דלג לתוכןדלג לפוטר

תביעת שלום בית

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    רוב האנשים בוודאי מכירים את המונח "גירושין" וגם את צמד המילים "תביעת גירושין". למעשה, אין כמעט אדם בישראל שלא נתקל בשני המונחים האלו. במאמר שלהלן נעסוק בנושא נפרד, שקשור קשר בל ינותק להליכי גירושין. מדובר בהליך פחות מוכר לציבור הרחב, שנקרא "תביעת שלום בית".

    תביעת שלום בית – מה הכוונה?

    בישראל, נישואין וגירושין נערכים בין יהודים עפ"י הדין הדתי-אישי שחל עליהם, כך קובע "חוק שיפוט בתי הדין הרבניים" (נישואין וגירושין), התשי"ג-1953. כלומר, בישראל, כאשר בני זוג יהודים מבקשים להינשא או להתגרש, יהיה עליהם לעשות זאת עפ"י דיני ההלכה היהודית. בהתאמה, כאשר יהודים מבקשים להתגרש, הרי שהערכאה השיפוטית המוסמכת לדון בגירושין, היא בית הדין הרבני, אשר לו מוקנית הסמכות לדון בכל הנוגע לנישואין וגירושין. אך המונח "נישואין וגירושין" אינו כולל רק תביעות גירושין, אלא גם תביעות שקשורות לגירושין, בהתאם לדין הדתי. בין אותן תביעות ניתן למנות תביעות לשלום בית, תביעות למזונות ילדים ואישה, תביעות כתובה ועוד.

    על מנת לקרוא בהרחבה על תביעות גירושין, מומלץ לקרוא את מאמרנו בנושא, בקישור המצורף: תביעת גירושין

    כאשר בני זוג מבקשים להתגרש, הם יכולים, או כל אחד מהם לחוד, להגיש לבית הדין הרבני תביעה לגירושין. אך מנגד, יכול בן הזוג השני להגיש תביעה ל"שלום בית". תכליתה של תביעה כזו, היא להביא לכך שתוגדר תקופת ביניים, שבה בני הזוג ימשיכו לחיות יחדיו מבלי להתגרש, במטרה לשפר את הקשר הזוגי שלהם.

    תביעה לשלום בית היא תביעה משפטית לכל דבר: יש להגישה בכתב, לפרט מהן העובדות הרלוונטיות וכן לשאת באגרה כספית, בסך 250 ₪.

    מה היתרון בתביעה לשלום בית?
    על פניו, תביעה לשלום בית היא פתרון לא רע בכלל, כאשר בני הזוג (או אחד מהם) מבקשים, מתוך כנות ורצון אמיתי, לשמור על מערכת היחסים שלהם. במידה ובני הזוג אכן פונים להליך זה מתוך רצון טוב, אזי עומדת בפניהם אפשרות למנוע את הגירושין וכתוצאה מכך, את פירוק התא משפחתי.

    מה החיסרון בתביעת שלום בית?

    על אף היתרון של תביעה לשלום בית, המציאות מלמדת, כי תביעות אלו הן בבחינת "כוסות רוח למת". כלומר, לא פעם תביעות לשלום בית מוגשות במטרה לסרבל ולהאריך את הליך הגירושין וכדי להקנות לאחד הצדדים יתרונות במשא ומתן עתידי.

    יתרה מכך, תביעות לשלום בית, אינן אופרטיביות. בית הדין הרבני עשוי להורות על תקופת "ביניים", אך לא מדובר בסעד כספי שמוטל על בן הזוג השני או על סנקציה שמוטלת עליו. לכן, במידה ואחד הצדדים רוצה בשלום בית אך הצד השני מסרב בכל תוקף, אזי אפילו אם יינתן פסק דין, לא יהיו בו "שיניים" כדי לחייב ולשנות את המציאות.

    מהו הסכם שלום בית?

    בניגוד לתביעת שלום בית, בני הזוג יכולים לחתום על הסכם שלום בית. בניגוד לתביעה לשלום בית שתכליתה לחייב את בן/בת הזוג לחיות תקופה מסוימת ביחד, הסכם שלום בית נחתם מרצונם החופשי של שני בני הזוג. דהיינו, הסכם שלום בין בני הזוג, כדי להביא לריפוי היחסים ביניהם. כדי להפוך את ההסכם למחייב, בני הזוג צריכים לפנות לבית הדין, כדי שיאשר את הסכמתם וייתן לה תוקף של פסק דין.

    האם רצוי להגיש תביעת שלום בית?

    התשובה נגזרת מנסיבות המקרה הספציפי. יש מקרים שבהם יש רצון אמתי של שני בני הזוג להביא לשיפור היחסים. במקרים אלו כדאי להגיש תביעת שלום בית. עם זאת, במידה והצד השני אינו מעוניין בכך, עדיף להימנע. בכל מקרה, עדיף לפעול בעצתו עורך דין מנוסה לענייני משפחה וגירושין.

    מזונות ילדים

    לסיכום:

    תביעה לשלום בית, היא תביעה שנועדה להביא לגישור וריפוי מערכת היחסים הזוגית. עם זאת, למרות שמדובר בתביעה משפטית, זו עדיין תביעה חסרת "שיניים". כך שאם שאחד מבני הזוג אינו מעוניין בשלום בית, הסיכוי שתביעה כזו תשנה את המציאות, הוא קלוש. מצד שני, במידה ויש עדיין אפשרות לפייס ולגשר בין בני זוג, כדאי לשקול הגשת תביעה כגון זו. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי, לפני שמגישים תביעה לשלום בית.

    כדי לקרוא אודות משרדנו וניסיוננו, יש לעיין בקישור המצורף: אודות המשרד

    תחומי עיסוק נוספים:

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן