה "בקשה למתן צו קיום צוואה". בקשה זו מתפרסמת בעיתונות בישראל, ומיועדת לאפשר למי שיש בידו צוואה שונה מזו שיש אצלכם, להביע התנגדות לקיום הצוואה ולהציג את הנימוקים.אם אין מחלוקת על תוכן הצוואה, התהליך יהיה פשוט מאד. רשם הירושה מורה על קיום הצו, ואז אתם יכולים לממש את הנכסים לפי רצונו של המנוח.

מימוש צוואה: בדרך כלל הסיטואציה יותר מורכבת

למרבה הצער, היות ופעמים רבות מדובר ברכוש שעשויה להיות עליו מחלוקת, תהליך קיום הצו עשוי להיות מורכב. אם לאחר הפרסום בעיתונות היומית, צד שלישי טוען כי מגיע לו חלק ברכוש, אתם עשויים למצוא את עצמכם בהליך משפטי שיכול להמשך בין מספר חודשים לשנים. אם אכן ניתן להוכיח כי הצוואה שבידכם תקפה, שהיא לא נכתבה בלחץ וכי המנוח אכן התכוון להוריש לכם חלק מעיזבונו, תוכלו להסתייע בשירותי עורך דין לענייני ירושה, שמתמחה בצוואות ולבצע מימוש צוואה.

מדריך מימוש צוואה – השלבים שתעברו

כדי להקל עליכם להבין את התהליך, נגדיר את השלבים השונים שתצטרכו לצלוח עד להצלחת מימוש צוואה.
  • השגת תעודת פטירה חוקית
  • השגת צוואה מקורית
  • אישור על הגשה של בקשה בדואר רשום לזכאים לעיזבון על פי הצוואה
  • מילוי טפסי בקשה למימוש צוואה
  • תשלום אגרה על הבקשה
  • הוספת "תצהיר הסתלקות" אם חלק מהיורשים אינם מעוניינים לקבל את חלקם בעיזבון
  • פרסום בעיתונות המקומית
  • אישור תשלום על דמי פרסום
  • הגשת בקשה לרשם לענייני ירושה (לעתים תדרשו לפנות לבית הדין הרבני)

האם רצוי להסתייע בעו"ד בתהליך?

החוק אינו מחייב שימוש בשירותיו של עורך דין לצורך מימוש צוואה. עם זאת, היות ומדובר בהליך בירוקרטי סבוך ומורכב, שיש לבצעו בצורה נכונה, מומלץ להעזר בשירותי עורך דין המסייע לכם לאחר חתימה על יפוי כח מתאים. עורך דין יכול להגיש את הבקשה בצורה יעילה באינטרנט, בצורה מקוונת, ולהתחיל את התהליך במהירות.

מה עושים אם קיימות התנגדויות לצו קיום הצוואה?

אם הוגשו התנגדויות למימוש צוואה, הרשם לענייני ירושה מפסיק את הטיפול בה ומורה על העברת הדיון לבית הדין לענייני משפחה, זאת עד שתתקבל הכרעה בדבר חלוקת רכושו של המנוח. הרשם לענייני ירושה עשוי גם לזהות פגם כלשהו בצוואה, ולהמליץ על דיון בבית המשפט, כדי לממש את הצוואה גם אם לא התקבלה התנגדות מפורשת. לאחר שהוגשו המסמכים הדרושים, ניתן להמשיך את התהליך באמצעות מעקב מקוון אחר העדכונים באתר הרשם לענייני ירושה.לסיכום, מימוש צוואה עשוי להיות פשוט יותר אם מבצעים אותו בסיוע של עורך דין מומחה לענייני משפחה וצוואות. חשוב לבצע את כל השלבים בתהליך לפי המדריך מעלה, כדי להבטיח את הטיפול המהיר ביותר על ידי הרשם לענייני ירושה. אם קיימת מחלוקת, ייצוג של עו"ד בבית הדין לענייני משפחה, עשוי להגדיל את סיכוייכם לקבלת החלק המגיע לכם בעיזבונו של המנוח.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן