דלג לתוכןדלג לפוטר

הורשת עיזבון במקרה של גירושין

אחת הסיטואציות המאתגרות שבהן נתקלות משפחות היא צוואה ישנה שנערכה לפני שסיטואציה משפחתית השתנתה. למשל, צוואות שנערכו כאשר לשני בני הזוג היה ילד אחד ולא שניים, והשני אינו מופיע בצוואה. מצב בעייתי נוסף שבו נעסוק במאמר זה בהרחבה, הוא זוג שהתגרש אך הצוואה הישנה מעניקה את הרכוש לבן הזוג הקודם. מצב זה יכול להיות בעייתי במיוחד כאשר לילדים יש ילדים משותפים המעוניינים לקבל את חלקם בירושה כפי שהתכוון ההורה או במקרה שהנפטר התחתן מחדש ואשתו הנוכחית מנסה לקבל את זכויותיה בדירה.

מהי לשון החוק במקרה זה?

עבור זוגות נשואים שאחד מהם נפטר ולא השאיר צוואה החוק ברור מאד: החלוקה מתבצעת 50% לבן הזוג השורד ו-50 מתחלקים בין הילדים1. אם אותו אדם השאיר צוואה, הרי שחלוקת העיזבון תתבצע בהתאם לכתוב בה. אך, אם עולה ספק כמו במקרה של גירושין, משפחתו של אותו אדם יכולה להגיש "התנגדות לביצוע צוואה".

תביעה זו תגיע לבית המשפט שיחליט האם להתייחס לצוואה הישנה הכוללת את שמו של בן הזוג הקודם כיורש או להניח כי רצונו של אותו אדם היה להניח את רכושו למשפחתו הנוכחית.

מה אם בן הזוג לשעבר השקיע בנכס המדובר?

כעת עולה סוגיה נוספת. מה בית המשפט יקבע אם הגרוש/ה הרשום בצוואה השקיע בנכס. האם יהיה הוגן לנשלו מהרכוש שבו השקיע בעבר? בהסכם הגירושין עצמו עשויה להיות התשובה לכך. בדרך כלל, כאשר שני בני זוג מתגרשים הם מחליטים ביניהם על חלוקת הרכוש בהתאם לדין הקובע. זוגות שנישאו אחרי 1974 ומתגרשים יחלקו את רכושם על פי עיקרון "איזון המשאבים", לכן, גם אם בן הזוג הקודם השקיע בנכס, הוא יזכה במסגרת הסכם הגירושין לסכום השווה לחלקו בנכס זה.

עם זאת, עשוי להיות בהסכם הגירושין סעיף מיוחד המעניק לגרוש את האפשרות לחיות בנכס כל חייו (במיוחד אם יש ילדים) ורק לאחר מותו של הגרוש הנכס שווי הנכס יחולק בצורה שונה. הסכם זה נדיר ביותר ולכן במרבית המקרים הנושא יגיע לבית המשפט שיפסוק לטובת בני משפחתו הנוכחית של הנפטר.

עזבון במקרה של הורים גרושים לילד קטין

נושא נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא הזכויות בנכס של אדם שנפטר לאחר גירושין, וילדיו עדיין קטינים. במקרה זה, למרות שהילדים הופכים להיות היורשים הטבעיים של אותו אדם, בן הזוג הקודם עשוי להיות האפוטרופוס הטבעי המטפל בהם וברכושם ולכן הוא עשוי לקבל גם את היכולת לקבל החלטות כמו מכירה של הנכס. הדרך למנוע זאת היא להגדיר מראש מנהל עזבון או נאמן לנכסי הילדים עד שיגיעו לגיל מבוגר יותר ויוכלו למנוע את הפגיעה בנכסיהם. את מינוי האדם המתאים ניתן להגדיר בצוואה. יתכן ולגרוש/ה ולילדים יגיעו מזונות מן העזבון במקרה זה2.

כיצד ניתן למנוע סכסוכים מיותרים במשפחה מראש?

כדי להימנע מראש מסיטואציות דומות לאלה שתוארו לעיל חשוב לבצע מספר פעולות. יש להגדיר בהסכם הגירושין את זכויותיו של בן הזוג הקודם בנכס לאחר מותכם. כמו כן, חשוב לנסח צוואה מעודכנת ולהפקידה אצל הרשם לענייני ירושה במשרד הפנים. עורך דין מקצועי המתמחה בתחום יכול לסייע לכם בשתי הפעולות הללו.

רצוי גם לעדכן מספר בני משפחה נוספים (אם הילדים קטינים) כי הופקדה צוואה מעודכנת, ואם ניתן לקבל את ההעתק של הצוואה הקודמת ולהשמידו. כך, תוכלו למנוע חלוקה של הרכוש העשויה לפגוע בילדים או בבני משפחה אחרים אשר להם תרצו להוריש את רכושכם לאחר מותכם. כמו כן, כדאי לרשום בצוואה את מי הייתם מעוניינים למנות כמנהל עזבון או נאמן על רכושכם.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן