דלג לתוכןדלג לפוטר

גירושין לעצמאים ובעלי עסקים

התקופה הנוכחית הינה תקופה מאתגרת אשר הובילה לעלייה באחוז התביעות לגירושין. בין הנפגעים העיקריים במשבר היו בעלי עסקים ועצמאים רבים. במאמר זה נגלה מהן הזכויות של בעלי עסקים במשבר הנובע מהגירושין, כיצד מחושבת ההכנסה כאשר מדובר בעסק משפחתי עם בן הזוג ואיך ניתן לשמור על זכויותיכם ולהגן על העסק מבחינה פיננסית גם בזמן הגירושין.

כמה העסק מרוויח?

אחד מהאתגרים העיקריים בחישוב חלוקת הנכסים בעסק הוא שיטת חישוב ההכנסות. האם יש להתייחס לעסק בתקופת משבר כעסק בהפסד ולכן ערכו יורד? האם יכולת תשלום המזונות קטנה בתקופה שבה ההכנסות ירדו? באותה מידה, כאשר העסק מרוויח למשך מספר חודשים בשנה, האם על הרווחים הללו להיות מחולקים באופן שווה בין בני הזוג?עצמאיים רבים מפעילים את העסק מהבית. לכן, לעתים לא ניתן לדעת בוודאות האם ההוצאות המוגדרות כ"הוצאות של העסק" אינן, למעשה, הוצאות פרטיות. לכן. חישוב הרווחים של העסק יהיה תלוי בדיווח הרשמי לרשויות המיסים, וכן חישוב של התקבולים בעסק בהתאם למכירת השירותים והמוצרים בפועל.אם העסק אינו מתנהל במשותף על ידי שני בני הזוג, לפעמים מסתבר כי לבן הזוג העצמאי יש נכסים רבים ברשותו, הרשומים בפועל על שם העסק ואינם מדווחים כנכס משותף. למשל, במצב בו לאחד מבני הזוג יש עסק בתחום הנדל"ן, כחלק מעסקו ייתכן והמשרד ו/או מספר דירות יירשמו על שם בן הזוג שבבעלותו העסק. האם נכס זה צריך להיות מחולק בין שני בני הזוג? המורכבות הגבוהה במענה לשאלות אלה, ממחישה עד כמה עו"ד לענייני גירושין הוא משמעותי בתהליך חישוב ההכנסה של שני בני הזוג במקרה של עסק עצמאי.

הזכויות בעסק

אם בני הזוג לא השקיעו מבעוד מעוד את הזמן לניסוח של הסכם ממון מעודכן, המבוסס על הזכויות של כל אחד מבני הזוג בעסק, בית המשפט עשוי להכריע כי הזכויות של העסק יחולקו באופן שווה בשווה, על פי עיקרון איזון המשאבים כפי שמופיע בחוק יחסי ממון בין בני זוג (אם בני הזוג נישאו לאחר 1974). על עיקרון זה נרחיב בהמשך. לחלוקת עסק יש מספר היבטים שונים. הראשון – שווי הסחורה הנמצאת בבעלות העסק, וכן שווי הנכסים הרשומים על שמו. השני – שוויו של העסק המבוסס על תזרים ההכנסות והערכת שווי. בית המשפט עשוי לבחור להשתמש בשיטה המעריכה את ההכנסות העתידיות של העסק בשנים הקרובות, או לבחון חוזים עתידיים שכבר קיימים בעסק. עדיין לא קיים מנגנון אחיד שלפיו כל השופטים עובדים, ולכן הדבר נתון למשא ומתן בעת הדיונים בנושא.נוסף על כך, במשך השנים העסק בונה מוניטין המתבטא בשווי כסף ונכנס תחת הקטגוריה של "נכסי קריירה ומוניטין".אך, לפעמים, המוניטין נבנה בשל היותו של אחד מבני הזוג בעל העסק והמוניטין נקשר בשמו של בעל העסק בלבד. לדוגמה, עסק בתחום האופנה המנוהל על ידי מעצב מפורסם לא יהיה שווה אותו סכום לולא המוניטין שבנה מעצב זה. לכן, יתכן וחלקו יחשב גדול יותר בעסק בעת שקלול השווי.

איזון משאבים

עקרון איזון המשאבים בחלוקת רכוש מבוסס על סיכום ההכנסות והרכוש של כל אחד מבני הזוג, וחלוקה שווה של הרכוש שהוגדר כמשותף. במקרה של עסק עצמאי, יתכן והחלוקה לא תהיה שוויונית. יתכן, ובית המשפט יקבע כי היות ואחד מבני הזוג הקריב שעות רבות בעסק והיה יכול להשתכר בזמן זה כעצמאי בסכום גבוה יותר, הוא יזכה לחלק הארי בחלוקת הרכוש. גם במקרה זה ניתן להבחין בחשיבות הגבוהה של הצגת הנתונים הנכונים לבית המשפט, כדי לשמור על זכויותיכם בחלוקת הרכוש כבעלי עסק, או כבני זוג של בעל עסק.לייעוץ מקיף בתחום הגירושין מומלץ לפנות למשרד עורכי דין ותיק ומנוסה בדיני משפחה, כדי לשמור על זכויותיכם לאחר הפרידה מבן הזוג.
 

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן