דלג לתוכןדלג לפוטר

זוגות חד מיניים

התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

    מעמדם של זוגות חד מיניים בישראל אינו משביע רצון. למרות הקשיים, עדיין אפשר להצביע על זכויות רבות, שמהן נהנים זוגות חד מיניים בכל תחומי החיים ובמיוחד בתחום המשפחתי. לשם המחשה, חיברנו את המאמר הבא, לנוחיותכם הגולשים:

    אבני דרך משפטיות בעניינם של זוגות חד מיניים:

    יכולתם של בני זוג מאותו המין, לקיים זוגיות וחיי משפחה בישראל, עברה לא מעט אירועים משפטיים ומכוננים. בתחילה, הייתה זו עבירה פלילית לקיים "משכב זכר", עד אשר בוטלה בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת. בתחילת שנות האלפיים נקבע, כי בנות זוג מאותו המין יוכלו להירשם בישראל בתור הורים לילד שנולד בהפריה מלאכותית במדינה זרה (פרשת ברנר קדיש). לימים הוכרה ע"י בית המשפט העליון, האפשרות שבני זוג מאותו המין שנישאו במדינה זרה, יוכלו להירשם במדינת ישראל כנשואים (פרשת בן ארי). במהלך השנים ניתנו עוד פסקי דין רבים, שהגדילו את מאגר הזכויות שממנו נהנים זוגות מאותו המין. במאמר זה, בחרנו להציג חלק קטן וחשוב מאותן זכויות:

    נישואין בין זוגות חד מיניים:

    בישראל, נישואין וגירושין יכולים להיערך על פי הדין הדתי-אישי שחל על בני הזוג, כאשר הסמכות הייחודית לדון בענייני נישואין וגירושין, מוקנית לבתי הדין הדתיים (בהתאם לכל "דת" רשמית בישראל). כאשר מדובר ביהודים, הסמכות מוקנית לבית הדין הרבני. כפועל יוצא, הדין המסדיר את הנישואין והגירושין הוא הדין הדתי, על כל ההשלכות הנובעות מכך. בין היתר, הדין הדתי אינו מכיר בנישואין בין זוגות חד מיניים, כך שהמשמעות האופרטיבית היא, שזוגות מאותו המין (נשים וגברים) אינם יכולים להינשא בארץ.

    עם זאת, במהלך השנים, הכיר בית המשפט העליון באפשרות להינשא במדינה זרה, לגבי זוגות לא מאותו המין ולימים גם לזוגות מאותו המין. כלומר, בני זוג יכולים להינשא במדינה זרה ובלבד שהמדינה הזרה מכירה בתוקף הנישואין. לאחר מכן, יוכלו להירשם בישראל במשרד הפנים, בתור נשואים. כאשר מדובר בבני זוג מאותו המין, אזי הדין זהה, כלומר, עליהם להינשא במדינה זרה המכירה בתוקף הנישואין ואז עומדת לרשותם האפשרות להירשם בארץ בתור זוג נשוי. כאמור, אפשרות הזו הוכרה ע"י בית המשפט העליון.

    הקמת משפחה ע"י זוגות חד מיניים:

    עוד שאלה הנוגעת לזוגות מאותו מין, היא הזכות להקים משפחה. כיום, הזכות הזו קיימת גם לזוגות מאותו מין, אשר יכולים להקים משפחה וליהנות מהורות משותפת, על אף הקושי הביולוגי הטבעי, המלווה זוגות חד מיניים.

    דרך אחת להקים משפחה, היא באמצעות פונדקאות, כלומר, היעזרות באם פונדקאית לשם הבאת ילד לעולם. דרך נוספת הרלוונטית לזוגות חד מיניים נשים, היא הפרייה מלאכותית. כמו כן, זוגות חד מיניים רשאים לאמץ ילדים, למרות שעדיין לא מדובר באפשרות רווחת. הפסיקה הכירה באפשרות שבן זוג יאמץ את ילדו של בן הזוג (כאשר מדובר בזוגות חד מיניים), אך בכל הנוגע לאימוץ של ילדים זרים, האפשרות קיימת, אך עדיין לא רווחת.

    זוגות חד מיניים

    מזונות בין בני זוג חד מיניים:

    כאשר מדובר בזוגות מאותו המין, עולה שאלה הנוגעת למזונות. נבהיר: "תשלום מזונות" זו חובה המוטלת על ה"אב", מכוח הדין הדתי-אישי. אך הדין הדתי-אישי אינו מכיר בזוגיות של בני זוג מאותו מין ובנוסף, קשה להצביע מי הוא ה"אב", כאשר מדובר בזוגות מאותו מין. חובת המזונות היא חובה סוציאלית ומוסרית מן המעלה הראשונה, שיש להטיל על הורה שאינו נושא בנטל המשמורת. לכן, כאשר מדובר בזוגות מאותו מין, עמדת הפסיקה בנוגע לחבות במזונות, היא החלה של חובה "חוזית". כלומר, לא מזונות מכוח הדין הדתי, אלא חובה חוזית. במידה ובית המשפט לענייני משפחה יקבע כי בן הזוג אכן היווה חלק אינטגראלי בגידולו של הילד ובמידה והילד הובא לעולם (באמצעות אימוץ או הפריה או פונדקאות) מרצונו של בן הזוג ותוך שיתוף פעולה שלו, תוטל חובת מזונות, בעת פרידה של בני הזוג.

    לסיכום:

    הזכות להינשא ולהקים משפחה היא זכות יסוד. לצערנו, כאשר מדובר בזוגות חד מיניים, זכות זו אינה מובנת מאליה והיא עדיין לא מיושמת באופן מיטבי. עם זאת, אין ספק שעם השנים חלה התקדמות במשפט הישראלי, בין היתר, בזכות עורכי דין מיומנים ואמיצים בתחום המשפחה. לכן, במידה ונתקלתם באפליה, או שברצונכם לממש את זכויותיכם בתור זוגות מאותו מין, אנו ממליצים לפנות לעורך דין בתחום המשפחה, לשם קבלת ייעוץ.

    תחומי עיסוק נוספים:

    התייעצו עם צוות עורכי דין ותיקים ומנוסים בתחום!

    לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו פרטים
    ונחזור אליכם בהקדם

      ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
      תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

      לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

      או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

        צור קשר דילוג לתוכן