דלג לתוכןדלג לפוטר

האם ביקשה להעתיק את מקום מגורי ילדותיה – כיצד פסק בית המשפט?

ענייני משמורת ילדים, הם עניינים מורכבים מאוד, לא רק בשל הקושי הרגשי הנלווה להם, אלא גם בשל הקושי המשפטי. משמורת ילדים, הוא תחום כולל, שעוסק בהסדרת המשמורת בין ההורים במקרה של גירושין וכן בנושאים שוליים יותר, כגון – העתקה של מקום מגורים של הורה משמורן עם ילדיו, אכיפה של הסדרי ראיה וכו'.במאמר שלהלן, נעסוק בתביעה שהוגשה על ידי אם, שביקשה להעתיק את מקום מגוריה עם בנותיה, מטירת הכרמל, לעכו. הואיל ומדובר בקטינות וכן במשפחה מתפקדת, האב הביע את התנגדותו למהלך. לכן, נשאלת השאלה – מה פסק בית המשפט בנושא? על כך, במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים:נעיר, כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עובדות פסק הדין:

במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, במסגרת תמ"ש (חי') 29348-05-16 מ.נ (קטינה) נ' ש.מ, נדונה תביעה שהוגשה על ידי אם לשתי בנות, נגד בן זוגה, בדרישה להעתיק את מקום המגורים של האם עם ילדותיה, מטירת הכרמל, לעכו. במקרה זה, לפי עובדות פסק הדין, בני הזוג מתגוררים יחדיו, אך נראה כי הם נמצאים בהליכי גירושין וסוגיית המשמורת טרם הוסדרה ביניהם. האם טענה, כי היא מבקשת לעבור ממקום המגורים של בני הזוג, בטירת הכרמל, שבה היא מתגוררת עם אבי בנותיה, לעכו.לטענתה, היא עשויה לקבל הטבת מס בעכו וכן היא מבקשת לשקם את חייה. עוד טענה האם, כי ניסתה להגיע להבנות עם אבי בנותיה, אך ההבנות לא צלחו. האם גם טענה, כי לא מדובר במרחק רב, שעשוי להעיב על התנהלות החיים היומיומית. האב, מנגד, טען כי יש קודם להכריע בסוגיית משמורת הילדים. כמו כן, הוא טען כי המרחק הוא רב וכי הוא מעורב בחייהן של בנותיו. לכן, למעבר יש השלכות כבירות על התנהלות החיים שלו ושל בנותיו.

תסקיר עובדת סוציאלית:

לשם קבלת הכרעה וכפי שמקובל בהליכי משמורת, בית המשפט ביקש לקבל תסקיר של עובדת סוציאלית, אשר תיבחן את התנהלות חייהם של ההורים וכן האם מעבר דירה לבקשת האם, אכן ייטיב עם הבנות ויהיה לטובתן. בתסקיר, התבררה המסקנה הבאה – "מאחר ושני ההורים מיטיבים והקטינות זקוקות לחוות את מעורבות שני ההורים בגידולן לצורך שמירה על תחושת ביטחון ושמירת שלומן הרגשי, על שני ההורים להתגורר בסמיכות גאוגרפית".

הדין הרלוונטי בענייני העתקת מגורים של קטינים:

הדין הרלוונטי לפסק הדין מושא המאמר, בא לידי ביטוי בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962 (להלן: "חוק הכשרות"). סעיף 15 לחוק הכשרות, קובע כי אפוטרופסות, מוטלת כמובן על שני ההורים והיא כוללת את החובה של ההורים לדאוג לצרכי ילדיהם, לדאוג לחינוכם, הכשרתם וצרכיהם. כמו כן, קובע סעיף 15 המוזכר, כי לאפוטרופסות, יש רשות לקבוע גם את מקום מגוריו של הקטין. כמו כן, הדין בכל הנוגע להעתקת מקום מגורים ולענייני משמורת, הוא שיש לבחון רק את טובת הקטין. בהתאם לטובת הקטין, תינתן ההכרעה הסופית.

החלטת בית המשפט:

בית המשפט, כנקודת מוצא, קבע כי בעניינים של העתקת מקום מגורים, עליו לבחון מספר אלמנטים, כגון – עמדת הקטין, איכות הקשר בין ההורים ועוד. כלשונו – "כאשר בית המשפט דן במחלוקת הנוגעת לשינוי מקום מגורים, נקבעו מספר מבחנים על מנת לסייע לקבוע את טובת הקטין הרלוונטי: דעת הקטין הרלוונטי, איכות הקשר בין כל אחד מן הקטינים לבין כל אחד מן ההורים, האפשרות לשמור על קשר עם ההורה שאינו משמורן ונכונות ההורה המשמורן לסייע בשמירת קשר עם ההורה שאינו משמורן".בית המשפט פסק, כי על יסוד התסקיר ומכלול הנסיבות, נראה כי מעבר הקטינות עם אמן, לא משרת את טובתן. אלו נימוקיו – "במסגרת שיקוליי הבאתי בחשבון במיוחד את גיל הקטינות והעובדה כי אין מחלוקת ששני ההורים הם הורים מעורבים ודומיננטיים בחיי הקטינות, אך בחיי היום–יום ההורה הזמין הוא האב והמעבר ישלול גם זמינות זו ויותיר את הקטינות ללא הורה זמין ביום–יום". עוד קבע בית המשפט, כי אומנם האם תקבל הטבת מס אם תעבור דירה, אך בנסיבות העניין – רצונה לא מהווה עילה לסטות מכלל טובת הילד .עוד קבע בית המשפט, כי הרצון לעבור, הוא עדיין בבחינת רצון. האם עדיין לא שכרה דירה בעיר המבוקשת ובכלל זה – טרם הכינה את המעבר מבחינה פיזית וכו'. לכן, נקבע כי אולי בעתיד, תוכל האם לשוב ולבקש את הכרעת בית המשפט. נכון לעתה, תביעת האם נדחתה.
  

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
עו"ד דין חגית הלוי

משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'

משרדה של עורכת הדין חגית הלוי ושות' הוא משרד מנוסה המתמחה בדיני המשפחה, גירושין, צוואות וירושות.

ליצירת קשר חייגו: 077-9973919

צרו איתנו קשר


    אולי יעניין אותך גם...

    ביטול הסכם גירושין

    ביטול הסכם גירושין

    כאשר זוג נשוי גומל בליבו להפריד כוחות ולהתגרש, באפשרות הצדדים לחתום על מסמך שכותרתו "הסכם גירושין". הסכם זה נועד להסדיר
    לקריאת המאמר >

    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ שבה נבחן את המצב הקיים,
    תקבל/י תשובות והסברים לכל השאלות שלך ופתרון או המלצה מה כדאי לעשות.

    לייעוץ ראשוני התקשר/י  עכשיו: 077-3487178

    או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

      צור קשר דילוג לתוכן