דלג לתוכןדלג לפוטר

מזונות במשמורת משותפת

בחודש יולי השנה, הכריע בית המשפט העליון במסגרת פסק דין עקרוני, העוסק בתחום מזונות ילדים במסגרת קיומה של משמורת משותפת. לאור חשיבותו המהותית של פסק הדין, מצאנו לחבר את המאמר שלהלן, אשר במסגרתו נדון בדין הרלוונטי למשמורת משותפת ובהתאמה גם בדין הרלוונטי למזונות במשמורת משותפת, בהתחשב בפסק הדין החדש. וכל זאת נעשה לידיעתכם/ן ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים, כדלקמן:

מהם מזונות ילדים?

במדינת ישראל, חייב האב במזונות ילדיו מכוח הדין הדתי אישי – יהודי (במאמרנו נעסוק בדין החל על יהודים). חובת האב היא לשאת במזונות ילדיו מדין חובה, באופן מוחלט. בכל הנוגע למזונות מדין צדקה, אלו יוטלו על האב בשיעור האפשרי, בהתחשב ביכולת הכנסתו. ככלל, עד הגעת ילדי האב לגיל 6, כל ההוצאות השוטפות של גידול הילדים, נחשבות כהוצאות בסיסיות הנדרשות לגידול הילדים. אי לכך, עד גיל 6, חובת האב היא מדין חובה.

לעומת זאת, בין גיל 6 לגיל 15, חובת האב היא אומנם לשאת במזונות מדין חובה, בכל הנוגע להוצאות השוטפות (למשל – מזון, בריאות, חינוך, , ביגודועוד). אך באשר להוצאות אחרות שאינן נחשבות להוצאות בסיסיות, חייב האב במזונות מדין צדקה (כאמור, בהתאם ליכולת ההשתכרות של האב).

מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת, היא משמורת שבמסגרתה שני ההורים לוקחים חלק שווה בגידול הילדים, מבחינת זמני השהיה. זאת, בניגוד לסיטואציה שבה הורה אחד משמש כמשמורן בלעדי ומטפל רוב הזמן בילדיו, בזמן שההורה השני זוכה לבלות עם ילדיו בזמנים קבועים (דהיינו – הסדרי ראיה).

הדין באשר למשמורת משותפת ומזונות ילדים:

ככלל, קיומה של משמורת משותפת אינו מפחית מחובת האב לשאת במזונות ילדיו, בוודאי שלא בכל הנוגע למזונות מדין חובה. עם זאת, בדרך כלל הייתה הפחתה בשיעור מזונות המשולמים מדין צדקה. ככלל, הפחתת שיעור המזונות, מותנית בכך שאכן קיימת משמורת משותפת שמקוימת למעשה ולא רק להלכה וכן מותנית בכך שבני הזוג מקיימים משמורת שווה מבחינת זמנים והוצאות כספיות (מעבר למזונות). עתה, עם פסיקת בית המשפט העליון החדשה, כנראה שהגישה עשויה להשתנות, כפי שנסביר בחלק הבא.

פסיקת בית המשפט העליון:

בפסק דין מכונן, שניתן לאחרונה על ידי בית המשפט העליון במסגרת בע"מ 15919 פלונית נ' פלוני, אשר נדון בפני הרכב מורחב של בית המשפט העליון, נקבעה לראשונה הלכה חדשה בתחום מזונות ילדים, בכל הנוגע למקרים שבהם בני הזוג מקיימים משמורת משותפת.

פסיקת בית המשפט העליון, עסקה מבחינה עובדתית בשני הליכים זהים, שנגעו לסיטואציות שבהן ההורים קיימו משמורת משותפת על ילדיהם, אך האב נשא בנטל תשלום המזונות למרות שפער השכר בין ההורים לא היה משמעותי. בשני המקרים שאוחדו, נטען שמדובר בחלוקה לא שוויונית בין ההורים ובחוסר צדק משווע, כיוון שכל נטל המזונות הוטל אך ורק על האב, וזאת על אף קיומה של משמורת משותפת בין ההורים.

השאלה המשפטית שעליה נדרש לענות הרכב השופטים בפסק דין זה, היא – "מה תהיה חלוקת הנטל במזונות ילדים של הורים יהודים, כאשר מדובר במשמורת משותפת, אשר במסגרתה זמני השהות עם הילדים זהים ושני ההורים משתכרים באופן זהה או קרוב לכך".

בית המשפט העליון פסק, כי למעשה יש כאן אי שוויוניות כלפי האב וזאת בשל ההוצאות הנוספות בגין החזקת הילדים המוטלת עליו מכוחה של משמורת משותפת. מכאן, בית המשפט בחר לאמץ פרשנות חלופית, שלפיה יש להתחשב בנסיבות הכלכליות ובמשמורת, בכל הנוגע למזונות מכוח דין צדקה. בסופו של דבר, הכרעת בית המשפט הייתה כדלקמן: "בגילאי 6-15 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל ובשים לב למכלול נסיבות המקרה" (בעמ' 125 לפסה"ד).

למען הגילוי הנאות, נציין כי הפסיקה הזו מתייחסת למזונות מדין צדקה, למרות שבית המשפט התייחס גם לדין בכל הנוגע למזונות מדין חובה. אך בשלב זה, טרם ניתן לקבוע האם ההלכה החדשה תחול גם על מזונות מדין חובה. לשם כך, יש להמתין ולראות כיצד הערכאות הנמוכות (בעיקרן – בית המשפט לענייני משפחה) ייישמו בשטח את הפסיקה החדשה של בית המשפט העליון.

לסיכום:

משמורת משותפת, היא עניין מבורך, משום שהיא מקנה לשני ההורים את האפשרות ואת הזכות לבלות עם ילדיהם בצורה שווה ובכך לקחת חלק ניכר בחייהם. אומנם עד כה הייתה הפחתה מסוימת בגובה מזונות צדקה לטובת האב, במקרה שבו אכן קוימה משמורת משותפת.

מעתה, בשל פסיקת בית המשפט העליון, הכללים ישתנו. ההלכה מעתה היא כי במידה ובני זוג עובדים ומשתכרים שכר דומה יחסית, הרי שחלוקת המזונות תיקבע בהתאם ליכולת ההשתכרות שלהם ומכלול הנסיבות, כלומר לא עוד מזונות "אוטומטיים" לחובת האב. אך נדגיש, כי ההלכה בשלב זה, מתייחסת למזונות מדין צדקה. מעבר לכך, בכל הנוגע לייעוץ בענייני מזונות ומשמורת, מומלץ לפנות לעורך דין משפחה.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן