דלג לתוכןדלג לפוטר

זכויות אם חד הורית

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    גידול ילדים זו משימה קשה מאוד. ילדינו מלווים אותנו בכל שלב בחיים, החל מלידתם ועד שאנו מזדקנים. לרוב, הקושי בגידול הילדים מתחלק בין שני ההורים, כאשר מדובר בתא משפחתי שלם. אך המשימה קשה שבעתיים, כאשר הורה אחד מגדל את הילדים. במאמר שלהלן, נסקור מהן זכויותיה של אם חד הורית.

    איזה חוק מסדיר את עיקר זכויותיו של הורה חד הורי?

    חוק סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, תשנ"ב-1992 (להלן: "החוק"), מסדיר את רוב הזכויות המגיעות להורה חד הורי, בין אם מדובר באם חד הורית ובין אם מדובר באב חד הורי. המונח החוקי להורה יחיד, הוא "הורה עצמאי". החוק מונה מגוון רב של זכויות, שנרחיב על חלקן. עם זאת, להורה עצמאי מגיעות מספר זכויות נוספות, שאינן קבועות באותו חוק.

    מהי ההגדרה להורה חד הורי?

    כאמור, ההגדרה החוקית להורה יחיד, היא "הורה עצמאי". כדי להיחשב בתור הורה עצמאי, יש לעמוד במספר תנאים הקבועים בחוק:

    הורה עצמאי חייב להיות תושב ישראל שבאחריותו יש ילד או מספר ילדים. זהו התנאי הבסיסי. בנוסף, הורה עצמאי הוא הורה שאינו נשוי ואין לו בן זוג המוכר בתור "ידוע בציבור". הורה עצמאי יכול גם להיות הורה נשוי ובלבד שהוא חיי בנפרד מבן הזוג למעלה משנתיים והחל בהליך גירושין. אישה עגונה או גבר שאשתו מסרבת לתת לו גט (ובכך מונעת את הגירושין). אישה שחיה בנפרד מבן זוגה, מתגוררת למעלה משלושה חודשים במקלט לנשים מוכות ובד בבד פתחה בהליך גירושין. הורה עצמאי מוכר כך גם במקרים שבהם ההורה הוא עולה חדש, אשר שוהה בישראל למעלה משנה אך פחות משנתיים ובן או בת זוגו לא עלו ארצה ובלבד שלהורה אין בן זוג אחר.

    משמורת משותפת

    מהן זכויותיה של אם חד הורית, בהתאם לחוק:

    החוק מקנה להורה עצמאי מגוון זכויות וקדימויות. כל זאת – בשל הרצון לסייע להורה חד הורי בגידול ילדיו ומתוך הבנה לקושי הקיים בגידול ילדים, ללא סיוע של בן זוג. אלו הזכויות המוקנות לאם חד הורית, בהתאם לחוק:

    הכשרה מקצועית: החוק קובע כי הורה עצמאי יהיה זכאי להעדפה בקבלת הכשרה מקצועית ע"י משרד התמ"ת. לדוגמא, אנשים אשר פונים לקבלת הכשרה מקצועית בתחומים מסוימים וזכאים לקבל את ההכשרה על חשבון המדינה. מדובר במקצועות כגון: פחחות, חרטות, נגרות ועוד.

    זכות למעונות יום: החוק קובע כי הורה עצמאי יקבל קדימות בקבלת ילדיו למעון יום. רצון המחוקק הוא, לאפשר להורה עצמאי לעבוד ולשם כך יש צורך לאפשר את שליחת הילדים למעונות יום, תוך מתן עדיפות להורה עצמאי. יודגש, כי הורה עצמאי עשוי לקבל הנחה בתשלום למעון יום, אך שיעור ההנחה משתנה בהתאם לגובה הכנסתו של ההורה העצמאי.

    זכאות להלוואת שיכון: החוק קובע, כי הורה עצמאי זכאי להלוואות מוגדלות מטעם המדינה לצורך דיור. זכאות זו משתנה בהתאם לגובה ההכנסה, דהיינו: בהתאם ליכולת השתכרותו של ההורה העצמאי.

    אילו עוד זכויות מוקנות לאם חד הורית?

    לאם חד הורית זכויות נוספות, אשר אינן קבועות בחוק, אלא בחוקים אחרים. להלן, סקירה של כמה מאותן זכויות:

    זכאות במס הכנסה: אם חד הורית זכאית לנקודת זכות במסגרת מס הכנסה, עקב היותה אם חד הורית. במקרים מסוימים, היא גם זכאית לקבלת "מענק עבודה", כאשר הכנסתה נמוכה.

    זכאות מטעם הביטוח הלאומי: אם חד הורית זכאית לקצבת השלמת הכנסה, במקרים שבהם הכנסתה נמוכה. גם במקרים שבהם האם אינה זכאית למזונות מאבי הילדים, היא זכאית לקבלת מזונות מטעם הביטוח הלאומי (גם אז, הזכאות תלויה בגובה ההכנסה).

    סיוע בדיור: אם חד הורית זכאית להנחה בארנונה, להנחה בחשבון חשמל, לסיוע בשכר דירה כפי שתואר לעיל ובמקרים מסוימים גם לדיור ציבורי. יודגש, כי חלק מאותן זכאויות תלוי גם ברשות המקומית. יש לבחון כל מקרה לגופו ולברר אילו הנחות וזכאויות מקנה הרשות בתשלומי חובה.

    לסיכום:

    לאם חד הורית יש זכויות רבות. למרבה הצער, אימהות חד הוריות אינן תמיד מודעות לזכויות העומדות לרשותן. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין, לשם בירור הזכויות המגיעות והמוקנות על פי חוק.

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      תחומי עיסוק נוספים:

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן