דלג לתוכןדלג לפוטר

מה עושים במקרה של הפרת הסדרי ראייה?

בהליך גירושין של בני הזוג להם ילדים משותפים, אמורים שני הצדדים להגיע להסדרי ראייה המקובלים על שניהם וכמובן כאלו שרואים קודם כל את טובת ילדיהם. אך מה קורה במקרה של הפרת הסדרי הראייה?

המשמעות המשפטית והחוקית של הסדרי ראייה

כאשר נקבעים הסדרי הראייה בין בני זוג בהליכי גירושין הם בעלי תוקף של פסק דין. אי לכך, שני הצדדים מחויבים לקיים את הסדרי הראייה, כפי שאלו נקבעו והפרה שלהם שווה להפרה של פסק דין חלוט (פסק דין שאינו משאיר מקום לערעור). מכאן, החלטה חד צדדית בשינוי הסדרי הראייה של אחד ההורים, איננה יכולה להיעשות באופן שרירותי, משום שלמעשה מדובר באקט של הפרת הסדרי הראייה הקיימים. כדי לעשות כל שינוי בהסדרי הראייה חייב אותו צד המבקש לעשותם, לקבל את אישורו של בית המשפט.

הפרת הסדרי ראייה מצד האם

החוק במדינת ישראל קובע כי ככלל ילדים עד גיל שש יהיו במשמורת האם בהתאם ל"חזקת הגיל הרך" אלא אם ישנן סיבות בגינן האם אינה יכולה לשמש כמשמורנית. החזקה לגבי ילדים מעל גיל שש תקבע לפי טובת הילד. כאשר בני זוג מחליטים להתגרש והאם מקבלת משמורת מלאה אז הילדים יהיו בחזקתה רוב הזמן, כשלאב, מנגד, יקבעו "זמני שהות". זמני שהות או הסדרי ראייה הם למעשה הזמנים בהם יוכל האב להתראות עם ילדיו בהתאם להסכם שנקבע.הפרת הסדרי ראייה מצד האם יכולה לבוא לידי ביטוי אם היא מונעת מילדיה להגיע לאביהם בשעות והימים עליהם הוסכם, תוך טענות ותירוצים שונים כי הילדים חולים, שהם אינם אוהבים לישון בדירה של אביהם וכדומה. או שהאם גורמת להפרת הסדרי ראייה על ידי העלאת טענות לגבי יכולותיו ההוריות של האב, כשבמקרים קיצוניים נשמעת אף טענה של אלימות מילולית ופיזית מצידו כלפי ילדיו.במקרים ובהם אבות נתקלים באימהות משמורניות, אשר גורמות להפרת הסדרי ראייה, ישנן מספר דרכים בהן יוכלו לפעול:- פנייה לפקיד סעד: במקרים רבים ישנה פקידת סעד אשר מלווה את האב בתהליך הגירושין ואחריו. במידה ומתבצעת הפרת הסדרי ראייה מצד האם, רשאי האב לפנות לפקידת הסעד, אשר לה הסמכות להתערב בנושא ולפעול למען המשך קיום הסדרי הראייה כפי שאלו נקבעו.- הגשת תלונה במשטרת ישראל: אבות רשאים להגיש תלונה במשטרת ישראל כנגד בת הזוג לשעבר בשל הפרת הסדרי ראייה מצידה. לאחר הגשת התלונה תזמין המשטרה את האם אליה. חשוב להבין שברוב המקרים המשטרה לא תיכנס לעובי הקורה, אלא תיידע את הגופים הרלוונטיים שייקחו על עצמם את הטיפול בנושא. במקרים בהם פונה האב למשטרה כנגד בת הזוג לשעבר, מעבירים מסר ברור ותקיף לאם, שהאב לא יסבול מצידו אקט של הפרת הסדרי ראייה במקרים דומים בעתיד. כמו כן, ישנם מקרים בהם משאירה לעצמה משטרת ישראל את הזכות להתערב והיא יכולה לפעול בכלים השמורים לה, לחקור ולתשאל ואף להמליץ על הגשת כתב אישום כנגד האם המפרה.- הגשת בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט: חשוב להגיש את הבקשה הזו בליווי עו"ד, שכן במסגרת בקשה זו ידרוש האב את קיום הסדרי הראייה כפי שנקבעו בפסק הדין או בהסכם ובנוסף לכך יגיש דרישה לקנס כספי כנגד האם בגין אותה הפרה כאקט מרתיע לעתיד.- הגשת בקשה לשינוי משמורת: אם מדובר במקרה חריג של הפרת הסדריי ראייה, שמורה לאב הזכות להגשת תביעה לשינוי משמורת, שבה עליו להוכיח את חוסר היכולת של האם לתפקד כהורה משמורן על כל המשתמע מכך ובכך לגרום להחלטה של שינוי משמורת הילדים.

הפרת הסדרי ראייה מצד האב

ישנם מקרים שבהם הפרת הסדרי ראייה נעשית מצד האב. גם כאן ישנם לאם כלים לפעול כנגד האב, כמו בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט. כמו כן, יכולה האם לדרוש לצמצם את הסדרי הראייה של האב שיותאמו ליכולותיו ורצונו. במקרים מסוימים בתי המשפט יכולים לקבוע נגד האב, קנס כספי בגין הפרות של הסדרי הראייה בעבר ואף לקבוע תשלום קנסות על כל הפרה בעתיד. אבות אשר ממשיכים להפר את הסדרי הראייה, למרות שבית המשפט קבע לכל הפרה קנס כספי, נדרשים לשלם את הקנסות אשר נשמרים כתוכנית חיסכון עבור הילדים. הפרת הסדרי הראייה נוספת מצד האב נגרמת גם כאשר הוא מפר את מסגרת הזמן שנקבעה לו בכך שאינו מחזיר את ילדיו בשעה שנקבעה לו על פי החוק. בכך הוא יוצר מצב שילדיו נמצאים איתו בזמנים שנקבעו להיות עם האם. במקרים אלו יכולה האם להגיש תלונה במשטרה כנגד האב.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן